10 616 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
Nibe 360p, optimala inställningar?
Hej!
Har idag slått ifrån min 360p från manuellt sommarläge till att stå på auto.
Fick mig då en funderare på alla inställningar som kan göras osv.Fick pannan inställd av husleverantören när vi byggde 2007. Tänkte i vilket fall dra info om huset och sedan inställningarna på pannan så får vi se vad ni tycker är fel.. =)
Info:
1,5plans hus från Modulenthus på ca 160kvm beläget i västra götaland.
Bottenvåning värms av golvvärme (träbjälklag och varmgrund) och övervåning har radiatorer.
Alla rumstermostater på bottenvåningen är idag öppnade max.
Termostater på radiatorer på övervåning väldigt lite öppna (1-2 på skalan).
Pannans inställningar:
1.0 Temp VV 49.7grader
1.1 Temp kompressorgivare 50,9grader
1.2 Temp elpatron 50,9grader
1.3 Intervall XVV 14d
1.4 Stopptemp XVV 65grader
2.0 Framledningstemp 26grader
2.1 Kurvlutning 8
2.2 Förskjutning kurva 0
2.3 Mintemp framledning 17grader
2.4 Maxtemp framledning 35grader
2.5 Kompensering yttre 0
2.6 Returtemp 24grader
4.0 Utetemp 16grader
4.1 Utetemp medel 12.8grader
5.0 Förångningstemp 6.4grader
5.1 Avluftstemp 4.8grader
5.2 Frånluftstemp 26grader
5.3 Stopptid avfrostning 15min
8.2.2 Stopp cirkpump 17grader
8.2.3 Stopp elpatron 12grader
8.3.2 Max eleffekt 7,5kw
Inställningar och värden avskrivna vid 18.00 på kvä'llen ca 1 timma efter att pannan slogs över till autodrift. Är det något som ser konstigt ut? Något ni hade ändrat?
Vid fördelningen ut till golvvärmen sitter det även en termostat för vattnet till övervåningen. Skall denna termostat vara fullt öppen? Den står idag på läge 4 av 6.
Tack på förhand för hjälp!
Har idag slått ifrån min 360p från manuellt sommarläge till att stå på auto.
Fick mig då en funderare på alla inställningar som kan göras osv.Fick pannan inställd av husleverantören när vi byggde 2007. Tänkte i vilket fall dra info om huset och sedan inställningarna på pannan så får vi se vad ni tycker är fel.. =)
Info:
1,5plans hus från Modulenthus på ca 160kvm beläget i västra götaland.
Bottenvåning värms av golvvärme (träbjälklag och varmgrund) och övervåning har radiatorer.
Alla rumstermostater på bottenvåningen är idag öppnade max.
Termostater på radiatorer på övervåning väldigt lite öppna (1-2 på skalan).
Pannans inställningar:
1.0 Temp VV 49.7grader
1.1 Temp kompressorgivare 50,9grader
1.2 Temp elpatron 50,9grader
1.3 Intervall XVV 14d
1.4 Stopptemp XVV 65grader
2.0 Framledningstemp 26grader
2.1 Kurvlutning 8
2.2 Förskjutning kurva 0
2.3 Mintemp framledning 17grader
2.4 Maxtemp framledning 35grader
2.5 Kompensering yttre 0
2.6 Returtemp 24grader
4.0 Utetemp 16grader
4.1 Utetemp medel 12.8grader
5.0 Förångningstemp 6.4grader
5.1 Avluftstemp 4.8grader
5.2 Frånluftstemp 26grader
5.3 Stopptid avfrostning 15min
8.2.2 Stopp cirkpump 17grader
8.2.3 Stopp elpatron 12grader
8.3.2 Max eleffekt 7,5kw
Inställningar och värden avskrivna vid 18.00 på kvä'llen ca 1 timma efter att pannan slogs över till autodrift. Är det något som ser konstigt ut? Något ni hade ändrat?
Vid fördelningen ut till golvvärmen sitter det även en termostat för vattnet till övervåningen. Skall denna termostat vara fullt öppen? Den står idag på läge 4 av 6.
Tack på förhand för hjälp!
Det endaste du ändrar i autoläge är att den själv väbkar mellan vinter, vår/höst och sommarläge.
Över 12 grader använder pumpen ingen elpatron längre. Det är övergången mellan vinter och vår/höst.
Över 17 grader stannar cirkulationspumpen. Det är övergången mellan vår/höst och sommar.
Eftersom du precis ställde om från sommaren till auto - vår/höst, och din medeltemperatur är 12.8 grader, misstänker jag att du kan sänka 8.2.2 från 17 till t ex 14 grader.
Övergången från höst till vinter kan då också ske vid lägre temperatur, så ändra 8.2.3 från 12 till 9 grader.
Har du aldrig ändrad kurvlutningen, kan också den optimeras
Över 12 grader använder pumpen ingen elpatron längre. Det är övergången mellan vinter och vår/höst.
Över 17 grader stannar cirkulationspumpen. Det är övergången mellan vår/höst och sommar.
Eftersom du precis ställde om från sommaren till auto - vår/höst, och din medeltemperatur är 12.8 grader, misstänker jag att du kan sänka 8.2.2 från 17 till t ex 14 grader.
Övergången från höst till vinter kan då också ske vid lägre temperatur, så ändra 8.2.3 från 12 till 9 grader.
Har du aldrig ändrad kurvlutningen, kan också den optimeras
Klicka här för att svara