4 236 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Undvika att elda för kråkorna?
Jag gick en kurs i egensotning för några veckor sen, har dock inte lämnat in papprena ännu, men det ska snart göras.
Jag fick hem verktygen för att kunna rensa rökkanalen i skorsdelen i slutet av förra veckan och tyckte därför att jag lika gärna kunde gå upp på taket och dra några gånger med viskan upp och ner. Så skedde också i helgen. Jag passade även på att borsta rent inuti pannan så gott jag kom åt med en liten stålborste och även förbindelsekanalen mellan pannan och skorstenen fick sig en omgång invändigt.
På egensotningskursen fick jag reda på att en rökgastermometer är bra att ha för att ha koll på temperaturen på rökgaserna och även att temperaturen på rökgaserna bör ligga på ca 250 - 350°C men inte högre. Jag passade därför på att beställa en sådan samtidigt som jag beställde sotverktygen. Jag monterade denna i ett ledigt hål i sotningsluckan i förbindelsekanalen samma dag som jag fick hem den och hann därför elda en gång med termometern installerad innan jag sotade pannan.
Före sotning och jag tog dän askan i botten på pannan så kom jag upp i strax över 300°C som mest men oftast så låg den strax under 300°C. Efter sotningen så kom jag upp i rökgastemperaturer på mellan 450 och 500°C vilket deffinitivt är bra mycket mer än vad som är lämpligt. Kände till och med att murstocken kändes rejält varm om man la handen på den (murad tegelskorsten). Enda fördelen är väl i så fall att man lär väl knappast få problem med tjärbeläggningar vid så pass höga temperaturer.
Samtidigt är jag glad att jag sotade skorstenen för om jag enbart hade avlägsnat askan i botten på pannan och sen eldat på så hade jag förmodligen fått nästan lika bra drag fast med risk att det hade tagit eld i skorstenen vilket man ju gärna vill undvika. I mitt fall så bor jag i betonghus och där även taket är i betong (ja faktiskt så är det så) så risken att hela huset brinner ner vid en eventuell skorstensbrand är väl minimal men lik förbannat så är jag jättenojig för att elda något mer i pannan just nu.
Förmodligen så har jag varit uppe i liknande temperaturer tidigare också men då har jag inte haft möjlighet att mäta temperaturen och har varit lyckligt ovetande även om jag har misstänkt att min gamla kombipanna från 1982 (Norrahammar Parca Norah 3000) är ruskigt ineffektiv.
Frågan är vad jag ska göra nu?
Vintern står för dörren och jag vågar inte elda i min panna.
Pengarna är slut efter att jag har lagt mina besparingar på t.ex byte av fönster i hela huset till 3-glas, renoverat hela badrummet, installerat en luft-luftvärmepump och lagt 30cm stenull uppe på vinden.
Har tänkt att göra någonting åt uppvärmningen så småningom men tänkte till att börja med lägga pengarna på bland annat en airmove-fläkt för att fördela värmen från luft-luftvärmepumpen lite bättre samt göra någonting åt min ventilation eftersom att huset iomed 3-glasfönstrena har mist sitt självdrag. Vill ha bort fukt och eventuellt radon från kåken.
Min tanke var att köra med denna panna denna vinter och eventuellt nästa och sen byta till pellets eller bergvärme någon gång 2017 - 2018.
Just nu kör jag med en elpatron i ackumulatortanken och har dragit ner alla element på så pass lågt att de bara är fesljumma samt dragit ner cirkulationspumpen på lägsta hastigheten. Sen har jag ju även min luft-luftvärmepump och min Keddykamin.
Problemet tror jag är att min panna är en kombipanna där olja är tänkt att vara det primära drivmedlet och ved eller el är sekundärt. Med andra ord en dålig kompromiss där det är ineffektivt att elda med ved och för dyrt att elda med olja/diesel.
Frågan är vad jag ska göra, det dyker ju upp billiga begagnade kompletta pelletspannor på blocket då och då (eller ganska ofta till och med). Samtidigt så har jag ett rejält vedföråd som jag och farsan slet med i tre dar i våras för att kapa och klyva som då blir oanvändbart.
Vad bör jag göra?, tacksam för svar!
Jag fick hem verktygen för att kunna rensa rökkanalen i skorsdelen i slutet av förra veckan och tyckte därför att jag lika gärna kunde gå upp på taket och dra några gånger med viskan upp och ner. Så skedde också i helgen. Jag passade även på att borsta rent inuti pannan så gott jag kom åt med en liten stålborste och även förbindelsekanalen mellan pannan och skorstenen fick sig en omgång invändigt.
På egensotningskursen fick jag reda på att en rökgastermometer är bra att ha för att ha koll på temperaturen på rökgaserna och även att temperaturen på rökgaserna bör ligga på ca 250 - 350°C men inte högre. Jag passade därför på att beställa en sådan samtidigt som jag beställde sotverktygen. Jag monterade denna i ett ledigt hål i sotningsluckan i förbindelsekanalen samma dag som jag fick hem den och hann därför elda en gång med termometern installerad innan jag sotade pannan.
Före sotning och jag tog dän askan i botten på pannan så kom jag upp i strax över 300°C som mest men oftast så låg den strax under 300°C. Efter sotningen så kom jag upp i rökgastemperaturer på mellan 450 och 500°C vilket deffinitivt är bra mycket mer än vad som är lämpligt. Kände till och med att murstocken kändes rejält varm om man la handen på den (murad tegelskorsten). Enda fördelen är väl i så fall att man lär väl knappast få problem med tjärbeläggningar vid så pass höga temperaturer.
Samtidigt är jag glad att jag sotade skorstenen för om jag enbart hade avlägsnat askan i botten på pannan och sen eldat på så hade jag förmodligen fått nästan lika bra drag fast med risk att det hade tagit eld i skorstenen vilket man ju gärna vill undvika. I mitt fall så bor jag i betonghus och där även taket är i betong (ja faktiskt så är det så) så risken att hela huset brinner ner vid en eventuell skorstensbrand är väl minimal men lik förbannat så är jag jättenojig för att elda något mer i pannan just nu.
Förmodligen så har jag varit uppe i liknande temperaturer tidigare också men då har jag inte haft möjlighet att mäta temperaturen och har varit lyckligt ovetande även om jag har misstänkt att min gamla kombipanna från 1982 (Norrahammar Parca Norah 3000) är ruskigt ineffektiv.
Frågan är vad jag ska göra nu?
Vintern står för dörren och jag vågar inte elda i min panna.
Pengarna är slut efter att jag har lagt mina besparingar på t.ex byte av fönster i hela huset till 3-glas, renoverat hela badrummet, installerat en luft-luftvärmepump och lagt 30cm stenull uppe på vinden.
Har tänkt att göra någonting åt uppvärmningen så småningom men tänkte till att börja med lägga pengarna på bland annat en airmove-fläkt för att fördela värmen från luft-luftvärmepumpen lite bättre samt göra någonting åt min ventilation eftersom att huset iomed 3-glasfönstrena har mist sitt självdrag. Vill ha bort fukt och eventuellt radon från kåken.
Min tanke var att köra med denna panna denna vinter och eventuellt nästa och sen byta till pellets eller bergvärme någon gång 2017 - 2018.
Just nu kör jag med en elpatron i ackumulatortanken och har dragit ner alla element på så pass lågt att de bara är fesljumma samt dragit ner cirkulationspumpen på lägsta hastigheten. Sen har jag ju även min luft-luftvärmepump och min Keddykamin.
Problemet tror jag är att min panna är en kombipanna där olja är tänkt att vara det primära drivmedlet och ved eller el är sekundärt. Med andra ord en dålig kompromiss där det är ineffektivt att elda med ved och för dyrt att elda med olja/diesel.
Frågan är vad jag ska göra, det dyker ju upp billiga begagnade kompletta pelletspannor på blocket då och då (eller ganska ofta till och med). Samtidigt så har jag ett rejält vedföråd som jag och farsan slet med i tre dar i våras för att kapa och klyva som då blir oanvändbart.
Vad bör jag göra?, tacksam för svar!
Begränsaren späder ut röken med luft från pannrummet så visst fungerar det. Det var på gamla kombipannor som dragexventilerna först hade sin funktion. Synd bara att veden inte utnyttjas bättre.Oanvändbar behöver den inte vara. Det finns folk som köper ved för 500:- kbm i kastad form vilket för dig blir ett betydligt dyrare pris än pellets.
Sådan panna har jag också haft en gång i tiden. Det går att elda ved i den också, men det är inte enkelt och speciellt effektivt blir det aldrig. Första frågan måste bli hur du gör som då du eldar? Lastar du pannan full och tänder i botten?
Det är nog förståndigt om du undviker att elda med ved i din kokspanna. 400 grader är direkt farligt. Ved kräver eftereldytor i pannan där värmen ska avlämnas till pannvattnet och några sådana eftereldytor finns inte på en panna konstruerad för kokseldning..
En framåtbrinnande pelletsbrännare av modern typ med enkla inställningar går att få tag på begagnad rätt billigt. Installationen är inget större problem för en normalhändig person.
Parcan är också en dålig panna för pellets. Brännaren ska anslutas till oljebrännarutrymmet och det är ganska litet.
De gammeldags brännare som säljs i massor på Blocket och har runda brännarrör klarar inte av den här typen av panna.
Deras effektområde ligger kring 15-20 kW och så hög effekt kan inte parcan ta emot.
En modern brännare kommer ned i lägre effekter som passar parcan bättre.
När du senare skaffar en bättre pelletspanna säljer du din brännare för samma pris som du gav ungefär.
Har du ved. Packa veden säckvis och åk ut till ett köpcenter och sälj i lördagsrusningen. Lönsammare extrajobb kan man knappast hitta.
En framåtbrinnande pelletsbrännare av modern typ med enkla inställningar går att få tag på begagnad rätt billigt. Installationen är inget större problem för en normalhändig person.
Parcan är också en dålig panna för pellets. Brännaren ska anslutas till oljebrännarutrymmet och det är ganska litet.
De gammeldags brännare som säljs i massor på Blocket och har runda brännarrör klarar inte av den här typen av panna.
Deras effektområde ligger kring 15-20 kW och så hög effekt kan inte parcan ta emot.
En modern brännare kommer ned i lägre effekter som passar parcan bättre.
När du senare skaffar en bättre pelletspanna säljer du din brännare för samma pris som du gav ungefär.
Har du ved. Packa veden säckvis och åk ut till ett köpcenter och sälj i lördagsrusningen. Lönsammare extrajobb kan man knappast hitta.
Redigerat:
Köp en dragbegränsare (kommer att minska vedförbrukbingen en hel del jämfört med att köra utan) kostar en slant men brukar finnas en del begagnade på blocket.
Försök även att elda med lite mindre ved i pannan, det blir då inte lika mycket värme/effekt som avges på en gång och pannan hinner då ta upp mer av energin.
Har du fortfarande riktigt bra drag i pannan så kan det även vara en möjlighet att strypa på rökgasspjället ut från pannan till skorstenen något, för att minska draget ytterligare och få en något långsammare förbränning.
Med dessa enkla åtgärder tycker att du kan elda upp din ved i lugn och ro och fundera fundera på vilken lösning du vill ha i framtiden. Samtidigt som du har lite koll på rökgastemperturen ut i skorstenen efter den "nya" dragbegränsaren
Försök även att elda med lite mindre ved i pannan, det blir då inte lika mycket värme/effekt som avges på en gång och pannan hinner då ta upp mer av energin.
Har du fortfarande riktigt bra drag i pannan så kan det även vara en möjlighet att strypa på rökgasspjället ut från pannan till skorstenen något, för att minska draget ytterligare och få en något långsammare förbränning.
Med dessa enkla åtgärder tycker att du kan elda upp din ved i lugn och ro och fundera fundera på vilken lösning du vill ha i framtiden. Samtidigt som du har lite koll på rökgastemperturen ut i skorstenen efter den "nya" dragbegränsaren
Redigerat:
Har du ägt en Norahamar Parca och eldat i den eller är det bara allmänna åsikter?
Pyreldning som du rekommenderar är inte tillåtet av miljöskäl lika lite som eldning av strimlade bildäck.
En kokspanna kan inte bli effektiv vid vedeldning hur man än gör.
Köpa en massa krimskrams till den pannan är som att sminka en gris. Köper trådägaren en begagnad pelletspanna till våren är det inte osannolikt att det följer med en dragbegränsare och då blir den kostnaden i onödan.
Är veden redan huggen och klar är det bara att sätta en annons på Blocket så kommer folk att ringa, veden är inget problem, representerar bara en mängd pengar.
