Jag ska proppa radiatorör som sedan kommer ligga dolt under golv. Jag ska alltså sätta en propp med utvändig rörgänga i en t-förgrening. Frågan är nu. Finns det någon anledning till att inte använda mässingsproppar? Jag vet att vattnet är dött och att det blandas stål och koppar i samma system osv. Men jag tänkte att det kanske kan hända saker när det är två gängor som går i varandra? Eller är det bara att köra på med mässingsproppar?
Jag själv hade inte varit orolig. Mässingsdelar andvänds ju till allt möjligt i värmesystem tillsammans med järn.
En följdfråga. De flesta proppar verkar ha G-gänga. Egentligen ska det väl vara konisk R-gänga. I mitt fall då R10. Men de enda propparna jag hittar är i mässing och har G-gänga. Spelar detta någon roll? Återigen, jag är lite nojig då detta kommer ligga inbyggt dolt under golv.
Man vill ju vara väl föberedd när man väl tappar ut systemet och börjar kapa rör.
Man vill ju vara väl föberedd när man väl tappar ut systemet och börjar kapa rör.
Bara se till att propparna har lång gänglängd dvs inte som rätt vanligt vid mässing kort och med en ansats brukar om de är riktigt namngivna kallas renspropp. Du behöver inte tänka på G och R viktigast är att du är säker på hur man tätar gängor i dessa gamla bonnsystem. Lin med tillbehör passar oftast bäst där.O Olf Oggler skrev:En följdfråga. De flesta proppar verkar ha G-gänga. Egentligen ska det väl vara konisk R-gänga. I mitt fall då R10. Men de enda propparna jag hittar är i mässing och har G-gänga. Spelar detta någon roll? Återigen, jag är lite nojig då detta kommer ligga inbyggt dolt under golv.
Jag har proppat rör tidiagre. Jag tror jag jag har kläm på det där med att få tätt med lin.
Propparna jag hittat ser ut såhär:
Det är så typiskt Bauhaus. De skriver att det är R-gänga. Men det är i själva verket G-gänga. Även flänsen gör mig lite misstänksam. Man vill ju inte bottna den innan gängorna tätar. Pluggar med R-gänga och lång gänga är det lite marigare att få tag på. Dvs jag måste beställa på nätet med frakt och allt vad det innebär.
Men proppen på bilden kanske funkar för mitt ändamål.
T-et som ska proppas ser ut såhär:
Det är alltså de smalare rören som sticker ut åt höger i bild som ska bort. Så avstickaren på T-et ska proppas. Det är totalt 4st T som ska proppas. Radiatorsystemet är från 1972.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är så typiskt Bauhaus. De skriver att det är R-gänga. Men det är i själva verket G-gänga. Även flänsen gör mig lite misstänksam. Man vill ju inte bottna den innan gängorna tätar. Pluggar med R-gänga och lång gänga är det lite marigare att få tag på. Dvs jag måste beställa på nätet med frakt och allt vad det innebär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså de smalare rören som sticker ut åt höger i bild som ska bort. Så avstickaren på T-et ska proppas. Det är totalt 4st T som ska proppas. Radiatorsystemet är från 1972.
Är inte bilden manipulerad ser den proppen bra ut för ditt fall där är inte kort gänglängd. Som sagt G och R är inget du behöver tänka på och kör du lin kan du inte misslyckas om du är lite van. Flänsen kan vara till fördel där det tätar mot överskott av lin likt i muttern på gamla skarvrör.O Olf Oggler skrev:Jag har proppat rör tidiagre. Jag tror jag jag har kläm på det där med att få tätt med lin.
[bild]
[bild]
Jag måste ju säga att den svarta proppen ser mer ändamålsenlig ut. Lång konad gänga. Det känns tryggt. Men de växer inte på träd. Svårt att få tag på lokalt över disk. Inte för att jag har någon jättebrådska. Men det är alltid skönt att komma vidare i projekten.
Du får i så fall skaffa KR där är det större skillnad. G och R kan du bortse från finns ingen anledning att jaga spöken.O Olf Oggler skrev:
De två korta muffarna på avsticken är troligen rätt-/avig-gängade så att det gick att gänga dit avsticksröret utan att snurra runt röret.O Olf Oggler skrev:Jag har proppat rör tidiagre. Jag tror jag jag har kläm på det där med att få tätt med lin.
[bild]
[bild]
Det är inte så konstigt. Den är gjord just för ditt ändamål. Hade jag använt den delen du tänkte till en dold installation, hade min chef kastrerat mig med en slö motorsåg. Men, detta var på sjuttiotalet då rörläggare var rörläggare.O Olf Oggler skrev:
Din mässingspropp kommer troligtvis täta den också men jag hade i alla fall inte chansa på den EPA-lösningen.