4 308 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
säkerhetsventiler värmesystem
Sida 1 av 2
Hej!
har egentligen 2 frågor inför installationen av värmepumpen
nibe 1245-12 kv500 acktank med förvärmning tappvarmvatten samt ett nytt 80 liters tryckexpansionskärl, 2 våningshus
1, har förstått det ska vara en säkerhetsventil samt manometer på värmebärarsidan, är det standardprylar jag behöver? typ dessa?
http://www.rinkabyror.se/artikel/manometer-0-6-kg/?select=true
http://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-22-1-5/?select=true
eller finns det färdiga kit att köpa, typ allt i ett?
2.
ska det sitta en säkerhetsventil även för varmvattenberedaren? kallt vatten blir varmt = expanderar
tips på lämplig, samt placering? vart ska den monteras? jag har ju förvärmning i acktanken...
kan denna fungera bra?
http://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-6-kg/?select=true
har egentligen 2 frågor inför installationen av värmepumpen
nibe 1245-12 kv500 acktank med förvärmning tappvarmvatten samt ett nytt 80 liters tryckexpansionskärl, 2 våningshus
1, har förstått det ska vara en säkerhetsventil samt manometer på värmebärarsidan, är det standardprylar jag behöver? typ dessa?
http://www.rinkabyror.se/artikel/manometer-0-6-kg/?select=true
http://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-22-1-5/?select=true
eller finns det färdiga kit att köpa, typ allt i ett?
2.
ska det sitta en säkerhetsventil även för varmvattenberedaren? kallt vatten blir varmt = expanderar
tips på lämplig, samt placering? vart ska den monteras? jag har ju förvärmning i acktanken...
kan denna fungera bra?
http://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-6-kg/?select=true
ingen som har nå bra tips angående säkerhetsventiler?
Du behöver ett samlingsrör på din exp-ledning. Tex:
http://www.rorprodukter.se/varme/ex...behor_flamco/armatursats_flexconsole--5530463
Och på inkommande KV till pannan ska det sitta ett ventilrör som du kompletterar med en R15 säkerhetsventil 9bar.
http://www.rorprodukter.se/varme/armaturer_ventiler/ventilror/ventilror_22mm--4311084
http://www.rorprodukter.se/varme/ex...behor_flamco/armatursats_flexconsole--5530463
Och på inkommande KV till pannan ska det sitta ett ventilrör som du kompletterar med en R15 säkerhetsventil 9bar.
http://www.rorprodukter.se/varme/armaturer_ventiler/ventilror/ventilror_22mm--4311084
Hmm måste man ha ett helt sånt där samlingsrör?
Jag har ju ett 80 liters expansionskärl som står själv, så det går inte hänga i denna, det räcker alltså inte med säkerhetsventil och en manometer?
Jag har ju ett 80 liters expansionskärl som står själv, så det går inte hänga i denna, det räcker alltså inte med säkerhetsventil och en manometer?
Det räcker gott i ditt fall med större fristående kärl, kan vara lämpligt med avstängningsventil mot kärlet men efter säkerhetsventilen också vid ev service eller kontroll av lufttryck osv. Finns typer med både avstängning och avtappning i ett som är bra i de här fallen.thestrut skrev:
Kan du länka till lämplig som ha både manometer och säkerhetsventil?
Jag har letat men inte hittat någon,
Förutom de krilleman länkade till då...
Jag har letat men inte hittat någon,
Förutom de krilleman länkade till då...
Finns färdiga samlingsrör till detta förfarande med. Billigt är det också!
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ta-flex-samlingsror-dn20-sr20.html
Kula med avtappning är alltid bra att ha!
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/10-kulv-aj3635-m-avtappn.html
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ta-flex-samlingsror-dn20-sr20.html
Kula med avtappning är alltid bra att ha!
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/10-kulv-aj3635-m-avtappn.html
vad gjorde man utan dig när det gäller vvs krilleman215? 
denna ser ju helt suverän ut!, allt i ett, jag antar att man monterar den direkt på expansionskärlet?, ansluter till värmesystemet - klart!
är det även en avluftningsventil inbyggd? ser ut som det..
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artikla...dn20-sr20.html
kula med avtappning, vart bör jag montera en sådan? förstår inte riktigt vart den gör mest nytta
denna ser ju helt suverän ut!, allt i ett, jag antar att man monterar den direkt på expansionskärlet?, ansluter till värmesystemet - klart!
är det även en avluftningsventil inbyggd? ser ut som det..
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artikla...dn20-sr20.html
kula med avtappning, vart bör jag montera en sådan? förstår inte riktigt vart den gör mest nytta
hmm denna verkar bara finnas hos dinvvsbutik...
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artikla...dn20-sr20.html
typiskt... och jag som tänkt beställa från rinkaby + rorprodukter, kan inte hitta något liknande på deras sidor..
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artikla...dn20-sr20.html
typiskt... och jag som tänkt beställa från rinkaby + rorprodukter, kan inte hitta något liknande på deras sidor..
Det är inte nödvändigt med en sån och inte heller avstängning. Om du sätter in ventil ska du ha den mellan kärlet och delen med säkerhetsventil.
Ser du till att ha rätt lufttryck i kärlet före montage kommer du inte få några problem där du kunde haft nytta av den på länge. Och med låg jämn temp som vid VP-drift håller allt lång tid också utan ingrepp eller byten.
Ser du till att ha rätt lufttryck i kärlet före montage kommer du inte få några problem där du kunde haft nytta av den på länge. Och med låg jämn temp som vid VP-drift håller allt lång tid också utan ingrepp eller byten.
