Hej,
Jag har noll koll när det gäller detta, så använd gärna enkla ord ;-)
Lite fakta:
-Villa
-Luft/Vatten värmepump/panna
-Vattenburna element i hela huset (Blandning av nyare och original element, typ 70 tal)
Så några frågor
1. Värmen är inställt i pannan. Hur ska man hantera inställningen på själva elementen? Ska de vara öppna på max på själva vredet? Dvs värmen ställer man in i pannan och låter elementen vara på "max"?
2. Har ett element i hela huset (på ovanvåningen i badrummet) som är kallt....kallt rakt igenom. Även 2 rör som kommer upp från golvet in i elementet är kalla. Hur felsöker man detta på bästa sätt (utan en översvämning)
? Har testat justera det på vredet (1-6), men det gör skillnad.
Tack!
Jag har noll koll när det gäller detta, så använd gärna enkla ord ;-)
Lite fakta:
-Villa
-Luft/Vatten värmepump/panna
-Vattenburna element i hela huset (Blandning av nyare och original element, typ 70 tal)
Så några frågor
1. Värmen är inställt i pannan. Hur ska man hantera inställningen på själva elementen? Ska de vara öppna på max på själva vredet? Dvs värmen ställer man in i pannan och låter elementen vara på "max"?
2. Har ett element i hela huset (på ovanvåningen i badrummet) som är kallt....kallt rakt igenom. Även 2 rör som kommer upp från golvet in i elementet är kalla. Hur felsöker man detta på bästa sätt (utan en översvämning)
Tack!
1. Du ställer in värmen på pannan men finjusterar på elementen, tex sovrum brukar man vilja ha lite svalare i.
2. Elementet behöver förmodligen luftas, alltså luft har kommit in i systemet och blockerar vattnet från att cirkulera. Ska finnas en nippel överst på elementet på någon sida som du får öppna, ha ett glas redo som du kan låta vattnet rinna i. Är det luft kommer det att pysa och fräsa. Kommer det vatten direkt så är det något annat fel. Är det mycket luft kan man behöva fylla på systemet igen vid pannan.
2. Elementet behöver förmodligen luftas, alltså luft har kommit in i systemet och blockerar vattnet från att cirkulera. Ska finnas en nippel överst på elementet på någon sida som du får öppna, ha ett glas redo som du kan låta vattnet rinna i. Är det luft kommer det att pysa och fräsa. Kommer det vatten direkt så är det något annat fel. Är det mycket luft kan man behöva fylla på systemet igen vid pannan.
Tack Huggan,
Det är så jag tänkte rent logiskt, men blev osäker när jag under mitt intensiva googlande läste några foruminlägg där folk skrev att man aldrig ska "strypa" på elementet i sig, då det kan påverka flödet i övriga systemet. Tyckte det lät märkligt, vad är då poängen med enskilda termostat. Detta kanske gäller bara enrörssystem? Vad jag kan se så har jag 2 rörs system (2 rör kommer in i botten varav ett rör "går vidare" till ovansidan av elementet).
Förutom luftningen, kan det vara så att termostaten har fastnat? Behöver jag "lossa" vredet och motionera nålen?
Om det är luft eller termostat, blir det just sådana här symptom där även in-röret till elementet är kallt?
försöker bara reda ut olika scenario....t ex
-vatten-in röret är varmt, elementet är kallt = problem x
-vatten-in röret är kallt = problem y
Stort tack
edit: Finns en nippel ja...dumt nog vänt mot väggen så lite svårt att komma åt, men löser sig med en gummislang.
Knäppte 2 bilder på elementet
Det är så jag tänkte rent logiskt, men blev osäker när jag under mitt intensiva googlande läste några foruminlägg där folk skrev att man aldrig ska "strypa" på elementet i sig, då det kan påverka flödet i övriga systemet. Tyckte det lät märkligt, vad är då poängen med enskilda termostat. Detta kanske gäller bara enrörssystem? Vad jag kan se så har jag 2 rörs system (2 rör kommer in i botten varav ett rör "går vidare" till ovansidan av elementet).
Förutom luftningen, kan det vara så att termostaten har fastnat? Behöver jag "lossa" vredet och motionera nålen?
