Lång historia kort: jag bor i en lägenhet från 1945 och har alltid utgått från att jag har gängade stålrör till alla radiatorer (rören är "ca 17 mm" och magnetiska), men så idag så rev jag upp en del av golvet (träreglar på betongplatta) som inom kort ska bli del av en tvättstuga, och stötte då på följande:

IMG_20151206_191412.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20151206_191354.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låt oss ignorera att dom har lagt totalt 3 skarvar dolda under golvet. :) Så nu är då min fråga; vad är detta för rör? Dom är magnetiska vilket betyder järn, men dom är inte 17,2 mm i ytterdiameter (någonstans, inte bara inte där bilder visar), och det ser nästan ut som presskopplingar vilket skulle tyda på "tunna" järnrör, men hade man detta så tidigt som 1945?

Tacksam för svar!

Det är gängade rördelar. Du mäter på själva böjen, och då kan måttet variera. Rätt mått får du om du mäter på den målade biten som sticker upp. Är den 17,2 så är det 3/8"

Att rören är skarvade dolt är fullt normalt för den tiden, och även långt mycket senare

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Det ser ut att vara järnrör vanliga i värmeledningar dimension 3/8" du får nog mer rätt mått på själva rören (vitmålade) och inte rördelarna i detta fallet knärör och sexkantnipplar. Och som du ser hade mycket av nutida tjafs kring dolda skarvar inget att hämta vid detta gedigna men lite tidsödande montagesätt. Enda som ibland finns kvar idag är ju linet med lämplig smörja, konstigt nog men oslagbart robust.

Tack för svaren! Då är ju nästa fråga; hur går jag säkrast på med "moderna" (koppar) rör på dessa gamla stålrör?

Hårdlödat kopparrör till en mässingskruvnippel som jag gängar på stålrören med lin+pasta? Det blir snyggast och så minskar jag antalet dolda skarvar något i alla fall.

Eller så kanske man kan anse att befintliga skarvar är täta i och med att dom klarat sig 70 år, och sedan sätta på en unifix eller dylikt (synligt), men detta blir ju inte lika snyggt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.