15 623 läst ·
6 svar
16k läst
6 svar
Behövs element överallt trots luftvärmepump?
Hej
Får en luftvärmepump installerad i veckan. Har dessutom slitit ut alla gamla element under sommaren.
Nu funderar jag på hur många el-element vi behöver utöver luftvärmepumpen.
Enligt element - försäljaren behövs element under alla fönster, annars skulle kramarna ruttna.
Kanske räcker det med något enstaka element i varje rum? Som det var innan så hade vi 4st element i vardagsrummet på 45m2.
Kan jag skippa element i hallen och sätta något enstaka i vardagsrummet?
Tacksam för svar
Får en luftvärmepump installerad i veckan. Har dessutom slitit ut alla gamla element under sommaren.
Nu funderar jag på hur många el-element vi behöver utöver luftvärmepumpen.
Enligt element - försäljaren behövs element under alla fönster, annars skulle kramarna ruttna.
Kanske räcker det med något enstaka element i varje rum? Som det var innan så hade vi 4st element i vardagsrummet på 45m2.
Kan jag skippa element i hallen och sätta något enstaka i vardagsrummet?
Tacksam för svar
Att karmarna skulle ruttna tror jag inte, däremot kan du få kallras. Sen kanske det behövs stödvärme de kallaste dagarna samt i de utrymmen där inte värmepumpen når (t ex sovrum med stängd dörr). Jag skulle behålla alla radiatorer under alla fönster. Se till att termostaterna funkar. Var de dåliga, eftersom du rev ut dem?
VI har Luft/luft och element under samtliga fönster utom i badrum såklart. Se till att skaffa oljefyllda med termostater i och ställ dom på säg 20-21 grader som hjälpvärme om det blir en vargavinter.
Vi har luft/luft värmepump, när vi renoverade för nio år sedan så slängde vi ut alla gamla fula element, snyggare och enklare och möblera utan.
Vi har elgolvvärme i ena badrummet som är längst ifrån värmepumpen och vi har kompletterat med totalt 1 element i köket, det använder vi 10-15 gånger per år när det är riktigt kallt.
Vi har oftast 24' inne, som kallast 22.
Jag tycker det är helt onödigt att rusta sig för extremt väder, tar max 2 timmar att åka och köpa och montera ett element om det nu skulle behövas.
Vi har elgolvvärme i ena badrummet som är längst ifrån värmepumpen och vi har kompletterat med totalt 1 element i köket, det använder vi 10-15 gånger per år när det är riktigt kallt.
Vi har oftast 24' inne, som kallast 22.
Jag tycker det är helt onödigt att rusta sig för extremt väder, tar max 2 timmar att åka och köpa och montera ett element om det nu skulle behövas.
Tackar för svaren
Samma här, vi slängde ut elementen för att de var gamla fula och knäppte högt.
Vi har redan satt nya LVI i kök,sovrum och ett i vardagsrum. Frågan gäller alltså om det verkligen behövs flertalet i både hall och vardagsrum....
olika budskap i tråden
Bra poäng av peter2400 om onödigheten att rusta sig för extremväder. En kraftig luftvärmepump och ett 1000w element borde väl klara att värma det vardagsrum som innerdelen är monterad i?
Samma här, vi slängde ut elementen för att de var gamla fula och knäppte högt.
Vi har redan satt nya LVI i kök,sovrum och ett i vardagsrum. Frågan gäller alltså om det verkligen behövs flertalet i både hall och vardagsrum....
olika budskap i tråden
Bra poäng av peter2400 om onödigheten att rusta sig för extremväder. En kraftig luftvärmepump och ett 1000w element borde väl klara att värma det vardagsrum som innerdelen är monterad i?
Redigerat:
Vi har inte ett enda fast monterat element och så har vi haft det sedan vi flyttade in för snart 6 år sen. Vi har ett element på stativ i sonens rum som vi ställer in på vintern för att kunna stänga dörren när han somnat. Annars räcker värmepumpen gott. Inga ruttna fönster 
Klicka här för att svara