Om det är luft eller termostat, blir det just sådana här symptom där även in-röret till elementet är kallt?
försöker bara reda ut olika scenario....t ex
-vatten-in röret är varmt, elementet är kallt = problem x
-vatten-in röret är kallt = problem y
Stort tack
edit: Finns en nippel ja...dumt nog vänt mot väggen så lite svårt att komma åt, men löser sig med en gummislang.
Knäppte 2 bilder på elementet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 236 inlägg
Även i ett-rörs-system kommer rtvå rör ur golvet. Grejen är bara att då är alla element seriekopplade. Men den blå tejpen betyder tvårörssystem tror jag.
Det kan även vara så hos dig att termostaten har satt sig i stängt läge. Då måste man skruva av termostathuvudet tills en liten pinne blir synlig. Den trycks normalt in och ut av termostathuvudet för att reglera flödet. Den kan ha hakat upp sig. Man tar en tång och försöker försiktigt att motionera den tills den lätt glider in och ut några millimeter. När den är längst ut ska flödet vra maximalt.
Det kan även vara så hos dig att termostaten har satt sig i stängt läge. Då måste man skruva av termostathuvudet tills en liten pinne blir synlig. Den trycks normalt in och ut av termostathuvudet för att reglera flödet. Den kan ha hakat upp sig. Man tar en tång och försöker försiktigt att motionera den tills den lätt glider in och ut några millimeter. När den är längst ut ska flödet vra maximalt.
Jag vill minnas tvärtom, att man brukade färgmarkera ett-rörssystem.
Lossa termostatvredet, bakom den finns en pigg. Du ska kunna trycka in piggen, släppa och den ska då åka ut av sig själv. På äldre kan piggen lossna och då kan en vattenstråle komma ut så var lite taktisk.
Tycks den sitta fast så ta hammare och knacka rakt på piggen tills den släpper och börjar röra sig som tänkt.
Kan vara dags att byta ut dessa termostatvred, dom har en begränsad livslängd. Säg att du har kallt rum, och vredet löst i handen, och du måste tvinga på den. Då är den kass. Dom ska bara trycka på piggen när det är för varmt i rummet.
Jag hade nog börjat kolla pigg, sen luftning.
Lossa termostatvredet, bakom den finns en pigg. Du ska kunna trycka in piggen, släppa och den ska då åka ut av sig själv. På äldre kan piggen lossna och då kan en vattenstråle komma ut så var lite taktisk.
Tycks den sitta fast så ta hammare och knacka rakt på piggen tills den släpper och börjar röra sig som tänkt.
Kan vara dags att byta ut dessa termostatvred, dom har en begränsad livslängd. Säg att du har kallt rum, och vredet löst i handen, och du måste tvinga på den. Då är den kass. Dom ska bara trycka på piggen när det är för varmt i rummet.
Ok nu blev det jobbigtYrrol skrev:Jag vill minnas tvärtom, att man brukade färgmarkera ett-rörssystem.
När du säger en stråle, dvs om piggen lossnar........vad sjutton gör man åt det mer än att leka octopus med pet flaskor? Kan man trycka tillbaks den?
Ingen hammare och slå med! Ta istället hammaren och placera på piggen och tryck sedan, inte allt för kraftigt, på piggen för att motionera den litegrann in och ut. Ta absolut inte en polygrip eller tång och dra i piggen utan lätt tryckande på piggen, alternativt knacka lätt på "huset" för att få piggen att återgå. Luftningsnippel kan vara övermålad med radiatorfärg ibland och kan vara knepig att hitta. Lycka till!
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Kan ju varit så att blå var tvårörs och rött var enrörs. Jag mindes det som att var det färg på röret så var det ettrörs.sharif skrev:
Men det har ingen större betydelse nu när man bara ska få fart på ett kallt element.
Om piggen lossnar så håller man för hålet, tar upp piggen och stoppar den i hålet igen.
Låt bli att dra i piggen med tång. Och när du trycker och släpper på piggen med hammaren så håll kvar hammaren nära så piggen inte kan hoppa ut..
Ropia har delvis rätt, har man tur så kan det räcka med att trycka hammaren, men oftast krävs knackningar. piggen tål det sålänge man inte slår snett och då blir böjt och måste bytas. Knacka, inte brutalslå.
sägs att sprayer såsom 5-56 kan skada packningen så undvik detta.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 236 inlägg
Röd markeing ett-rör, blå markeing tvårör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden