Värme allmänt
Goodfidelity: [citat] Menar du mekanisk som pump driven direkt på axeln från sterling? Det har jag aldrig sett, det var ju helt genialiskt. Förutom att jag inte gillar rörliga delar men det är det ju oavsett i pumpen. Om det finns ”sterlingpumpar” som kan driva pump hjulet direkt från axeln så vore det helt kung. Kanske sterlinglösningar inte är lika känsliga för höga temperaturer? Kan man
Shagrath: [citat] Tack! Den är kopplad till ett Effecta Energysaver-system och som jag tolkar det så är det bara ”nice to know”-system för att se el/vatten/uppvärmning. Jag kopplade ur mätaren vid 18 igår och det verkar som att det enda som hände är jag inte ser energin till att värma varmvatten på displayen längre? Bifogar lite före/efter-bilder. Nr 31 på kopplingsschemat Är lite inne
JT2: [citat] Vi har en 520 och gör väll i princip som du. (dock skippar vi tidningspapper det ger bara flagor som flyger runt o hamnar i rökkanalen). Det brukar bli tre lager (1) två/tre lite biffigare vedträn i botten placerad på en eller två vertikalt placerade ca 2 cm tjocka grenar, så att man får lite luft under (2) två/tre ofta lite mindre vedträn som placeras lite snett (3) korslagd
moga: Har en sommarstuga från 70-talet som värms upp med el-element med en total effekt på 5900W och det finns en varmvattenberedare på 2000W. Värmen styrs med ett vred på en gammal termostat som står på underhållsvärme 7 plusgrader och så höjer man när man kommer dit. Varmvattenberedaren slås på med en enkel on/off strömbrytare som sitter på el-ledningen som går till den. Nu vill jag
Demmpa: Vilka tempgivare är inkopplade? Vilka temperaturer säger den att de olika givarna har? Hur är cirkulationspumpen inställd? Golvvärme och/eller radiatorer? Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras. Parallellförskjutningen justeras om innertemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.
xxargs: Och när du öppnar glasluckan en smula (typ 1 cm glipa) - blir det mer drag och fart då och utan att det börja ryka in (het luft/rök i överkanten på luckan) och det börja lukta rök i rummet ??? Om det blir fart utan att det ryker in så så måste du jaga eventuella luftinsläppshål i nederkanten av kaminen och se att de inte är fulla med aska samt att spjällen fungera och luften har
Gallianoman: Ja, än så länge har jag gjort som du beskriver och balanserar temperaturen med pumpen - men det sista har vi upplevt ställen där det bli kallt på särskilda ställen …så tänkte om man kunde se på någon av nivåerna här i skåpet om något är fel….. likaså om den lösa vita mojängen (ställdon?) har nåt med det att göra…
skaraborgsfakir: [citat] visste inte att mina timmar kunde vara så dyra idag 18 år senare....... Har bytt ett gäng sådana i mina dar.... men å andra sidan: en timme (skriver aldrig mindre än en timme) och resstträcka (för bilen) och besöksavgift.
BirgitS: [citat] Det är inte bara vad "en del menar" utan det är vad man kommer fram till när man testar och som är enligt fysikens lagar.
Demmpa: Ja, det låter som att det är smygläcka på rörsystemet. Man brukar räkna 12-15000 kr per installerad radiator (med rördragning och allt). Kan ligga lite högre efter senaste årens prishöjningar.
Demmpa: Motsols -> varmt Medsols -> kallt [bild] [bild] En av flera trådar om hur man renoverar slottsventil, https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-slotsventil-till-termostat.527109/
Fällebyggarn: Någon som har lite bra bilder på hur man löser avslut på tak eller golv av trä mot en murad skorsten? Skorstenen är just vid genomföringen halv sten+ insatsrör + vermulit. Vill helst inte såga bort runt skorstenen och klä med plåt..
FkFjun: [citat] Ja alltså förbrukningen blir ju samma iom att den går på el. Den är ju inte effektivare på det sättet, bara NÄR den använder el. Vi är fem, där den yngsta är tre. Med det sagt så har vi sparat ca 15% på månadskostnaden från Tibber, men då ingår ju även att jag tvättar när timpriset är lågt. Även värmepumpen styrs lite utifrån timpriset även om det är markant.
