X
xnaveira: Hej! Tänkte skriva ett nytt inlägg men eftersom jag har nästan samma problem ska jag använda det här. Vi har precis flyttat till ett hus med vattenburen golvvärme system. Jag har testat kommunikation med alla termostat och bytt ett par batterier. Det är en Wirsbo med 8 kanaler med "vanliga" termostater med bara ett stort ratt i mitten. Värme pannan är en Nibe Fighter 310P. Temperaturen i
2 svar · 14,7k läst
·
K
kuntri: Jag var förra fredagen och besökte JP Walther utanför Lidköping. Jag gillar deras Brunner BSO 02 Tunnel stenhårt. [bild] Intrycket blev bara bättre av det besöket. Så bra att jag funderar på att ignorera att den är lite djupare än vad arkitekten tycker är optimalt. Det fina med BSO 02 är att jag kan montera den själv. Dessutom kan jag bygga den ytterligare på höjden och få ett
17 svar · 6,8k läst
·
R
Resko: Japp, rakt ut i samma riktning som rören är tanken. Har tagit bort och monterat element innan men aldrig ändrat nåt på själva installationen. Tack för svaret!
2 svar · 2,0k läst
·
P
pelle242: Jag hade lagt in vattenburen golvvärme. Det är inte vettigt att låsa fast sig till att värma hus och tappvatten med direktel. Det var det man gjorde på 70 talet då man trodde att kärnkraften skulle ge billig el i all framtid och det blev inte riktigt så. Att tro att solceller kommer ge så billig är inte realistiskt. Om något kommer elpriset att stiga och det kommer vara bättre ekonomi
1 svar · 1,5k läst
P
Pärran: Det är nog helt omöjligt för någon annan än ni själva att svara på den frågan. Det är ju skönt att slippa radiatorerna om du frågar mig men det är mycket jobb att byta. En annan sak ni bör tänka på om ni har äldre fönster så finns det risk för kallras om ni tar bort radiatorerna.
1 svar · 2,0k läst
F
freitag: [citat] Tack för förslaget! Jag är nu inne på det du säger acktank/vattenmantlad kamin (tvivlar nu istället på om man verkligen ska satsa på en stor klumpig kökspanna eller en liten smidig vattenmantlad insats/braskamin) + ftx. Förmodligen kommer huset byggas på plint, så då blir radiatorer bättre än golvslingor. I mitten av huset (entréplan) har jag lyckats rita in så att
17 svar · 4,4k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Jag har "luftgivare" eftersom det är rumstemperaturen som är avsikten med golvvärmen och inte golvtemperaturen. Däremot på toaletten med klinkergolv är avsikten i första hand komfortvärme för fötterna, så där styr golvgivaren. Om du är osäker så montera golvgivare också. Golvgivare går inte att enkelt få dit i efterhand. Vissa termostater hanterar båda varianter, eller är
1 svar · 1,6k läst
E
exerg: Jag brukar göra dem såhär. Gamla kontorslampefjädrar håller ihop huven runt huvfalsningen. [bild]
9 svar · 6,8k läst
·
A
aanderrsson: Verkar som jag fått ordning på det nu. Fick tips av rörmokaren att höja trycket för det verkade som gummit i expansionskärlet har fastnat och än så länge har den hållt exakt samma tryck.
13 svar · 3,0k läst
roland53
roland53: Kährs rekommenderar att EPS isolering skall ha en densitet på 30 kg per m3 och tåla en kortttidslast på 150 kPa för ett trägolv på 15 mm, om detta kan vara ett riktvärde för dig ?? ;)
5 svar · 2,8k läst
H
hellgun: Grymt! Tack! Att det till och med finns instruktioner för oss jubelklantar från Uponor trodde jag aldrig. Jag har 17 mm rör och det visade sig att jag har fyra såna där kopplingar liggandes (http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-wgf-kopplingsset-17x20r/). Bara mellan-grejen att skaffa då. Jag har möjlighet att göra inspektionsmöjlighet underifrån. Tänkte man kan ta en stump 110 mm
3 svar · 8,8k läst
Ramnemark
Ramnemark: Tack för infon. Badrummet i källaren är förhoppningsvis 10 år fram i tiden men det är bra att veta :)
28 svar · 22,9k läst
·
Lasse Suzican
Lasse Suzican: Och så har vi nog svaret... Jag lät den nya beredaren värma upp sig till lagom driftstemperatur, och sedan nollade jag mätaren. Nya beredaren har på 4 dagar tagit 11,9 kWh, eller 3 kWh per dygn. Helt OK... Gamla pannan har under samma tid tagit runt 17 kWh per dygn och allt detta har ju varit "läckvärme"... :x Klippte elen till den igår, så nu får vi se om det blir kallare i rummet...
