Hej!
Vi bor i en villa byggd 1948. På övervåningen har vi ett element som vi skulle vilja ta bort.
(vattenelement) Kan man göra detta själv,och i såfall hur gör man? Eller måste vi anlita någon för jobbet?

Med vänlig hälsning Minna
 
Posta en bild på elementet och inkopplingen av det, så får du nog bra svar.
 
Välkommen till forumet!

Vill du ta bort elementet för alltid, eller är det bara tillfälligt, t.ex för att tapetsera?

Innan du tar bort elementet behöver du troligen tappa ut en del av vattnet, och sedan givetvis fylla på det igen. Du kan börja med att leta efter var de reglagen sitter nånstans (troligast i närheten av pannan).
 
Krilleman
Om det nu inte sitter en returventil på radiatorn eller ett koppel. Då går det ju att stänga av elementet för sig och proppa.
 
Om elementet har suttit där sedan 1948 är det risk att ventilerna inte går att få stängda. Jag har själv varit med om att jag trott att vattnet var stängt, men sedan upptäckt att det inte var så. Det vill jag inte vara med om igen.
 
S
en rörs eller två rörssystem är också en bra fråga
 
Krilleman
Hur blev det Minna? Fick du bort radiatorn?
 
Ja, ta en bild så hjälper vi dig :)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.