3 064 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Purmo eller Lenhova?
Ska byta radiatorer i vardagsrummet, från två st liknande lenhovda mp 381w, till antingen Purmo c22 1023w eller Lenhovda rex 735w.
Har ytterligare två radiatorer i rummet som jag inte ska byta som ger 507w och 491w
Rummet är 42m2 eller 113m3
Lenhovdas går att hitta på blocket relativt ofta för en billig slant, Purmos kostar 1911:-
Vilket alternativ jag än väljer måste jag bygga om ledningen då rören idag går för nära vägg för något av alternativen, hur har jag inte bestämt än, tips?
Huvudfrågan är iaf, vilken av radiatorerna väljer man? :x
Har ytterligare två radiatorer i rummet som jag inte ska byta som ger 507w och 491w
Rummet är 42m2 eller 113m3
Lenhovdas går att hitta på blocket relativt ofta för en billig slant, Purmos kostar 1911:-
Vilket alternativ jag än väljer måste jag bygga om ledningen då rören idag går för nära vägg för något av alternativen, hur har jag inte bestämt än, tips?
Huvudfrågan är iaf, vilken av radiatorerna väljer man? :x
- Vad passar i stil? Ett äldre hus kanske bär upp Lenhovdas sektionsradiatorer bättre.
- Räkna ut effektbehovet och balansera det mellan rummen W/m2 och korrigering för 0-4 ytterväggar
- Kör du värmepump? Fundera på att som en långsiktig plan sänka framledningstemperaturen genom att välja större radiatorer och strypa dom här första så länge innan du bytt alla.
- Räkna ut effektbehovet och balansera det mellan rummen W/m2 och korrigering för 0-4 ytterväggar
- Kör du värmepump? Fundera på att som en långsiktig plan sänka framledningstemperaturen genom att välja större radiatorer och strypa dom här första så länge innan du bytt alla.
Har gjort en kalkyl, rummet saknar ~1300w idag. Sätter jag in purmos kommer jag bra nära behovet. Räknade på resten av huset, watten på radiatorerna stämmer med behovet, så byter jag till purmos bör jag kunna sänka kurva på värmepumpen?
Hur gör jag då snyggast med anslutningarna?
Hur gör jag då snyggast med anslutningarna?
Klicka här för att svara