5 503 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Element riktigt varma trotts de är avstängda?
Hej,
Vi har en Pellets panna från Värmebaronen av märket Comet med kopplad utomhus temp. Den ger nu en behaglig värme i huset på ca 20-21 grader. Problemet är att i vissa rum är elementen riktigt varma och även om man skruvar ner reglagen(ej temostater) till minimum så är de fortfarande riktigt varma!?
Är det meningen att enkla reglage på element ska släppa igenom lite värme?
Tittar man på vad tempen är i vattensystemet till de 12 elementen så står det 60 grader och det är till 112 + inredd källare.
Såhär ser vreden ut :

Vi har en Pellets panna från Värmebaronen av märket Comet med kopplad utomhus temp. Den ger nu en behaglig värme i huset på ca 20-21 grader. Problemet är att i vissa rum är elementen riktigt varma och även om man skruvar ner reglagen(ej temostater) till minimum så är de fortfarande riktigt varma!?
Är det meningen att enkla reglage på element ska släppa igenom lite värme?
Tittar man på vad tempen är i vattensystemet till de 12 elementen så står det 60 grader och det är till 112 + inredd källare.
Såhär ser vreden ut :

Släpp skruven mitt i vredet, dra av vredet från axeln , vrid vredet lite motsols och sätt på det på axeln igen.
Är ganska säker att det vredet har spärrar för max öppet och max stängt, men det är inte säkert att det stämmer med max och min på ventilen. I vissa fall kan man vilja ställa så att ventilen inte går att stänga helt.
Är ganska säker att det vredet har spärrar för max öppet och max stängt, men det är inte säkert att det stämmer med max och min på ventilen. I vissa fall kan man vilja ställa så att ventilen inte går att stänga helt.
Klicka här för att svara