@Stefan - tack för input, men blir det inte värmeförluster om inte kranar skiljer det varma "pannvattnet" från vattnet som ligger i ledningarna ut mot elementet? Tänker mig att det bästa är att stänga av så att man har ett slutet system bara genom pannan på sommaren.
I det fallet - vilken kran stänger man då lämpligast för att inte få något onödigt övertryck i något avsnitt av ledningarna?

Först och främst så shuntas ju ingen värme ut på sommaren, dessutom stryper ju radiatortermostaterna flödet (om du har sådana). Hade allt varit öppet och du shuntade ut varmt vatten skulle du nog kunna få en viss självcirkulation.

@scim - jag har bara en radiator/element som tar emot varmvatten direkt från pannan. Inget annat än kranar som levererar flödet dit. Pannan går på sommaren bara för att värma vatten till kranarna i huset.

det kanske ska förtydligas att du ska ställa shunten på noll på sommaren, då kommer inte varmvattnet nånstans.

Vridreglaget till höger på T-kopplingen på rör 4 - vad reglerar det om shunten stänger varmvatten ut från pannan?

Kalmarkille skrev:
Vridreglaget till höger på T-kopplingen på rör 4 - vad reglerar det om shunten stänger varmvatten ut från pannan?
det är väl bara termostaten för tappvarmvattnet ut från beredaren. Du kan alltså ställa maxtempen på vattnet i kranen där.

Det är blandarventilen som blandar hett vatten från pannan med kallt vatten för att få varmvatten med lagom temperatur. Shunten styr värmesystemet.

Tack o bock till er som hjälpt mig begripa min panna någorlunda!

3/4/5/9 verkar vara varmvatten och påfyllning till värmesystem
1 & 2 är framledning och retur värmesystem, osäker på vilken som är vad men kolla på pumpen, bör finnas en flödes pil
8 & 11 ser jag inte riktigt om det är samma rör eller vad
6 är jag också osäker på eftersom man inte ser helt tydligt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.