2 066 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Dags för besikting av kamininstallation
Jag har precis installerat en ny vattenmantlad kamin. Jag har låtit glidgjuta kanalerna och dom är provade och täta. Det finns dock några osäkerheter som jag skulle vilja bolla för att ha argument när sotaren kommar....
Problem 1. Putsen på murstocken på övervåningen och vind är riktigt dålig och trillar bort bara man tittar på den... JAg ska givetvis putsa om denna men vill ju ändå kunna elda i vinter. Läst runt och det är minst sagt olika vad folk säger. Frågan är ju vad sotaren säger men är det verkligen ett skäl till att underkänna installationen? KAnalerna är ju som sagt täta.
Problem nr 2 är att nockstocken ligger helt mot murstocken tom lite infäld och vilar på murstocken.... Det blir ju inte roligt om jag måste göra något åt detta. Om så skulle vara fallet tycker jag ju att det rimligen borde gå att få mäta på något sätt för att bevisa att temperaturen verkligen är ett problem eller inte. Känns ju helt orimligt att behöva göra ett så stort ingrepp som det skulle innebära att frilägga nocken bara för att en sotare bedömer att temperaturen överstiger 80grader....
Sist men inte minst kan jag ju tillägga att en kanal tidigare har används till en urgammal stor vedpanna i källaren. Huset sår ju kvar och murstocken är betydligt friare än tidigare
Problem 1. Putsen på murstocken på övervåningen och vind är riktigt dålig och trillar bort bara man tittar på den... JAg ska givetvis putsa om denna men vill ju ändå kunna elda i vinter. Läst runt och det är minst sagt olika vad folk säger. Frågan är ju vad sotaren säger men är det verkligen ett skäl till att underkänna installationen? KAnalerna är ju som sagt täta.
Problem nr 2 är att nockstocken ligger helt mot murstocken tom lite infäld och vilar på murstocken.... Det blir ju inte roligt om jag måste göra något åt detta. Om så skulle vara fallet tycker jag ju att det rimligen borde gå att få mäta på något sätt för att bevisa att temperaturen verkligen är ett problem eller inte. Känns ju helt orimligt att behöva göra ett så stort ingrepp som det skulle innebära att frilägga nocken bara för att en sotare bedömer att temperaturen överstiger 80grader....
Sist men inte minst kan jag ju tillägga att en kanal tidigare har används till en urgammal stor vedpanna i källaren. Huset sår ju kvar och murstocken är betydligt friare än tidigare
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag är varken sotare, brandingenjör eller annat, och jag vet inte vilken kommun din fastighet ligger i, men vad jag förstod av mina sotare i kommunen jag lever i så vad gäller byggnation mot murstock (trä, metall, isolering, osv) så gäller det mot RÖKKANAL. Om din nockbräda/-stock ligger an mot en ventilationskanal så går det alldeles utmärkt. Ser man krasst på det så skulle det knappt gå att ha en skorsten genom råsponten annars; trä kommer att ligga dikt emot murstocken.Arne999 skrev:Jag har precis installerat en ny vattenmantlad kamin. Jag har låtit glidgjuta kanalerna och dom är provade och täta. Det finns dock några osäkerheter som jag skulle vilja bolla för att ha argument när sotaren kommar....
Problem 1. Putsen på murstocken på övervåningen och vind är riktigt dålig och trillar bort bara man tittar på den... JAg ska givetvis putsa om denna men vill ju ändå kunna elda i vinter. Läst runt och det är minst sagt olika vad folk säger. Frågan är ju vad sotaren säger men är det verkligen ett skäl till att underkänna installationen? KAnalerna är ju som sagt täta.
Problem nr 2 är att nockstocken ligger helt mot murstocken tom lite infäld och vilar på murstocken.... Det blir ju inte roligt om jag måste göra något åt detta. Om så skulle vara fallet tycker jag ju att det rimligen borde gå att få mäta på något sätt för att bevisa att temperaturen verkligen är ett problem eller inte. Känns ju helt orimligt att behöva göra ett så stort ingrepp som det skulle innebära att frilägga nocken bara för att en sotare bedömer att temperaturen överstiger 80grader....
Sist men inte minst kan jag ju tillägga att en kanal tidigare har används till en urgammal stor vedpanna i källaren. Huset sår ju kvar och murstocken är betydligt friare än tidigare
Vad gäller putsen så tvivlar jag på att de har någonting att säga om det. Så länge rökkanalen fungerar som den skall (inte läcker, erbjuder tillräckligt undertryck, osv) så var i alla fall mina sotare nöjda.
