1 296 läst ·
25 svar
1k läst
25 svar
Mässingsdetaljer i radiatorsystem av stål?
Japp. Det är alltid ändan mot röret som är vänstergängad. Alltså den med invändning gänga. Att rördelen är höger,vänstergängad syns på det avhuggna sträcket.GK100 skrev:
Jag föreslår ofta att ta det man har och inte vara för noga med rätt grejor. Till exempel klämringar och avloppsrör. Men här tycker jag det är direkt fel att använda mässingsproppen istället för den som är gjord just för det TS efterfrågar.
Vi kan se på en gammal aducerad svart rördel och två mässingsdelar ena typen renspropp med kort gänga som TS ska undvika och en sexkant med normal längd.
De tre där gänglängden är tydlig.
Nippeln på plats ua bara tätning som ska till.
Finns inget att oroa sig över här ens om man skulle blanda KR, R och G.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De tre där gänglängden är tydlig.
Logga in
Skapa konto
Nippeln på plats ua bara tätning som ska till.
Finns inget att oroa sig över här ens om man skulle blanda KR, R och G.
Nu känns det som att jag har startat världskrig.
Beträffande inlägget med 90-böjen och mässingsdelarna. Där bottnar ju flänsen axiellt mot böjen. Det är väl det man vill undvika genom att använda en konisk längre gänga. Det sluter väl kanske tätt ändå.
Jag vet att många tycker jag nojar över sådant här. Men när man bygger in sånt här så vill man vara helt bombsäker på att det kommer hålla tätt över tid. Annars sover man inte gott.
Beträffande inlägget med 90-böjen och mässingsdelarna. Där bottnar ju flänsen axiellt mot böjen. Det är väl det man vill undvika genom att använda en konisk längre gänga. Det sluter väl kanske tätt ändå.
Jag vet att många tycker jag nojar över sådant här. Men när man bygger in sånt här så vill man vara helt bombsäker på att det kommer hålla tätt över tid. Annars sover man inte gott.
Det är inga världskrig bara lite försök att få dig på spår både för materialen och olika gängor osv. Det du är inne på med att den bottnar är inget konstigt det kommer det alltid göra och hade nippelns gänga varit lite längre dvs förbi norm hade inte ansatsen gått emot. Finns inget konstigt där samma händer med en svart nippel under samma förhållanden. Packar du med lin och pasta kan du välja stoppa allt från 3/4 till full iskruvning och sova lika gott.O Olf Oggler skrev:Nu känns det som att jag har startat världskrig.
Din propp från Bauhaus var ju fin för ditt fall om man kan lita på bilden. Flänsen på den är inte negativ snarare tvärtom bara du har lite överskott tätning som ännu bättre kan lägga sig där mellan delarna när du drar i botten. Som jag sa jfr med kontramuttern i ett gammalt sk skarvrör vanliga då Intet jobbade på 70-talet.
Den riktigt koniska typen dvs KR hade säkert sina montagemässiga fördelar när rörändar kunde gå i lite mot rördelar och ändå söka sig rätt. Jämförelser R och G som brukar vara uppe här på BH är meningslösa båda går att använda blandat om det kniper.
Hoppas din lätta fobi går över och att du sover bra för detta är verkligen inget att förstora så mycket.
Säger du ja. Att gänga är alvarliga saker.GK100 skrev:
Det stämmer inte. Då den koniska proppen har samma vinkel som T-rörets gänga innebär det att när man gänga de i botten betyder det att alla gängor ligger kloss an varandra. Teoretiskt sett skulle inget lin behövas alls. Det är alltså som att trä två likadana trattar i varandra.GK100 skrev:
bara lite försök att få dig på spår både för materialen och olika gängor osv. Det du är inne på med att den bottnar är inget konstigt det kommer det alltid göra och hade nippelns gänga varit lite längre dvs förbi norm hade inte ansatsen gått emot. Finns inget konstigt där samma händer med en svart nippel under samma förhållanden.
Den raka gängan, däremot. Den bottnar antingen av att endast dess spets tar emot eller att kragen gör det.
Lin är väldigt förlåtande.GK100 skrev:
Skarvrörets muff är svarvad i en vinkel så att linet trycks in mot röret, som en kil av den lika plansvarvade "muttern". Ju mer man drar åt desto mer komprimeras linet mot röret. I teorin är det samma sak men i verkligheten är skillnaden stor då TS koppling är allt annat än slät så det tätande effekten uteblir.GK100 skrev:
Din propp från Bauhaus var ju fin för ditt fall om man kan lita på bilden. Flänsen på den är inte negativ snarare tvärtom bara du har lite överskott tätning som ännu bättre kan lägga sig där mellan delarna när du drar i botten. Som jag sa jfr med kontramuttern i ett gammalt sk skarvrör vanliga då Intet jobbade på 70-talet.
Här är en ganska dålig bild på skarvröret.
Logga in
Skapa konto
Men nu kniper det inte. Så varför inte använda de delar som passar bäst ihop och har fungerat i hundratals år, istället för en inte fullt lika bra EPA-variant.GK100 skrev:
Hade det varit synliga rör och jag inte haft de rätta grejorna, skulle jag gjort som GK förslår. De håller med all sannolikhet tätt. Men varför chansa?
Vid inbyggnad är det klokt att ha både hängslen och livrem.GK100 skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Vi är sams om det GK100GK100 skrev:
Och torkar ihop så det aldrig läcker, om inte systemet töms på vatten. ( lika med bara lin ) Förr användes lin och linolja, det går stundom inte att få isär utan att värma så linet koksar. Finns anläggningar som är mer än 60 - 70 år som fortfarande är täta och inte läcker. I dagens läge så anses det kladdigt och görs inte.
Men linolja med lin är en till 99,99 % säkerhet för att få tätt i framtiden.
Jag kan nu lugna era nerver. Tärningen är kastad. Pluggat och klart.
Nu använde jag de där mässingspropparna från Bauhaus. Det får bära eller brista. En sak jag tänkte på är att det känns lite som att linet skalas av gängorna när man drar i pluggen. Detta trots att de är raspade och taggiga. Jag misstänker att linet hänger med in lite enklare med konade gängor.
De här två ställena där jag nu har pluggat kommer ligga öppna några månader innan jag bygger in det. så jag kan ha det en tid under observation. Är det tätt under den tiden så får jag väl tänka att det håller tätt för alltid. Tack för alla råd i den här tråden.
Logga in
Skapa konto
Nu använde jag de där mässingspropparna från Bauhaus. Det får bära eller brista. En sak jag tänkte på är att det känns lite som att linet skalas av gängorna när man drar i pluggen. Detta trots att de är raspade och taggiga. Jag misstänker att linet hänger med in lite enklare med konade gängor.
De här två ställena där jag nu har pluggat kommer ligga öppna några månader innan jag bygger in det. så jag kan ha det en tid under observation. Är det tätt under den tiden så får jag väl tänka att det håller tätt för alltid. Tack för alla råd i den här tråden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden