Hej!

Vi har en vattenmantlad spis kopplad till vattenburet system. Vad vi vet är det inte kopplat till en ackumulatortank. Vad vi vet är vattnet kopplat till separat varmvattenberedare (vi håller på tittar och klurar ut hur allt hänger ihop). Det verkar finnas kranar vid de flesta element.

Jag undrar om någon är kunnig kring vad som är vad på nedan bilder. Vi kan nog klura ut hur vi eldar i den, men det hade varit kul att kanske förstå vad vi håller på med.

Vad kan ni berätta om vad som är vad och har ni några saker som man behöver tänka på (utöver att inte röda den över 85 grader som vi förstått inte blir så bra).
 
  • Vattenmantlad spis i hörnet av köket med rör och termometer; omgärdad av vit kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmantlad vedspis märkt Norrahammar och Husqvarna, installerad med vit kakel bakom, med handtag och ventilationsluckor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal spisplatta i metall med vred ovanför, omgiven av sliten betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kopplad till en VVB, troligtvis är det en större tank/burk som det går först igenom och värmer VV. Ett foto på tank/burk som ska vara VVB är bra. Ibland hänger det en i taket. eller annorstädes.
 
J jonaserik skrev:
kopplad till en VVB, troligtvis är det en större tank/burk som det går först igenom och värmer VV. Ett foto på tank/burk som ska vara VVB är bra. Ibland hänger det en i taket. eller annorstädes.
Du tror den är kopplad till en VVB ändå? Jag ska ta en titt igen nere och se om det ser så ut. Enligt förra ägaren var på det på olika system. Har inte sprungit på någon tank ännu, men ska ta och följa lite ledningar så gott det går och se om jag hittar en.
 
S SkatanKaka skrev:
Du tror den är kopplad till en VVB ändå? Jag ska ta en titt igen nere och se om det ser så ut. Enligt förra ägaren var på det på olika system. Har inte sprungit på någon tank ännu, men ska ta och följa lite ledningar så gott det går och se om jag hittar en.
Hittar inte något som är synligt som är en tank, kanske bakom någon vägg? Vi har en modern varmvattenberedare i källaren, men det ser inte spontant ut som att det hänger ihop med den.

Vi funderar också - hur pumpar vattnet runt. Har en sådan äldre modell en pump?
 
Mera foton är bra. Det med pumpen är nog för att få värme till elementen, sen om den går via något är det nog för att få lite mer volym. När du eldar, startar pumpen själv då, då är det en tarmostat som känner tempen i spisen och startar, annars skulle det koka i den.
 
J jonaserik skrev:
Mera foton är bra. Det med pumpen är nog för att få värme till elementen, sen om den går via något är det nog för att få lite mer volym. När du eldar, startar pumpen själv då, då är det en tarmostat som känner tempen i spisen och startar, annars skulle det koka i den.
Jo precis, men det var lite som var grejen. Vi ser ingen pump och har verkligen en kamin av äldre modell som den här en pump? En pump behöver väl el?

Spontant så syns ingen tänk alls. Vi ser ett huvudrör som går upp i taket. Och kommer ut i hallen bakom. Där går den sedan i lite olika håll till olika element i olika rum.

Det går ned ett rör i golvet, kikade i källaren men såg inte något som såg exakt ut som det röret men går säkert ner där bland resten av vattenledningarna där via något.
 
  • Värmesystem med synliga rörkopplingar och en tank med digital display på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varmvattenberedare från TESY monterad på en vägg med rör kopplade runtomkring i ett källarliknande utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör i hörn med vit kakelvägg och synlig mätare, leder uppåt mot taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rörsystem längs väggen med mörkt trägolv och mönstrad tapet i bakgrunden. En träborste står lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem i hörnet av rum med blommig tapet, rör går upp i taket och längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med så grova rör uppåt så är det troligen driven av självcirkulation, vilket var lösningen på dylika pannlösningar innan elektriciteten var med i bilden med cirkulationspumpar..

förmodligen är kökspannan enbart för värmning av huset och hjälper till med värmning av delar av huset som inte är i direkt anslutning till köket, som övervåning, inte för att producera varmvatten
 
  • Gilla
byabin
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Med så grova rör uppåt så är det troligen driven av självcirkulation, vilket var lösningen på dylika pannlösningar innan elektriciteten var med i bilden med cirkulationspumpar..

förmodligen är kökspannan enbart för värmning av huset och hjälper till med värmning av delar av huset som inte är i direkt anslutning till köket, som övervåning, inte för att producera varmvatten
Det låter riktigt och hakar i det förra ägaren trodde (men hon hade bara bott här i ett par år så hade inte helt koll heller).

Men låter i sådana fall kanske som så mycket man behöve tänka på för att använda säkert?
 
Innan man eldar är att kolla att det finns vatten i pannan, i elementen och förmodligen finns också en expansionskärl högt monterad som uppe på vinden, och då kolla att det inte är rosthål och/eller sönderfryst i denna och börja pissa vatten om man försöker fylla upp den, och att systemet behåller vatten i övrigt och tex. inte läcker inne i pannan.

Det var ofta rätt tjock plåt i det mesta som byggdes på den tiden och tål mycket rost innan det blir hål och läcka, dock är nu grejorna snudd på 100 år gamla och det kan till slut bli hål ändå.

Röret ned från källaren kan vara för vattenpåfyllning via någon kran och expansionskärlet brukar ha en skvallerrör som sticker ut genom fasaden med en lite rörbit och det skvalar vatten ned på marken utanför på klart märkbart sätt när expansionskärlet är tillräckligt fyllt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Innan man eldar är att kolla att det finns vatten i pannan, i elementen och förmodligen finns också en expansionskärl högt monterad som uppe på vinden, och då kolla att det inte är rosthål och/eller sönderfryst i denna och börja pissa vatten om man försöker fylla upp den, och att systemet behåller vatten i övrigt och tex. inte läcker inne i pannan.

Det var ofta rätt tjock plåt i det mesta som byggdes på den tiden och tål mycket rost innan det blir hål och läcka, dock är nu grejorna snudd på 100 år gamla och det kan till slut bli hål ändå.

Röret ned från källaren kan vara för vattenpåfyllning via någon kran och expansionskärlet brukar ha en skvallerrör som sticker ut genom fasaden med en lite rörbit och det skvalar vatten ned på marken utanför på klart märkbart sätt när expansionskärlet är tillräckligt fyllt.
Otroligt bra info och kunskap! Ska absolut upp på vinden och kolla imorgon när jag har möjlighet, men allt det där verkar ju väldigt rimligt.

Kan det då vara ett rimligt antagande att tänka att om man bara får värme i elementen på nedervåning att det kan antyda att det är för lite vatten i systemet? Har för mig den tidigare ägaren nämnde att hon inte fått värme i alla element uppe.

Det är också kranar nära eller intill alla element. Är dessa mer troligt för att lyfta eller för att öppna för vatten? Vi hittade en kran bakom en lucka i väggen uppe också.
 
  • En närbild av ett vitmålat, äldre element med en ansluten rörledning och en ventil med plasthandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med en gammal ventil i ett hem, troligen för att justera vattenflödet. Synlig detalj av ventilen och väggen bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.