Stocken ligger mot den sida som även rökkanalen går på tyvärr....
Att det skulle bli 80 grader på denna i en kallvind finns inte på värdskartan och OM jag skulle åka på att åtgärda detta så känns det ju som sagt som det borde gå att komma runt det med mätningar. Även om det nu måste vara någon aukoriserad mätnisse så är ju det smidigare än att bygga om runt hela murstocken och riva i taket....
Att det skulle bli 80 grader på denna i en kallvind finns inte på värdskartan och OM jag skulle åka på att åtgärda detta så känns det ju som sagt som det borde gå att komma runt det med mätningar. Även om det nu måste vara någon aukoriserad mätnisse så är ju det smidigare än att bygga om runt hela murstocken och riva i taket....
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, det låter inte som att det borde vara ett problem. Om jag förstått dit problem korrekt så skulle jag nog snarare pallat upp nockbrädan strax före skorstenen, kapat av den lilla delen som går in i skorstenen och helt enkelt bara tagit ut den ur murstocken och murat igen hålet efter den
OM det var möjligt.
Läst lite på kaminen jag har. en Caron Aqua, 11kW varav 7kW till vatten, 90% verkningsgrad
"Rökgastemperatur 177 grader" Exakt var denna temp är vet ja inte men inte är det väll i toppen av skorstenen iaf. Man har väll ett rejält DeltaT genom två tegelstenar antar jag?
"Rökgastemperatur 177 grader" Exakt var denna temp är vet ja inte men inte är det väll i toppen av skorstenen iaf. Man har väll ett rejält DeltaT genom två tegelstenar antar jag?
Det är en timmerstock. I denna är ju yttertaket fastspikat så det är ju inte bara att plocka bort den underifrån. Går går ju men....Ja, det låter inte som att det borde vara ett problem. Om jag förstått dit problem korrekt så skulle jag nog snarare pallat upp nockbrädan strax före skorstenen, kapat av den lilla delen som går in i skorstenen och helt enkelt bara tagit ut den ur murstocken och murat igen hålet efter den
OM det var möjligt.
Får väll se vad sotarn säger.. vill bara va väl förberedd ifall det går att argumentera
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Rökgastemperaturer som kamintillverkaren anger är så vitt jag vet när de lämnar kaminen. Rökgastemperaturerna sjunker ordentligt på vägen upp genom skorstenen. 10 grader per meter är en siffra som kommer upp i huvudet, men jag sätter inte en krona på att det är någonting som är sant. Det beror ju såklart på skorstenens storlek, flöde, material, konstruktion och undertryck också.
Ahh. Nej, då är det ju en annan femma. Jag tvivlar dock på att sotarn kommer att slå ner på det.
Ahh. Nej, då är det ju en annan femma. Jag tvivlar dock på att sotarn kommer att slå ner på det.
Redigerat:
Det är nog inte vid normal eldning som det kan hända nåt utan det är vid skorstensbrand som det blir kris. Förr användes oftast murstocken som upplag för takkonstruktioner. Här handlar det däremot en nyinstallation men har du en inspektör som vaknat på sin goda sida kan han tolka till balkens bevarande. "Vår sotare" skulle däremot aldrig godkänna detta. Han är dessutom helt rabiat och stormskäller ut kunderna redan då de ringer och vill beställa besiktning.
Brandskyddskrav är inte retroaktiva så har du bara bytt eldstad i en befintlig kanal så ska det nog inte vara något problem. Skorstenen är oftast bärande del i äldre hus, så att bjälklag m.m. är fäst däri är inget ovanligt. Efter gammalt så murade man ofta på så det blev minst två varv tegel där trä var mot rökkanaler i murstocken (eller om man så vill, en tegelsten på längden).
Exempel kan du hitta här:
http://umesotning.se/?page_id=77
Är det en kanal som inte varit rökkanal tidigare, eller inte varit rökkanal på länge så är det värre. Då kan du behöva visa att du uppfyller dagens krav. Exemplet ovan är hämtat från ett allmänt råd, dvs en hjälp till hur man kan uppfylla ett krav, i detta fallet kravet från BBR på max 85 grader i brännbar byggnadsdel. Är det minst en tegelsten på längden mellan kanalen och träbjälken så ska det alltså inte vara något problem.
