Värme allmänt
janne67: Hej! Jag ska byta ut elementen hemma nu för vi har blivit med bergvärme och våra gamla är enkelpaneler för högtemp. Jag ska gå från ca 17 mm ytterdiameter järnrör till 15 mm kopparrör. De nya elementen ansluts ca 82 mm cc från vägg mot idag 27-30 mm. kopplet blir matat från sidan. Så här har tänkte jag göra jag kapar det övre röret så kort som möjligt och in i kopplet och
InsidersUnited: [citat] Inget golvgips du tänker rätt, för att inte få sus i raddarna min 22mm cu i stammarna, 15 i avstick när vattnet blivit varmt försvinner syret och dör=svartvatten=behöver ingen tillsats om du inte tänker vinterställa Tänk om och sätt 22 eller 33or istället, materialkostnad skillnad är hundralappar, besparingen i sänkt framledningstemp är tusenlappar varje år så länge
dat98cbr: Klockren analys. Det fanns en ventil (typ som en plugg) under locket men det läckte ändå vatten. Skulle det fungera att byta pluggen för att den inte skall läcka och fungera som tänkt?
2433711: Tack för alla svar. Då gör jag så att jag installerar ett spjäll så att jag kan strypa tillluften som jag tar genom väggen bakom kaminen. Jag kommer att ha en FLVP i huset. Det är tänkt att efter jag fått fart på brasan stryper tilluften. Så att FLVP kan återvinna värmen som kaminen skapar. Jag kommer att installera en ventilationssystem lägre bort i vardagsrum för att dra runt
Josth: Prova med att kontakta http://www.rumsventilation.com/produkter/varmepumpar/luftvarmepumpar/chofu-sereno-hi-cop om de kan få fram reservdelar till Chofu.
hantverkare1: Hallå Har en ctc2200 med en viking bio pelletsbrännare. När jag kom ner i morse var pannan död, för hög omgivningstemp och det var en vattenpöl på golvet ca 40 cm i diameter. Ser ut som det kommer underifrån pannan men jag har ca2 cm luft under pannan så omöjligt att se något. Det är på höger sida om man står framför. Någon varit med om något liknande?
larsbj: Du måste nog ta reda på hur ditt värmesystem fungerar, att du verkligen har vattenburen värme ! Om du nu har det så skulle jag rekommendera luft-luft värmepump i gäststugan, och berg/jordvärmepump i bostadshuset, Med nuvarande elpris är troligen luft-luft billigaste värmen men den har något sämre komfort än andra värmesystem.
hellgun: Jag har Uponor slang/rör men köpte plåtar från Purmo, som är billigare. Känns inte som att fabrikatet på plåten är direkt avgörande. De passade bra ihop iallafall. ...och nu såg jag att tråden var rätt gammel, så att säga :)
kuntri: Jag kan rekommendera Warmia! Säger jag som inte installerat men fick en bra offert från dem. :) Jag ska lägga enligt "Gipsmetoden", se http://goo.gl/9hxuLu vilket skulle passa i ditt 40kvm rum. De har även system för plattgjutning: http://www.warmia.se/golvvarme-warmia. Fördelen med Warmias system är att du kan maximera slangtätheten och därför värmen där den behövs, dvs längs
mexitegel: Med viss reservation för att jag kan minnas fel: Om du lägger trägolv minst 14 mm så kan du skippa golvspånet och lägga direkt på slangen på glesen. Kolla lite läggningsinstruktioner från t.ex. LK så tror jag du ser olika principer där. Golvspånet är ju som du säger inte direkt billigt....
roland53: Du kommer att hitta en "pigg" innanför som går genom en packbox Det är högst sannolikt att packboxen som läcker. Ganska mycket standard, så köp en ny på VVS-BUTIKEN och byt. En ganska enkel operation.
larsbj: https://www.uponor.se/vvs/enfamiljshus/golvvarme/pump-och-shuntgrupper.aspx
Likstupet: Hej Har Goglat och sökt för att hitta lite information om panntypen i rubriken men hittills gått bet. Min fundering är om någon på detta eminenta forum vet något mer om panntypen. Söker man på TMV i Trelleborg får man veta att NIBE har tagit över TMV, men detta är också allt. På webbplatsen http://www.nibefire.eu/se/ pratas det bara Contura och det var ju inte vad jag var ute efter.
daudi: Hej jag har lite funderingar hur man kan få pannan efektivare utan att krångla ihjäl sig. såg på forumet att Gordon e hade satt dit en styrning för varvtals reglering av fläkten. Med vänlig hälsning henrik
mexitegel: I en villa brukar det inte handla om några längre sträckor på huvudstammen. På t.ex. värmepumpar brukar det vara 22 mm anslutning på värmesidan upp till 10 kw effekt.... Men det är helt riktigt om man ska gå efter Teknikhandboken så är tumregeln 5 kw på 22 mm Cu. Till TS: att slippa ha fördelningskåp ute i huset är värt en del också, dessutom är frågan om den besparingen inte
schnyggve: Nu hade det ju börjat funka och VIPS idag så slutade det cirkulera på övervåningen och blev 16 grader nedre plan var det varmt och skönt...