Josth: Kanske möjligen det hade räckt att dra åt muttern i mitten med packboxen bara och motionera stiftet?
klaskarlsson: [citat] När vi förra året byggde om vårt uterrum till "innerrum" så byggde jag iof om bjälklaget och isolerade det, men ovanpå det lade vi sen T2reflectaskivor (som är spårade) och T2 röd och sen bara en foam + laminat ovanpå det. Så slapp vi flytspackel osv, och dessutom är T2 röd självreglerande så den inte "bränner" punktvis om man tex ställe möbler eller lägger en matta
Sir Anton: I hallen ligger ett fint trägolv från när huset byggdes för 150 år sedan, fuktiga skor mm skapar pölar som man trampar i på väg till övervåningen, känns fel att riva ut golvet bara för att lägga in ett stengolv med golvvärme om alternativ kan finnas. Funderar på att montera ett par fläktkonvektorer typ spacesaver eller liknande i sockeln (har utrymme bakom), någon som gjort
jonaserik: [citat] Dessa VVB:s termostarter är 1 poliga och då ligger 1 fas konstant på elementet och den andra regleras med termostaten, då kan vid mätning med ett lågomigt instrument visa 400 V på båda anslutningarna. Överhettningskyddet ska bryta bägge faserna, men aldrig tänk på det. Det ska mätas på inkommande ledning i kopplingsboxen och utgånde till patronen, vid mätning på utgående
Pin: [citat] Nu är MMA och en av alla Danfoss utbytta. Resten är inte lika akut och får bli vid nästa besök. Allt passade och tog några minuter att byta.
Farstatjej90: Jag kan inget om detta men googlar man hittar jag sånt här, du kan väl sätta vinkeln på den? https://golvvarmebutiken.se/radiatorer/tillbehor/adapter-ta-m28m30 [bild]
Marrcuss: vet inte om det är ett problem ännu, men sladden är påväg. Det är svårt att hitta info om dessa tycker jag ibland! Men den värmer ju iaf.
Anaii: Det är timprisstyrningen man vinner pengar på. Det är nog inte så relevant för fjärrvärme. Men tidigare ägaren installerade en LLVP för att hjälpa BVVP. De tyckte det behövdes för att innetemperaturen svängde för mycket. Efter att jag installerade ngenic så kör vi bara LLVP som AC under den varmaste sommarperioden.
brma: Hej, har någon tips om ett företag som kan erbjuda följande utifrån dessa förutsättningar: Vi ska bygga ett nytt golvbjälklag i en enplansvilla på 80 kvm, vill ha betongbjälklag med vattenburen golvvärme, 3 rum plus bad och tvättstuga. Tänker oss en Nibe F372 frånluftsvärmepump eller likvärdig. Skulle behöva ritning för golvvärmen i dwg, materiallista och pris på allt detta.
BebHbg: Det kommer givetvis inte något varmt vatten till elementen. Det susar lika mycket med kallvatten i rören. Stör det dig så kan du ju stänga ventilen för du har ju ändå ingen nytta av det cirkulerande kallvattnet.
Olof89: Väcker en gammal tråd, men jag vill tipsa om att jag kunde laga felet med med först två streck i displayen och sedan discoblink efter omstart på min Grundfos Alpha 2 genom att byta ut en kondensator. Utgick från instruktionen här, men använde en 22 uF-kondensator då jag hade en sådan hemma. [MEDIA=youtube]AAq25vjziPg[/MEDIA]
Christer G.V.: [citat] Hur ordnade Du avluftningen av golvvärmen?
jonaserik: [citat] Jepp men håll koll på den. snurrar den som den ska nu, så är det troligen kondensatorn som inte är frisk. När man ställer upp farten så kopplas en annan lindning i pumpen in och den lite starkare. Lossa locket på svarta dosan på pumpen. det är som en cylinder där, läs alla värden, det med volt kan stå 230 men ta en för 230 eller 400,det är bara vad den tål i spänning
kakol: Känner någon här i gruppen någon Rörmokare i Malmö som kan snabbt byta Anod på min varmvattenberedare?
Hybro: Tulikivi 1800 kg genuin platsbyggd täljstensugn stående på ett ordentligt fundament som även har plats för en Isokern modulskorsten. Tilluft underifrån, från stenfoten genom grunden. 20 år sedan kostade bara ugnen 68 000 i byggsats. Idag ca 160 000. ELdar 2 timmar på morgonen och kvällen kalla vintertiden. Enda uppvärmningen av enplanshuset på 128 m2. Denna säsong har det gått åt