Pyreldning som du rekommenderar är inte tillåtet av miljöskäl lika lite som eldning av strimlade bildäck.
En kokspanna kan inte bli effektiv vid vedeldning hur man än gör.
Köpa en massa krimskrams till den pannan är som att sminka en gris. Köper trådägaren en begagnad pelletspanna till våren är det inte osannolikt att det följer med en dragbegränsare och då blir den kostnaden i onödan.
Är veden redan huggen och klar är det bara att sätta en annons på Blocket så kommer folk att ringa, veden är inget problem, representerar bara en mängd pengar.
Nu har det kommit lite svar, svarar på de lite random nu då jag är trött och vill lägga mig.
Ja den sista länken är en sådan panna jag har.
Jag har beställt en dragbegränsare + adapterplåt nu, men den går väl alltid att sälja sen om jag byter till en riktig pelletspanna sen.
Såg på något pelletsforum om någon som hade monterat extra baffelplåtar hängandes under den befintliga också, så det blir väl att göra tills vidare.
Jo jag kommer nog att elda med mindre ved i fortsättningen dock är ju problemet att monterar jag dragbegränsaren så försvinner ju även rökgasspjället, jag får nog lägga dit en fast plåt över delar av hålet i botten av förbindelsekanalen i så fall. Men visst måste det vara bättre att strypa på "avgassidan" än på "insugssidan" väl?
Ja hittills har jag tänt i botten och sen när det har tagit sig redigt så har jag fyllt upp pannan med ved men som sagt så kommer jag nog inte att göra så nåt mer.
Är det en pelletsbrännare med fyrkantigt munstycke jag ska leta efter?
Jo veden kommer nog att leta sig ut på blocket så småningom, men just nu vill jag bara att det fungerar hyffsat med ved, har helt enkelt inte pengar nog för att göra någon större investering. Jag ligger redan back flera tusen då jag har både restskatt och räkningen för lösullen på vinden att betala denna månad. Sen måste jag köpa en airmove 1.1 och troligvis ett tilluft-frånluftsaggregat innan året är slut eftersom att ventilationen är sämst med nya fönster.
Det är dyrt att vara singel och bo i hus...
Ja den sista länken är en sådan panna jag har.
Jag har beställt en dragbegränsare + adapterplåt nu, men den går väl alltid att sälja sen om jag byter till en riktig pelletspanna sen.
Såg på något pelletsforum om någon som hade monterat extra baffelplåtar hängandes under den befintliga också, så det blir väl att göra tills vidare.
Jo jag kommer nog att elda med mindre ved i fortsättningen dock är ju problemet att monterar jag dragbegränsaren så försvinner ju även rökgasspjället, jag får nog lägga dit en fast plåt över delar av hålet i botten av förbindelsekanalen i så fall. Men visst måste det vara bättre att strypa på "avgassidan" än på "insugssidan" väl?
Ja hittills har jag tänt i botten och sen när det har tagit sig redigt så har jag fyllt upp pannan med ved men som sagt så kommer jag nog inte att göra så nåt mer.
Är det en pelletsbrännare med fyrkantigt munstycke jag ska leta efter?
Jo veden kommer nog att leta sig ut på blocket så småningom, men just nu vill jag bara att det fungerar hyffsat med ved, har helt enkelt inte pengar nog för att göra någon större investering. Jag ligger redan back flera tusen då jag har både restskatt och räkningen för lösullen på vinden att betala denna månad. Sen måste jag köpa en airmove 1.1 och troligvis ett tilluft-frånluftsaggregat innan året är slut eftersom att ventilationen är sämst med nya fönster.
Det är dyrt att vara singel och bo i hus...
Jepp ska du strypa någonstans så är det endast på avgassidan och bara lite grann för att säkerställa att du ändå har tillräckligt bra drag så att det about inte ryker in i huset då du öppnar luckan för att lägga i mer ved.
Så kallad pyredning blir det lätt om du stryper på tilluften så att brasan ej får tillräckligt med syre (vilket du INTE ska göra)
En extra baffelplåt kan oxå vara en god idé (hade jag monterat på min gamla panna oxå)
Så kallad pyredning blir det lätt om du stryper på tilluften så att brasan ej får tillräckligt med syre (vilket du INTE ska göra)
En extra baffelplåt kan oxå vara en god idé (hade jag monterat på min gamla panna oxå)
Klicka här för att svara