Hej!
Vi har två Aqualux 750 ack. tankar och jag undrade hur öppen/stängda dessa ventiler ska vara på första bilden? Den går till acktankens "kallvatten" ingång enlig användarhandboken. Det finns ingen expansionskärl, hur fyller man på vatten för att höja trycket/fylla på vatten efter eventuell luftning av radiatorer?
Panntrycket är på 0.6bar, men jag vet inte om det hör ihop med varandra.
Vi har två Aqualux 750 ack. tankar och jag undrade hur öppen/stängda dessa ventiler ska vara på första bilden? Den går till acktankens "kallvatten" ingång enlig användarhandboken. Det finns ingen expansionskärl, hur fyller man på vatten för att höja trycket/fylla på vatten efter eventuell luftning av radiatorer?
Panntrycket är på 0.6bar, men jag vet inte om det hör ihop med varandra.
Inget exspansionskärl ???. i källaren. Är det s.k öppet system, sitter då ett kärl på vinden med ett rör ut på taket. Det måste finnas ett kärl av något slag, för att hålla trycket i systemet på rätt nivå.S SauronBSMC skrev:Hej!
Vi har två Aqualux 750 ack. tankar och jag undrade hur öppen/stängda dessa ventiler ska vara på första bilden? Den går till acktankens "kallvatten" ingång enlig användarhandboken. Det finns ingen expansionskärl, hur fyller man på vatten för att höja trycket/fylla på vatten efter eventuell luftning av radiatorer?
Panntrycket är på 0.6bar, men jag vet inte om det hör ihop med varandra.
med öppet så blir det kanske bara 0,3 - 0,5 bar. och slutet ca 1 - 1,5 bar. Börja med att kolla upp det och återkom.
Jag bara hittade ett rör som verkar gå ut mot taket på andra våningen, men inget expansionskärl på sikt, kan det finnas under golvet?J jonaserik skrev:Inget exspansionskärl ???. i källaren. Är det s.k öppet system, sitter då ett kärl på vinden med ett rör ut på taket. Det måste finnas ett kärl av något slag, för att hålla trycket i systemet på rätt nivå.
med öppet så blir det kanske bara 0,3 - 0,5 bar. och slutet ca 1 - 1,5 bar. Börja med att kolla upp det och återkom.
Svar nej, det sitter säkert ett kärl på vinden och det kan vara inbyggt i en låda och isolering i för att inte frysa. Så det blir en sväng med att krypa på vinden. Med ett kärl på vinden så finns en risk med att det rostar hål i och det börjar rinna vatten genong taket. Vatten skada blir det och kan bli att riva taket och göra om, med allt vad det innebär. Bäst med ett exspansionskärl som kopplas på den kalla sidan av tankarna. i ditt fall med 1500 L är ett kärl på ca 200 liter eller större. Ca 10 % av den totala volymen vatten i systemet.S SauronBSMC skrev:
Ett kärl kan kopplas på var som helst ( kalla sidan ) , behöver inte var 20 eller 25 mm, går bra med 15 mm. kanske finns avtappning på någon tank med 15 mm ( halvtum ) .
Edit är det ett kärl på vinden, så finns det ett rör som kommer uppifrån och fylls det på vatten så börjar det skvalpa i det i källaren, då är systemet fullt, samt återställer nivån själv.
Detta är enda röret jag hittade som går mot taket.J jonaserik skrev:Svar nej, det sitter säkert ett kärl på vinden och det kan vara inbyggt i en låda och isolering i för att inte frysa. Så det blir en sväng med att krypa på vinden. Med ett kärl på vinden så finns en risk med att det rostar hål i och det börjar rinna vatten genong taket. Vatten skada blir det och kan bli att riva taket och göra om, med allt vad det innebär. Bäst med ett exspansionskärl som kopplas på den kalla sidan av tankarna. i ditt fall med 1500 L är ett kärl på ca 200 liter eller större. Ca 10 % av den totala volymen vatten i systemet.
Ett kärl kan kopplas på var som helst ( kalla sidan ) , behöver inte var 20 eller 25 mm, går bra med 15 mm. kanske finns avtappning på någon tank med 15 mm ( halvtum ) .
Edit är det ett kärl på vinden, så finns det ett rör som kommer uppifrån och fylls det på vatten så börjar det skvalpa i det i källaren, då är systemet fullt, samt återställer nivån själv.
Men vad har du då ??? normalt med s.k öppet kärl är ett rör upp på vinden och nivårör ned till källare, är då 2 stycken rör uppifrån. Kan det vara så att det är ett matningsrör för värmen till nästa plan.S SauronBSMC skrev:
Du får fota din anlägnning en bit ifrån, så panna och rör syns, kan bli några stycken så även tankarna kommer med rörmässiigt.
Detta är vad jag har.
också hur mycket ska den ventilen vara öppen från första bilden? Den går till acktankens "kallvatten" ingång. Kan det ha någonting med skiktningen att göra?
också hur mycket ska den ventilen vara öppen från första bilden? Den går till acktankens "kallvatten" ingång. Kan det ha någonting med skiktningen att göra?
Redigerat:
Eldar du så ska alla ventiler som sitter på rören mellan panna och tankar var öppna, samt finns det inte en laddomat som reglerar laddingen till tanlkarna. Något liknande den här.S SauronBSMC skrev:
Panntryck visar 0,6 och då har du säkert ett kärl på vinden.
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbranna...utm_campaign=17872042209&gad_source=1&gad_cam
Har ni nyligen köpt huset eller. prata med säljaren eller grannar som kanske eldar som vet mer. Och kan ge er info hur det fungerar.
Det finns laddomat. Rören jag frågar om är mellan husets inkommande vatten och acktankarna.J jonaserik skrev:Eldar du så ska alla ventiler som sitter på rören mellan panna och tankar var öppna, samt finns det inte en laddomat som reglerar laddingen till tanlkarna. Något liknande den här.
Panntryck visar 0,6 och då har du säkert ett kärl på vinden.
[länk]
Har ni nyligen köpt huset eller. prata med säljaren eller grannar som kanske eldar som vet mer. Och kan ge er info hur det fungerar.
Då får du följa rören som är för värmerören och mot något av dom sitter det nog ett rör med en ventil som är kopplat till ett kallvattenrör eller varmvattenrör. Öpnna den med pyspunka och kolla manometern hur den bär sig åt ( max 1bar ) , eller om det är öppet kärl på vinden, så börjar det skvala i ett rör som slutar vid golvet.S SauronBSMC skrev:
menar du denna?J jonaserik skrev:Då får du följa rören som är för värmerören och mot något av dom sitter det nog ett rör med en ventil som är kopplat till ett kallvattenrör eller varmvattenrör. Öpnna den med pyspunka och kolla manometern hur den bär sig åt ( max 1bar ) , eller om det är öppet kärl på vinden, så börjar det skvala i ett rör som slutar vid golvet.
Klicka här för att svara