Lasse Suzican: Hej alla.... Jag har en gammal sunkig "Osbypannan Dumax 20" från 1964 stående i källaren som jag ska slänga ut. Problemen är att den attan är tung, samt att källartrappan är i trångaste laget (180 graders trätrappa) för att baxa ut den det hållet... Plasmaskärare finns i verktygslådan, liksom tryckluft och vägguttag i tillräcklig storlek. Min fråga är: Det finns ju isolering
cpalm: [citat] [citat] Ja, det är ju precis det du frågar efter. Vad är det som gör att den inte är motiverad?
Thomas_Blekinge: Det är alltid krångligt och potentiellt kostnadsdrivande att blanda olik uppvärmningssystem (vattenburen golvvärme och konvektor) eftersom de går med olika temp vid olika tider. En liten el-panna som kör golvvärme som bas, och ett enkelt elaggregat (byggfläkt) borde vara mest ekonomiskt om man räknar ihop drift och anskaffning. Avfuktare: kontrollera först behovet med en väderstation
Rimbolasse: [citat] Ok, bra. Då blir det väl i år då, bara att vänta och se...
nybyggnad: Jag måste erkänna mina bristande kunskaper när det kommer till vedeldning. Hur fasen ska man använda spjäll och luckor? Jag har en Tulikivi eldstad hemma som ser ut ungefär såhär: http://www.asuntomessut.fi/sites/default/files/_vat4553.jpg?1376571600 Det är alltså två olika spjäll och en asklucka. Om jag förstått rätt ska allt vara helt öppet och det ska vara bra drag när man
Krillew: [citat] Jo jag vet vad jordkyla är. Jag vill inte ha in fuktig luft i skåpet. Ja jag har FTX och vill inte koppla ihop källaren med 1:a våningen. Jo men det är kul och testa hur pass bra det kommer funka med att kyla på det viset. Nu har jag nas, router, server och switch i skåpet det skall in några till grejer till, varje grej jag stoppar in så ökar temperaturen lite och på sommaren
Anna_H: Nu när du beskrivit systemet bättre låter det ju rätt bra att systemet lyckas hålla de övriga rummen uppe på 18-19 grader. Kaminen måste ha tilluft, friskluft, så att inte det sugs in från övriga utrymmen, och värmen från kaminen måste tas tillvara av värmesystemet. Dessutom måste, om du verkligen vill höja upp värmen så som du beskriver (det skulle inte jag vilja, fy för att
toto1: Handdukstorken sitter alltså efter handfatet? Stäng endast ballofixen för varmvattnet där de 3 rören kommer in, sen så spolar du varmvatten ett par minuter i handfatet. Öppna sedan ballofixen. Det borde få fart på handdukstorken.
jivanoff: Kaminen är på 23kW till vatten... jag är mest orolig för ljudnivån... fast å andra sidan... rören ska ju ut ur rummet efter typ 3 m, man kanske kan sätta pumpen på andra sidan väggen,
Anonymiserad 138940: Hej, Golvet är isolerat, och tror problemet är borta då golvet börjar bli närma sig ljummet. Tack för svaren.
Real7: OT: Vilken tillgång du är för alla oss hemmapulare krilleman:thumbup: Även om jag själv inte behövt hjälp (än) så är det skönt att veta att en nitisk röris aldrig är längre än ett tangentbord bort. Keep it up!
ccf: Nu har jag fått prisuppgift från Milton Megatherm A/S som säljer samma som ovan (ESK 180), men baserade i Danmark och säljer till Sverige. Ett ESK 180, 150 cm kostar 8700 SEK (inkl moms, exkl frakt som är ca 3000 sek inkl moms) och ett ESK 180 på 75 cm kostar 4200 SEK. Dvs ca 40% "billigare" än den engelska leverantören. Om man väljer att få det levererat utan galler (det är ett
xnaveira: Hej! Tänkte skriva ett nytt inlägg men eftersom jag har nästan samma problem ska jag använda det här. Vi har precis flyttat till ett hus med vattenburen golvvärme system. Jag har testat kommunikation med alla termostat och bytt ett par batterier. Det är en Wirsbo med 8 kanaler med "vanliga" termostater med bara ett stort ratt i mitten. Värme pannan är en Nibe Fighter 310P. Temperaturen i