Vill du göra sotaren på bra humör så ser du till att ha alla papper klara - bygganmälan med startbesked, installationsanvisning för eldstaden osv. Är det en äldre eldstad som saknar installationsanvisning, eller i ditt fall äldre skorsten, skriv gärna ut avsnitten ur BBR:en med tillhörande allmänna råd som berör detta så du kan visa att du uppfyller kraven.
Sedan skriver jag som vanligt:
Det är du som fastighetsägare som är ansvarig för ditt brandskydd (Lag om skydd mot olyckor, 2kap, 2§). Sotarens besiktning av en nyinstallerad eldstad fungerar ungefär som bilbesiktningen - hittar de något som är fel blir det underkänt, men att de inte hittar något befriar inte dig från ditt ansvar att ditt brandskydd är bra eller att din bil ska vara säker att framföra. Det borde dessutom vara du och ingen annan som är mest intresserad av att du har ett bra brandskydd.
Som avslutning angående rabiata sotare m.m.:
Kan du visa på att din eldstad och skorsten uppfyller kraven och sotaren ändå inte vill godkänna installationen ska du vända dig till räddningsnämnden i din kommun. Det är de som ger sotaren mandat att utföra brandskyddskontroller. Kan du inte få ett vettigt svar från dom så ska du vända dig till länsstyrelsen. De är tillsynsmyndighet över räddningsnämnden. Sotaren har inget som helst mandat för eget tyckande utan ska förhålla sig till de lagar och regler som styr brandskydd, dvs lag om skydd mot olyckor och boverkets byggregler.
Exempel kan du hitta här:
http://umesotning.se/?page_id=77
Är det en kanal som inte varit rökkanal tidigare, eller inte varit rökkanal på länge så är det värre. Då kan du behöva visa att du uppfyller dagens krav. Exemplet ovan är hämtat från ett allmänt råd, dvs en hjälp till hur man kan uppfylla ett krav, i detta fallet kravet från BBR på max 85 grader i brännbar byggnadsdel. Är det minst en tegelsten på längden mellan kanalen och träbjälken så ska det alltså inte vara något problem.
Vill du göra sotaren på bra humör så ser du till att ha alla papper klara - bygganmälan med startbesked, installationsanvisning för eldstaden osv. Är det en äldre eldstad som saknar installationsanvisning, eller i ditt fall äldre skorsten, skriv gärna ut avsnitten ur BBR:en med tillhörande allmänna råd som berör detta så du kan visa att du uppfyller kraven.
Sedan skriver jag som vanligt:
Det är du som fastighetsägare som är ansvarig för ditt brandskydd (Lag om skydd mot olyckor, 2kap, 2§). Sotarens besiktning av en nyinstallerad eldstad fungerar ungefär som bilbesiktningen - hittar de något som är fel blir det underkänt, men att de inte hittar något befriar inte dig från ditt ansvar att ditt brandskydd är bra eller att din bil ska vara säker att framföra. Det borde dessutom vara du och ingen annan som är mest intresserad av att du har ett bra brandskydd.
Som avslutning angående rabiata sotare m.m.:
Kan du visa på att din eldstad och skorsten uppfyller kraven och sotaren ändå inte vill godkänna installationen ska du vända dig till räddningsnämnden i din kommun. Det är de som ger sotaren mandat att utföra brandskyddskontroller. Kan du inte få ett vettigt svar från dom så ska du vända dig till länsstyrelsen. De är tillsynsmyndighet över räddningsnämnden. Sotaren har inget som helst mandat för eget tyckande utan ska förhålla sig till de lagar och regler som styr brandskydd, dvs lag om skydd mot olyckor och boverkets byggregler.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Inte för att skrämma upp dig men:
Vi fick eldningsförbud i vår sommarstuga när vi låtit laga skorstenen ovanför taket. Det visade sig vid besiktningen att en bjälke låg för nära murstocken inne på vinden (där vi inte ändrat något). Att man eldat där i 150 år utan problem hade ingen betydelse tyckte sotarn.
Hade det varit jag som skött saker och ting då, istället för mina föräldrar, så hade jag nog legat på lite hårdare för ett godkännande.
Vi fick eldningsförbud i vår sommarstuga när vi låtit laga skorstenen ovanför taket. Det visade sig vid besiktningen att en bjälke låg för nära murstocken inne på vinden (där vi inte ändrat något). Att man eldat där i 150 år utan problem hade ingen betydelse tyckte sotarn.
Hade det varit jag som skött saker och ting då, istället för mina föräldrar, så hade jag nog legat på lite hårdare för ett godkännande.
Klicka här för att svara