S
Hej!
Vid strömavbrott, kallt ute, så måste jag hålla 2 st cirkulationspumpar igång. Det är "vanliga" som man har i värmesystem, 220V~
Men hur kan jag köra dem på 12V=

Ett alternativ är en bensindrivet litet elverk/generator som ger 220V~- Men den kan inte stå å brumma i flera dygn.
Ett annat alternativ, batteri, kanske Li, å så en inverter som ger 220V~ut. Å så laddar man bara batterierna med generatorn då å då.

Finns det andra alternativ? De 12V= jag har hittat är plast, saker för husvagn å husbil å båtar, inte lämpligt för vanlgit värmesystem i hus.

Kan alltså elda med ved/motsv vid strömavbrott men cirk.pumparna måste hållas igång.

Tacksam för tips å tankar.

Jag skulle satsa på nåt sånt här https://www.kjell.com/se/produkter/...ver-2-max-portabel-kraftstation-512-wh-p45211

Men det beror ju på vad pumparna drar, och hur länge du vill kunna hålla dem igång.

Exempelvis om du har en Grundfos MAGNA3 25-40 så klarar du fullt ös i knappt fem timmar med den länkade. Förmodligen är det viss förlust över tid, och förmodligen kör du inte fullt ös hela tiden. Viss risk även att jag räknat fel.

För att veta vad dina pumpar drar kanske du kan koppla dem via en mätare, typ https://www.kjell.com/se/produkter/...m/energimatare/luxorparts-energimatare-p50003 under vid den kyla och tid du vill klara av, och sedan köpa ett sånt batteri som länkades ovan med viss överkapacitet.

Redigerat:
B
En batterilösning kräver ju att man sköter om batteriet, och du lär ju ha något att ladda det med om man tänker ett gudrun-strömavbrott eller liknande? Elverk blir det väl i alla fall? Är det bara några h drift vi pratar om kan man ju klara sig med bara batteri.

Jag landade i en budgetlösning
https://www.jula.se/catalog/bil-och...uj8eACnOnajTaiNEtCwA3E3dpfScm6oxoCuHoQAvD_BwE

Typ en sådan, fast modell större så jag kunde driva vattenpumpen till brunnen + cirkpumpar i huset. Jag ansluter den mot bilbatteriet direkt. Mer än några h strömavbrott så lär man ju dra igång bilen på tomgång.

Det är en snålbudgetlösning som kräver lite jobb vid i och urkoppling helt klart, men jag hade en känsla av att jag inte skulle sköta om ett batteri på ett bra sätt, och jag kände mig inte helt sugen på att köpa ett elverk heller.

Med en 12 till 220 V omvandlare och kanske lite moderna pumpar, så måste den ge en ren sinusvåg. Annars kan pumparna gå sönder och dom gillar inte fyrkantsvåg, utan kan skrika som att dra katten i svansen.

S
Jaha, alltså samma tankar jag är inne på. Antingen stort batteri, håller kanske ett dygn å omformare från den.
Eller elverk som brummar några timmar åt gången.

Det är alltså med minusgrader ute som det hela handlar om. Samtidigt så måste jag ha 1~ till hydroforpumpen. Då lutar det åt ett elverk, bensin el diesel å en generator. Så får den gå medan vattentanken fylls upp å så stänger man av den. Då kan den även driva cirk.pumparna under den tiden. De måste inte gå kontinuerligt.

Cirk.pumparna är av den gamla okänsliga sorten utan elektronik för övrigt. Inga problem där med rent sinusvåg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.