Hallå, har en packbox som läcker lite. Det började med att den läckte lite när piggen var intryckt och nu läcker den också när piggen är ute. Dock väldigt lite men dags att byta tänker jag. Ringde VVS avdelningen på Hornbach för de hade bara en packbox från Danfoss och han frågade först vad en packbox var så litar inte riktigt på deras expertis.

Så jag har några frågor:
1: Vilken modell och dimension av packbox skall jag köpa?
2: Är det lika bra att köpa ny termostat också? Har hittat denna som verkar vara klämring 34mm som borde passa?
https://www.hornbach.se/p/termostathuvud-danfoss-aero-ra-v-34-mm-7-28-c-015g4560/10700913/
3: Måste jag stänga av vattnet när jag byter packbox? Hur gör jag i så fall, har en luft-vatten pump, stänga av hela eller försöka hitta det specifika röret som går till elementet och stänga av?

Tack på förhand!
 
  • Närbild på en metallpackbox med en liten läckage, monterad på ett rör intill en vägghängd tapet med brunt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en läckande packbox på ett rörsystem, med synlig pigg intryckt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en läckande packbox på ett rörsystem med synlig pigg och koppling, installerad mot en mönstrad väggbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckande packbox med synlig pigg på rör mot mönstrad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Danfoss termostathuvud med gradmarkeringar 15, 20, och 25, används för temperaturreglering av element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat från Danfoss mätt med linjal, mått cirka 3 cm, på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg att på bilderna var sifforna på ventilen lite otydliga det står alltså 397/2.
 
Uppdatering: Löste problemet själv, stängde av inkommande vatten och satte luft/vattenpumpen i semesterläge. Sen skruvade jag bara ut packboxen och undersökte den. Storleksmässigt såg det ut att stämma överens med den som Hornbach sålde. Det kom ut väldigt lite vatten när jag skruvade ut packboxen. Nån matsked vatten kanske.

Sen åkte jag och köpte denna samt monterade den:
https://www.hornbach.se/p/packbox-t...3u-0070-massing-ravl-rav-vmt-4803946/5111847/

Nu läcker det inte längre och elementet verkar värma.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.