Verktyg:
Rörbockning
Gradverktyg
Röravskärare
Inga dyra saker men med tanke hur lite jag ska använda dem så fungerade de bra. Bockningen gick lätt. Misslyckades en gång men hade lite extra rör. Det som tog tid var urtappning och påfyllning av systemet.
Det är många steg att tänka på typ:
- Höjd på element
- Hur långt från väggen hamnar rören
Men det är ju bara en massa mätande sen är det inget svårt.
Om jag hade haft mycket så hade jag förmodligen anlitat en rörmokare så jag vara säker på alla kopplingar. Ska man bara byta ut radiatorn är det inget svårt alls. Klämkopplingar är inget avancerat.
Rörbockning
Gradverktyg
Röravskärare
Inga dyra saker men med tanke hur lite jag ska använda dem så fungerade de bra. Bockningen gick lätt. Misslyckades en gång men hade lite extra rör. Det som tog tid var urtappning och påfyllning av systemet.
Det är många steg att tänka på typ:
- Höjd på element
- Hur långt från väggen hamnar rören
Men det är ju bara en massa mätande sen är det inget svårt.
Om jag hade haft mycket så hade jag förmodligen anlitat en rörmokare så jag vara säker på alla kopplingar. Ska man bara byta ut radiatorn är det inget svårt alls. Klämkopplingar är inget avancerat.
Redigerat:
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Att bara bocka 90 graders är inte svårt, men är lite krångligt med s-ningar.flimsy skrev:
Jag brukar ta i med rörmängden så att det finns spann för misslyckanden
Om man har tänkt att bocka många rör så är mitt tips att investera i en dyrare bockapparat.
Det är mil i skillnad på användarvänlighet. Jag har provat det mesta i bockväg, även den länkade varianten.
Men är det bara enstaka bockningar så duger den fint!
Det ser riktigt bra ut ama3282!
Nyfiken fråga: Köpte du korrekta klämringar?
Det är mil i skillnad på användarvänlighet. Jag har provat det mesta i bockväg, även den länkade varianten.
Men är det bara enstaka bockningar så duger den fint!
Det ser riktigt bra ut ama3282!
Nyfiken fråga: Köpte du korrekta klämringar?
Tack för svar!
Vi kommer åtminstone att skruva upp alla radiatorer, borra för genomföringar och liknande själva, sen lutar det åt att vi tar in nån för att slutföra. Som jag tror kommer vi endast att ha 90-gradersböjar ,så det borde inte vara några problem egentligen.
Vi kommer åtminstone att skruva upp alla radiatorer, borra för genomföringar och liknande själva, sen lutar det åt att vi tar in nån för att slutföra. Som jag tror kommer vi endast att ha 90-gradersböjar ,så det borde inte vara några problem egentligen.
Jag brukar resonera tvärtom.ama3282 skrev:
Insteget är stort och första tar längst tid, sen lär man sig och blir lika snabb som röris på de sista
Klicka här för att svara