Kära expertpanel..

Jag skriver till Er för att jag har ett h-e att reda ut mitt ormbo till rörkopplingar till o från min pelletspanna. (och för att jag inte lär få tag i en vettig VVS-hantverkare den här sidan nyår)
Att det blev aktuellt just ikväll beror på att jag över sommaren och hösten nöjt mig med värmefläkten, och därmed haft pannan bara till att värma varmvatten. När jag nu tänkte gosa på med lite värme ut i huset, minns jag inte hur de olika kranarna/vreden ska stå ställda för att släppa ut vattnet i cirkulation.

Om ni har lite koll på o känsla för hur vatten transporteras in- och ut ur en panna, får ni gärna göra ett tappert försök att identifiera flödesriktning och kranars rimliga inställningar.
För att underlätta en smula, har jag numrerat rören med små tejpbitar och tagit bilder från olika håll.

Så...jag är tacksam för vettiga förslag, innan min inomhustemperatur sjunker ännu lägre. 17 grader i skrivande stund. *brrr...*

Medan ni väger olika infallsvinklar och möjligheter, sätter jag på glöggen o tar fram pepparkakor.

Vänliga hälsningar
/Fundersam och frusen

• 1-6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1-11 höger.jpg
    Skapa konto
  • 3-11.jpg
    Skapa konto
  • 12-13.jpg
    Skapa konto
  • 14-15.jpg
    Skapa konto
  • 15.jpg
    Skapa konto
öppna vehtilerna på var sida om cirkulationspumpen "grön märkt perfekta"

Och såhär känns respektive rör:
1. Hett
2. Hett
3.Varmt
4. Hett
5. Jättevarmt
6. Varmt
7. Varmt
8. Varmt
9. Jättevarmt
10. Hett
11. Varmt
12-15 Kalla

1036 skrev:
- Jag provar med enbart dem då, och nu står tempmätaren 23 grader.

1036 skrev:
- Det gav snabb effekt minsann. De tidigare kalla rören är nu varma, och tempmätaren är redan på 63 grader.
Frågan är då...alla andra rör och kranar/vred - vad tusan gör de om det räcker med de två på var sida om cirkulationspumpen?

Vad är det för panna? Om du letar fram manualen kan du läsa dig till vad respektive in/utgång på pannan gör. Sedan är det bara att följa rören och få sig en uppfattning om hur allting hänger ihop. Nu vet du åtminstone hur cirkulationspumpen ser ut, precis nedanför den har du shunten. Två högst relevanta delar i ett värmesystem.
Stora röda klumpen är expansionskärlet, bra att hålla lite koll på manometern där. Stora blåa märkt 15 är din vattenmätare. Vredet vid nummer 4 skulle jag gissa på är blandningsventilen för varmvattnet

@PatrikJo - jag har tyvärr inte manualen. Köpte anläggningen begagnad, och redan då saknades den.
Expansionskärlet har jag koll på ja, och blåsan i det behöver pumpas en aning. Japp på rör 15 sitter vattenmätaren. Blandningsventilen på på nummer 4 ja, den har jag undrat över pga att jag inte märker någon större skillnad vid olika lägen på den. Är det vattenvärmen ut i kranarna (dusch, kök, handfat etc), eller är det värmen ut elementet?

En annan märklig effekt - mitt hus är beskaffat så att pannan värmer vatten till ett centralt placerat och inbyggt element. Över elementet sitter en stor fläkt som blåser värmen ner genom en stor luftkanal under golvet. Sen sprids värmen i huset genom värmekanaler fördelade under golv och vid fönsterkarmarna.

Igår kväll då jag fick upp värmen i huset efter "1036"´tips, hade jag inte startat fläktsystemet...så hur tusan kunde anläggningen värma huset utan att varmluften cirkulerade? Det var ju då bara cirkulation till o från elementet.

Kalmarkille skrev:
hur tusan kunde anläggningen värma huset utan att varmluften cirkulerade? Det var ju då bara cirkulation till o från elementet.
Golvvärme?
Har du inga element under fönstren i huset,utan enbart ett luftburet system som ger värme från elementet med fläkten?

thomas33 skrev:
Golvvärme?
Har du inga element under fönstren i huset,utan enbart ett luftburet system som ger värme från elementet med fläkten?
- Precis så ja. Pannan värmer ett element - en stor fläkt portionerar ut varmluften via kanaler mellan golvreglar och upp vid fönsterkanterna. Systemet kallas för "Nivishus".

Det jag då inte begriper är hur det kunde bli varmare i huset när inte fläkten ens var startad..?

Varm luft stiger och när elementet blev varmt förflyttade sig den uppvärmda luften från elementet via kanalerna. Inte lika effektivt som när fläkten går, men troligen tillräckligt för att göra det varmare i huset.

@thomas33 - elementet sitter i midjehöjd, och luftkanalen går lodrätt ner under golvet och förgrenas sedan ut mellan reglarna. Menar du att uppvärmd luft skulle ta sig ner genom trumman och ut genom kanalerna i rummen?

Värmen ökade från 17 till nästan 22 grader under kvällen efter att jag öppnade vreden. Nu blev det iof mildare ute i samma veva...men fem grader låter mycket.

@scim - ja det stämmer, en Biomatic 20+. Tack o bock för manualen. Dock är det T-kopplingar och en o annan avstängningskran mitt i härvan av rör, så att följa flödet från ett rör från pannan och utåt, resulterar inte givet i att man hittar rätt.

fast kranarna över och under pumpen behöver man knappast stänga anat än att man byter pumpen. På sommaren kan man möjligen slå av pumpen bara. Man kan förvisso få självcirkulation men då kan man ju stänga en kran bara. I övrigt styr du utloppstempen med shunten, dvs vredet mellan 1 och 2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.