Efter sommaren börjar det bli dags att slå på lite värme i huset igen, men efter ett gäng försök lyckas det inte denna gång, och som relativ novis undrar jag vad som kan vara problemet.
Vi har en pelletspanna som har varit igång hela sommaren för varmvattenförsörjningen, men värmen på radiatorslingan har varit avstängd. Denna regleras via en spak (shunt?) på pannan och i vanliga fall när denna spak öppnas så hör man hur det liksom rinner iväg vatten ut i ledningarna men det ljudet dyker inte upp nu. Det sitter en termometer på utgående och inkommande rör från pannan och när spaken öppnas så ökar temperaturen på det utgående röret (och minskar igen när spaken stängs) men mer än så händer inte. När jag känner på rören som går in i radiatorerna i huset så är dessa kalla.
Vad kan vara bekymret?
Vi har en pelletspanna som har varit igång hela sommaren för varmvattenförsörjningen, men värmen på radiatorslingan har varit avstängd. Denna regleras via en spak (shunt?) på pannan och i vanliga fall när denna spak öppnas så hör man hur det liksom rinner iväg vatten ut i ledningarna men det ljudet dyker inte upp nu. Det sitter en termometer på utgående och inkommande rör från pannan och när spaken öppnas så ökar temperaturen på det utgående röret (och minskar igen när spaken stängs) men mer än så händer inte. När jag känner på rören som går in i radiatorerna i huset så är dessa kalla.
Vad kan vara bekymret?
Inte vad jag kan minnas, men jag kan peta lite på pumpen och se om det gör någon skillnad.NetNut skrev:
Det utgående röret är varmt så långt jag kan nå, vilket inte är så långt, men jag vet inte hur varmt. Skulle kunna flytta upp termometern en bit och se vad som händer när jag öppnar spaken.
Kolla att cirkulationspumpen inte har fastnat och att termostaterna är öppna
I regel sitter det en skruv på pumpgaveln till ett lock som man lossar det kommer lite vatten så sätt en burk under innanför ser du en skruvskåra sätt i en mejsel och försök att vrida på den försiktigt så du inte skadar pumpen obs
slå av strömmen
slå av strömmen
Perfekt, får kika på det. Tack!Allmungare skrev:
Pumpen ser ut att vara en sån här http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/perfecta-cirkulationspump-pivo-15-6u-130.html eller möjligen en liknande fast något äldre modell.
Ja där ser du skruvskåran till locket mitt på gaveln lossa det så har du pumpaxeln innanför som ska lossas med en
mejsel
mejsel
På bilden är det mejselskåran i det runda blanka locket under texten Perfecta. Den andra fyrkantiga innehåller el och ska inte lossas var försiktig det kommer lite varmt vatten och stäng av strömmen till pumpen
På bilden är det mejselskåran i det runda blanka locket under texten Perfecta. Den andra fyrkantiga innehåller el och ska inte lossas var försiktig det kommer lite varmt vatten och stäng av strömmen till pumpen
Snygg bild krilleman nu ska det inte gå att göra fel
Tack bägge två, nu har jag skruvat på rätt ställe. Det rann lite vatten men inga mängder. Hur mycket ska jag vrida på skruven där innanför? Den kändes lite småtrög kanske och jag tog inte i väldigt. Ska jag snurra den ett par varv åt varje håll eller?