Absolut inte nödvändigt, men attans vad skönt att ha den där!
Här kan du beställa den fraktfritt:
http://yambo.se/product.html/kulventil-ba-111-32-med-avtappning
Här kan du beställa den fraktfritt:
http://yambo.se/product.html/kulventil-ba-111-32-med-avtappning
vänta här nu! nu hänger jag inte med...
det är samlingsröret som jag inte hittar nån annan stans än dinvvsbutik (som f.ö. var väldigt dyra på allt annat)
jag undrade om det finns något liknande på tex rorprodukter eller rinkaby.
kul du annamade mitt tips om fraktfritt på yambo krilleman, jag tänkte handla pumpen där men efter att varit omöjliga att få tag i, både via mail och telefon så känns inte företaget seriöst enl. mig, de har fortfarande inte svarat på mailen trots kanske 5 stycken... någon som beställt därifrån?
jag undrar fortfarande vad kula med avtappning används till, är tanken att man kan stänger ventilen till expansionskärlet och sedan kan tömma ur det?
har som sagt dålig koll på detta
det är samlingsröret som jag inte hittar nån annan stans än dinvvsbutik (som f.ö. var väldigt dyra på allt annat)
jag undrade om det finns något liknande på tex rorprodukter eller rinkaby.
kul du annamade mitt tips om fraktfritt på yambo krilleman, jag tänkte handla pumpen där men efter att varit omöjliga att få tag i, både via mail och telefon så känns inte företaget seriöst enl. mig, de har fortfarande inte svarat på mailen trots kanske 5 stycken... någon som beställt därifrån?
jag undrar fortfarande vad kula med avtappning används till, är tanken att man kan stänger ventilen till expansionskärlet och sedan kan tömma ur det?
har som sagt dålig koll på detta
Jaha, samlingsröret.
Varken RP eller rinkaby verkar ha något samlingsrör (kallas även för armatursats).
ja man lär så länge man lever, tråkigt att yambo inte verkar prioritera kundservice. Och sist jag kikade på deras sida hade dom tydligen mailproblem. Tydligen även idag. Fast jag tror det är samma text så står kvar... :wow:
Vi har fortfarande lite små problem med våran mailserver, bör vara åtgärdat under dagen.
Kula med avtappning sätter man mot EXP kärlet så man kan stänga av det och kunna tappa ur på ett smidigt sätt om man ska kontrollera förtryck eller byta hela kärlet. Viktigt dock att säkerhetsventilen sitter på varma sidan mot pannan vid detta förfarandet! En säkerhetsventil ska aldrig kunna stängas av från värmekällan.
Edit:
Yambo verkar inte vilja skylta med vilket företag som ligger bakom sidan. Inga uppgifter om dom på sidan alls. Telefonnummret går till Ö-viks värme.
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:08-223010
VVS-försäljning med namnet yambo finns inte registrerat hos allabolag heller.
Konstigt!
Edit #2.
Yambo finns visst med på allabolag. Jag som tänkte tokigt!
http://www.allabolag.se/800218UQLD/Yambo
Omsättningen verkar vara extremt låg.
Varken RP eller rinkaby verkar ha något samlingsrör (kallas även för armatursats).
ja man lär så länge man lever, tråkigt att yambo inte verkar prioritera kundservice. Och sist jag kikade på deras sida hade dom tydligen mailproblem. Tydligen även idag. Fast jag tror det är samma text så står kvar... :wow:
Vi har fortfarande lite små problem med våran mailserver, bör vara åtgärdat under dagen.
Kula med avtappning sätter man mot EXP kärlet så man kan stänga av det och kunna tappa ur på ett smidigt sätt om man ska kontrollera förtryck eller byta hela kärlet. Viktigt dock att säkerhetsventilen sitter på varma sidan mot pannan vid detta förfarandet! En säkerhetsventil ska aldrig kunna stängas av från värmekällan.
Edit:
Yambo verkar inte vilja skylta med vilket företag som ligger bakom sidan. Inga uppgifter om dom på sidan alls. Telefonnummret går till Ö-viks värme.
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:08-223010
VVS-försäljning med namnet yambo finns inte registrerat hos allabolag heller.
Konstigt!
Edit #2.
Yambo finns visst med på allabolag. Jag som tänkte tokigt!
http://www.allabolag.se/800218UQLD/Yambo
Omsättningen verkar vara extremt låg.
Redigerat:
men kanske denna fungerar lika bra?
http://www.rorprodukter.se/varmepum...pansionskarl/rp_sav_med_manometer_3b--9001610
angående Yambo så har jag i början av året fått väldigt bra support via mail, frågade då om namnet eftersom det inte kändes seriöst enl mig. och de sa att det var taget just för de skulle rikta in sig på nätförsäljning och ville sticka ut från övriga rörfirmor, tror det är en enskild firma som driver det.
jag har aldrig beställt där, men någon med goda erfarenheter får gärna berätta om det funkat bra.
får överväga en kula med avtappning utöver kulorna med tappkran...
höhöhö
http://www.rorprodukter.se/varmepum...pansionskarl/rp_sav_med_manometer_3b--9001610
angående Yambo så har jag i början av året fått väldigt bra support via mail, frågade då om namnet eftersom det inte kändes seriöst enl mig. och de sa att det var taget just för de skulle rikta in sig på nätförsäljning och ville sticka ut från övriga rörfirmor, tror det är en enskild firma som driver det.
jag har aldrig beställt där, men någon med goda erfarenheter får gärna berätta om det funkat bra.
får överväga en kula med avtappning utöver kulorna med tappkran...
