Hej,

Vi har fått en Uponor Push 12 installerad, den sitter i en klädkammare bredvid badrummet som den sköter golvvärmen i. Jag tänkte slippa dra in rumsgivaren genom badrumsvägg och tätskikt, och som jag har förstått det så har jag tre alternativ.

(1) Reglera med fjärrvärmens husreglering, och troligen shunta ner vattentemperaturen lite. Det kunde nog fungera, men jag tänkte ändå undvika detta eftersom jag har dragit på radiatorvattentemperaturen lite extra för att få ordentlig värme i tvättstugan i källaren (och låter termostaterna strypa radiatorerna i stället i övriga huset).

(2) Fästa rumsgivaren på returen från golvvärmen: frågan ställdes i den här tråden, men det är länge sedan och man vet inte hur det gick. Om det fungerar bra så är det en attraktiv lösning, och vi slipper ytterligare en sak på badrumsväggen (tänker nog ändå inte ändra golvvärmen särskilt ofta). Är det någon som har gjort någon liknande lösning och fått det att fungera? (Eller inte fungera, och kan avråda?)

(3) Installera en trådlös rumstermostat. Den från Uponor kostar visserligen en del (1595:- på Rinkaby), men passar säkert klanderfritt: Uponor Reglerset FluviaT trådlöst.

I den här tråden rekommenderas ett kit från Conrad, men länken har passerat bäst-före-datum så det är inte helt tydligt vilken produkt som avses. Jag chansar dock på att det är Trådlöst termostatset Digital trådlös termostat FHT 8 set Vit - Paket 1. Någon som har detta och kan bekräfta?

Vad finns det för ytterligare trådlösa alternativ? Jag lyckas inte hitta något vettigt hos de vanliga VVS-näthandlarna.

D
lassolasso skrev:
I den här tråden rekommenderas ett kit från Conrad, men länken har passerat bäst-före-datum så det är inte helt tydligt vilken produkt som avses. Jag chansar dock på att det är Trådlöst termostatset Digital trådlös termostat FHT 8 set Vit - Paket 1. Någon som har detta och kan bekräfta?
Ja, det är det setet som avses och jag kan bekräfta att det fungerar. Har två stycken Push12 och 2 st Push 10 som regleras på detta sätt (samt har en kompis med en Push 12 som också har det så). Push 10 behöver en adapter för att ställdonet skall passa men på Push 12 passar ställdonet rakt av.

Jag satte känselkroppen på tilloppet till golvvärmen i tvättstugan. Det funkar helt ok. Konstant temp i golvet.

Tack för era svar! Jag satte rumsgivaren på returen från golvet, inbyggd i en liten apparatlåda som jag isolerade för att få en korrekt indikation på golvtemperaturen. Får se hur bra det fungerar sen när värmningssäsongen börjar på allvar.

Det enda korrekta sättet är att sätt givaren i badrummet.
Det fungerar att ha den på returledningen på så sätt att rummet alltid kommer vara varmt, men om det kommer vara 15-25grader det beror enbart på vädret för stunden. Samt att det är en dålig ekonomisk lösning för den kör ut en massa onödig värme i rummet.

Dr.L skrev:
Det enda korrekta sättet är att sätt givaren i badrummet.
Det fungerar att ha den på returledningen på så sätt att rummet alltid kommer vara varmt, men om det kommer vara 15-25grader det beror enbart på vädret för stunden. Samt att det är en dålig ekonomisk lösning för den kör ut en massa onödig värme i rummet.
Eftersom det är i ett badrum så är nog ändå en givare på returen en godtagbar lösning. Du vill ju gärna ha konstant komfortvärme i golvet i badrummet ändå. Även om du har rätt i princip i det du säger!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.