3 532 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Ingen värme i elementen efter sommaren
Skruven där innanför är själva pumpaxeln som snurrar så vattnet cirkulerar, om den fastnar eller går trögt så funkar inte pumpen jag har själv varit ute för samma sak när det varit avslaget på sommaren. Det första jag kollar på hösten när det ska igång är om pumpen går annars får man lossa locket och vrida runt axeln med en mejsel då lossnar det i regel det är klokt att vara försiktig om man inte gjort det förut. Ett råd är att starta pumpen en liten stund varannan vecka på sommaren då slipper man problemet. (Ska ner och starta min nu ger råd och glömmer själv)
Ok, en stund efter att jag varit och skruvat på cirkulationspumpen första gången kände jag på rören som går in till elementen i huset och nu är det väldigt varma så det kommer definitivt varmvatten. Antar då att skruvandet gjorde susen.
Elementen förblir dock kalla, men då har jag kommit en liten bit på väg åtminstone. Dags att försöka lufta ordentligt, och motionera piggar osv.
Elementen förblir dock kalla, men då har jag kommit en liten bit på väg åtminstone. Dags att försöka lufta ordentligt, och motionera piggar osv.
Tänk på att stänga av cirkulationspumpen och öppna shunten fullt innan du luftar och fyller systemet
Klicka här för att svara