Värme allmänt
daugaard: om golvet bara blir en grad varmare än rumsluften när termostaten är på max, då är det antingen trasigt eller fel grejer monterat!
larsbj: [citat] Fast du får inte bygga ett hus utan ftx om du inte väljer ett visst värmesystem, så byggreglerna räknar de som en del av det som tillför energi till husets uppvärmning, och jämfört med ett f-system så krävs en mindre värmekälla och mindre köpt energi. Så den som inte tar hänsyn till ftx:en när han dimensionerad värmesystemet har nog gjort fel ock köpt för stor panna.
larsbj: Gradtimmar ska bli ganska exakt, hur varierar inomhustemperaturen ? En variant för att ta hänsyn till den kan vara att använda ett varaktighetsdiagram.
jensaro: [citat] Bättre än stål, men grooovt. Nu behöver du knappt nån acktank.. :-0
Krilleman: Nej, då kan du ju vrida ner termostaterna lite mer bara om det blir för varmt.
prototypen: Ja. Tänk analogin om du bygger in vanliga element med isolering, det blir kallare i rummet. Nu beror det ju om hela eller bara delar av golvet är täckt. Protte
Tune: [citat] Mattan fungerar som isolering, tjockare matta ju sämre värme, samma som att tjockare isolering i en utevägg ger högre temperatur om allt allt annat är lika.
jensaro: Själv har jag ventilationen stängd och kör avfuktare vintertid när det följer med mycket snö in, men det beror mest på min urusla lutning mot brunnen i kombo med golvvärme. Byggde jag garage skulle jag sätta en ränna under varje bilplats och ordentlig lutning. Men visst, hygrostatstyrd fläkt är inte fel men sådant kan man altid fixa i efterhand.
ankan_84: Kanon. elementet är 180 cm långt, men detta är överdimensionerat. Detta var befogat innan vi flyttade in, nu har jag rivit alla väggar så huset har en så kallad "öppen planlösning". Elementet går aldrig mer än på halvfart + att vi har två andra element som aldrig är i drift. Så jag behöver max 120 cm (tror jag :P). Hade vart grymt gött att enbart byta radiatorn :)
Staffans2000: Så är det. Det är svårt att löda ett gammalt rör med avlagringar på insidan medelst klämmetoden. Staffan
Ramnemark: [citat] Jag ligger på ca 13-14000kwh med jordvärmepump inkluderad på 224m2 med ca 21-22 grader inomhus i ett hus från 80. Jämför man med nya hus så är nog mycket bättre. Jag hade satt in ftx direkt då ;). (Ursäkta sidospåret)
ankan_84: Japp, byter det. Jag har ett precis likadant som detta: https://www.google.se/search?q=element+vattenburet&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=15NTVbuWE8SfyAOvjIDYBA&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgrc=L7iXVCn_U8_D3M%253A%3BHdPGR4mZ7mq9ZM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.fyndtorget.se%252Fusers_images%252F43956.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.fyndtorget.se%252Fannons.php%253Fid%253D43956%3B580%3B434 Vet ni
Johan-: Det ser ut som att mellanväggarna är murade utan att vara halvt inmurade i ytterväggarna vilket skulle medföra ett ras om jag gör en kanal på det viset.
jensaro: Det begriper jag också.. Men jag skulle iaf inte ta en investering i FV om priset låg på 80öre/kWh.. Fjärrvärmen är inte heller underhållsfri och gratis i 30år. Nu säljer bolagen in serviceavtal för en par tusen per år för att kunderna skall känna sig trygga. Ett bra exempel är Redans undercentraler som efter mindre än tio år behöver byte av diverse komponenter, dyra sådana.
Fruck: [citat] Pelletspanna finns i extern byggnad som är nära ett garage, boningshus kommer framöver att värmas av jordvärme.
goldbowler: Tack för all hjälp. Blir att koppla om tankarna så som ni sagt, men jag tänkte dra ett extra rör och en ventil för att kunna växla mellan seriellt och parallellt. Idag så sitter ju en cirkulationspump som pumpar runt vattnet hela tiden, så jag tänte även investera i en Laddomat 4030 eller en MR-40 (som verkar vara den nya varianten av 4030). Kanske blir att bygga in dom och isolera
Ewald: Det är ju mycket svårt att säga vilket värmesystem en enskild person ska välja .... den som vill ha svar på frågan bör göra en nogrann analys och även här beror resultatet ofta på vilka antaganden att man gör.
Ewald: Vanligtvis gör man ju en beräkning av det dimensionerandevärmebehovet enl. EN 12831. Sen kan man titta hur mycket av värmelasten man kan täka med golvvrmen (vid vissa förhållanden) och om det ytterligare behövs t.ex. en Radiator för att täcka värmelasten. Har man redan en radiator installerad skulle jag säga att man inte behöver ta den bort, dock bör man styra värmesystemet så att
Avemo: Jag har inget svar på den direkta frågan, men det är en plats där reflekterande skikt saknar förutsättningar att göra nytta. Det behövs isolering och inte reflekterande skikt. Och det har du redan planerat med cellplasten.
Pherra: Absolut ingen nackdel att kränga på isolering när väggen ändå är Öppnad.
Arne999: KOM I FEL kategori... kan man flytta till grund och mark på nått sätt???? Jag har grävt ur källaren och fått tips i en annan tråd att använda isodränkross under plattan istället för mackadam för att det isoerar och är dränerande. Underlaget är ojämt så det går inte att lägga skivor. Om jag ska jämna av det helt så försvinner nästan allt utrymme då underlaget består av
johanpelle: Skulle inte tro att det är något minus alls med en ctc 265 eller liknande i källaren. Nya köparen kan sätta en pelletsbrännare i den pannan till billig penning eller byta ut den mot en pelletspanna. Ganska lätt jobb, bara dra om en del rör och få ett nytt hål för rökröret i skorstenen. Är däremot rörgragningen kvaddad genom acktank och liknande blir det en dyrare historia att få
jivanoff: Det är såndär mjuk fiberskiva, vad den nu heter igen... Jag gör nog så... Målar och låter det vara.. :-) Det är inte så länge sen det blev spacklat och tapetserat bakom dem så det borde gå bra.
lars_stefan_axelsson: [citat] Jo, du kommer att få in iaf lite luft. Men det är bara att lufta systemet. Har du radiatorer är det enkelt. Har du golvvärme så är det svårare om det inte finns några bra ställe att lufta på.
prototypen: Det är visserligen några dagar kvar till 30 april men i Umeå har vi inte mer än 3 grader ute och det skulle det bli inomhus om jag slog av värmen, det skulle inte bli populärt bland övriga familjen. Vad värmer du dig med fram till det blir dräglig temperatur ute? Shunt hade du väl på värmeväxlaren, så det är väl samma system. Protte
Nerre: Vi har ingen "övervåning", bottenvåning och källare bara. Och det är 120-130 kvadrat (per "plan") och huset som ett L så det är rätt dålig värmespridning den vägen tror jag. Vi har ju redan idag problem med att det är kallt i vissa rum på bottenvåningen vintertid trots att elementen är 60 grader varma. (Å andra sidan har vi omvänt problem sommartid att det är iskallt i