18 svar · 3,4k läst
E
exerg: En krök orkar inte samla så mycket sot som en kammare men har du en kamin med modern förbränning och eldar hyfsat rätt så går det bra mellan sotningsintervallerna. Annars är det att ta upp ett rejält hål och du måste inte följa fogarna för detta. Det är enkelt att mura igen och ska väl putsas så det syns ju inget efteråt
1 svar · 832 läst
H
hulingen: Jag är inte så sugen på LVP, har haft det och föredrar elvärmepaneler. Men att hela tiden gå ovh vrida på rattarna gillar jag inte ! Det är ju inte behagligt att ha varken för hög eller för låg rumstemperatur. Och så mycket enklare att vrida på ett reglage i axelhöjd än att krypa därnere där elementen är. Hoppas på något mer svar !
33 svar · 51,7k läst
I
InsidersUnited: Till TS:Wow att du orkar skriva ett inlägg på forum varje gång du inte får ett svar du gillar från en leverantör. Har du inget annat för dig i livet ? Att jag överhuvudtaget sitter och tittar på detta är bara helt bananas.....
6 svar · 6,0k läst
A
anjn: jag tror att du får större glädje av en wamsler i stället för en vattenmantlad vedkamin. den kommer i alla avseenden vara bättre än vad du hade innan. det jag vill komma fram till är att det är en rätt dyr slant som ska ut utan att du får någon förbättring av värme komforten i huset. hållbarheten är ju också ett frågetecken med den kalla returen som du hela tiden får in i
5 svar · 4,3k läst
T
The_Nyll: jo, menade mindre volym. Jo, det kanske är sant, kanske enklare så.
36 svar · 4,8k läst
W
warpman: Ahh, då förstår jag, detta har ju faktiskt varit ett permanentboende tidigare, tack för klargörandet. Man är ju allt lite frestad att fylla upp systemet via inkommande vatten istället för att försöka bryta sig in i expansionskärlet och fylla med glykolvatten, bulten på toppen sitter härligt fast. Men det är väl förmodligen dumt då man lär "späda ut" frysmotståndet i vätskan.
5 svar · 5,3k läst
·
J
Johan Falk: [citat] Tack. Det fungerade att vrida med en tång
6 svar · 1,7k läst
·
B
Bästvit: En vinter ungefär
2 svar · 1,1k läst
Krilleman
Krilleman: Finns på biltema. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorklammer-869010/
7 svar · 4,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Tänkvärt är ju också, om du inte tror att du behöver en 20 slang, är ju att ett 16mm rör ger 30% mer flöde än ett 15mm!
15 svar · 10,4k läst
·
I
InsidersUnited: Tror de är rätt standard för elgolvvärme, har bytt några termostater och det har fungerat. Det som kan hända om givarmotståndet är annorlunda är att den visar att golvet är 10C när det är 15C etc och att du får justera därefter. Men läs produktbladen/bruksen/ring tillverkarna om du är osäker.
1 svar · 2,8k läst
V
vanpire: [citat] Det har du helt rätt i Ska installera FTX också Handlar från Soliduct
5 svar · 1,1k läst
mexitegel
mexitegel: Ok, då är jag med hur du menar. Effekten räcker nog till men eftersom jag värmer med värmepump kommer jag behöva gå upp i framledningstemp för bibehålla komforten med risk för att elaptronen kickar in.
15 svar · 3,7k läst
·
Ramnemark
Ramnemark: I informationen om termostaten står det bara att den har en golvgivare. Alltså borde du kunna montera termostaten inne :)
1 svar · 746 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.