5 103 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Elradiator fråga..
Helt ny här o har en liten fundering ang elradiatorer.
Har försökt googla fram ett svar utan vidare framgång...
Jo, min enkla fråga är, drar ett el-element alltid lika mycket ström?
Låt säga att man har ett 1000w's element och så fort termostaten går på så drar elementet 1000w eller kan det dra mindre än 1000w? (oavsett om det är på i en minut eller 1 dag)
Kanske låter som en dum fråga men skulle uppskatta ett korrekt svar.
/johan
Har försökt googla fram ett svar utan vidare framgång...
Jo, min enkla fråga är, drar ett el-element alltid lika mycket ström?
Låt säga att man har ett 1000w's element och så fort termostaten går på så drar elementet 1000w eller kan det dra mindre än 1000w? (oavsett om det är på i en minut eller 1 dag)
Kanske låter som en dum fråga men skulle uppskatta ett korrekt svar.
/johan
Förenklat uttryckt så drar det 1000w från första sekunden till sista timmen, vill man krångla till det så drar det förmodligen lite mindre ju varmare det blir (resistans ändring vid temperatur ändring) och så ändras effekten även om spänningen ändras men knappast nått man normalt behöver fundera över.
I stort sett ja. Om det matas med sin märkspänning så drar det sin märkeffekt. Det finns dock sådant som påverkar effekten.
Resistans påverkas i viss mån av temperatur varför effekten kan ändras beroende på om elementet är varmt eller nystartat. Detta är dock snarast av akademisk betydelse.
Om du har ett gammalt element som är stämplat 220 eller 380 volt kommer det dock att få 9% högre effekt om du ansluter det till dagens 230 eller 400 volt. Om du har ett svagt nät så kommer spänningen att sjunka vid belastning vilket sänker effekten.
Resistans påverkas i viss mån av temperatur varför effekten kan ändras beroende på om elementet är varmt eller nystartat. Detta är dock snarast av akademisk betydelse.
Om du har ett gammalt element som är stämplat 220 eller 380 volt kommer det dock att få 9% högre effekt om du ansluter det till dagens 230 eller 400 volt. Om du har ett svagt nät så kommer spänningen att sjunka vid belastning vilket sänker effekten.
Redigerat:
Det är inga problem att få ett 1000W element att förbruka mindre än 1000W. För det behövs ingen säljare. Det är bara att koppla ett 400V element till 230V till exempel. Däremot brukar säljare kunna hävda att energiförbrukningen skiljer mellan element. Den är svårare att göra något åt.
Intressant att veta är att även om du har en gammalt platt 70tals-radiator på 1000w eller en helt nytt oljefylld radiator med digital termostat på 1000w så kommer båda aggregaten att leverera 1000w värme av 1000w el. Oavsett vad någon försäljare säger så är inte "nya" radiatorer effektivare på något sätt. Det kan skilja i yttemperatur och temperatursvängningar, doft osv, men effektåtgången är i båda fallen 1kWh el = 1kWh värme
(Med reservation för att jag är inte elektriker så det kan finnas invändningar på mitt sätt att "räkna", men i stort sett så ser det ut på detta viset)
(Med reservation för att jag är inte elektriker så det kan finnas invändningar på mitt sätt att "räkna", men i stort sett så ser det ut på detta viset)
Det döljer sig ett fundamentalt fel här som dock inte ändrar slutsatsen. Effektåtgången mäts i kW och inte kWh. kWh är ett mått på energi och inte effekt.Ropia skrev:
Sedan kommer ett element från 70-talet som är märkt 1000W för det mesta att dra c:a 1090W om man använder det idag eftersom spänningen ökat i uttagen sedan 70-talet. Men det blir 1090W värme av det också.
Tack för kloka svar
Då va det som jag trodde.
Då va det som jag trodde.
Det korta svaret är: Nej, de drar precis lika mycket.Janne Kuhlin skrev:
Längre svar: Det tar längre tid för elementet att värmas upp och längre tid för det att svalna. Därmed reagerar det långsammare på termostatens till och frånslag. Det kan då finnas lägen där termostaten inte klarar att hålla en lika jämn temperatur som mer ett normalt element vilket skulle kunna leda till en aning högre förbrukning för det oljefyllda elementet. Men eftersom elektroniska termostater som nästan alla element har idag är så bra så har det ingen praktisk betydelse.
Det är en smaksak om oljefyllda radiatorer är bättre. Det finns ingen energimässig vinst.
En fördel som jag gillar med oljefyllda radiatorer till skillnad från de platta bränntrådsradiatorerna är att de oljefyllda radiatorerna är "jämnare" i sin temperatur, och man bränner inte handen på dem om man kommer åt dem. Dom verkar liksom inte bli lika varma utan mera "jämnt" varma överallt vilket känns "komfortigare" liksom 
Sen luktar det inte "bränt damm" på hösten när man slår igång dem efter sommaren som de gamla bränntrådsradiatorerna gör.
Dom saknar även knäppet ifrån bimetalltermostaten som kan vara irriterande på plattradiatorer (fast det kanske finns platta elradiatorer med digital termostat utan bimetall oxå?)
Och jag tycker dom är "snyggare" oxå. Ser mera ut som vanliga vattenradiatorer.
Men energimässigt så gör det ingen skillnad att byta ut sina platta gamla till moderna nya, det kommer inte sänka förbrukningen.
Sen luktar det inte "bränt damm" på hösten när man slår igång dem efter sommaren som de gamla bränntrådsradiatorerna gör.
Dom saknar även knäppet ifrån bimetalltermostaten som kan vara irriterande på plattradiatorer (fast det kanske finns platta elradiatorer med digital termostat utan bimetall oxå?)
Och jag tycker dom är "snyggare" oxå. Ser mera ut som vanliga vattenradiatorer.
Men energimässigt så gör det ingen skillnad att byta ut sina platta gamla till moderna nya, det kommer inte sänka förbrukningen.
Klicka här för att svara
