36 922 läst ·
37 svar
37k läst
37 svar
Årligt energibehov för att hålla friggebod uppvärmd?
Från en strikt principiell synvinkel är svaret ja. En sjuhelsikes LED-lampa värmer lika effektivt som en elradiator. I praktiken blir det inte så. Utformning och normal placering i rummet är för en lampa sällan optimal för värmespridningen. Till det kommer att en liten del strålar ut genom fönster. Dessutom har de flesta LED-lampor inte lika bra termostat som de flesta elradiatorer. Därför blir det effektivare att använda lampor till belysning och radiatorer till uppvärmning. Och det är trots allt vad sakerna är till för.
jag antog det, annars hade säkert nån redan kommit på den briljanta idenAvemo skrev:Från en strikt principiell synvinkel är svaret ja. En sjuhelsikes LED-lampa värmer lika effektivt som en elradiator. I praktiken blir det inte så. Utformning och normal placering i rummet är för en lampa sällan optimal för värmespridningen. Till det kommer att en liten del strålar ut genom fönster. Dessutom har de flesta LED-lampor inte lika bra termostat som de flesta elradiatorer. Därför blir det effektivare att använda lampor till belysning och radiatorer till uppvärmning. Och det är trots allt vad sakerna är till för.
10 av dessa och man är färdiglat skrev:
http://www.ljustema.se/neutralvitt-ljus/1114-alpha-pro-led-stralkastare-100w-neutralvit.html
Det blir dock sammanlagt 87 000 lumen
Eller så köper man som riktiga proffs, då blir det 110 000 lumen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu var jag tvungen att se efter vad jag skrivit för 13 månader sedan. En bod med tunn isolering kan lätt hållas varm, men det är inget måste. Detta till skillnad mot en byggnad med mycket tjock isolering. Där brukar det hävdas att det är nödvändigt att hålla varmt för att vara säker på att undvika fuktskador.Fotografen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden