mexitegel
mexitegel: Misstänkte väl det :). De har inte läckt tidigare så därav frågan. Jag tror den tog lite stryk när jag lödde rören på plats också. Det blir ju rätt varmt och skruven är ju av plast.
2 svar · 3,3k läst
·
S
snowjim: Om någon skulle hamna här. Lampan anger service men det gäller endast om man använder oljebrännare, i mitt fall har jag pelletsbrännare och då spelar inte servicelampan någon roll. Har nu stängt av funktionen i pannan.
1 svar · 6,4k läst
E
ensamresande: Då har jag pratat med rörfirman igen. Det var inga konstigheter att göra skarven på ett annat sätt, men då såklart med reservation för att det kunde ta lite längre tid (=dyrare). Så då är jag tillbaka till ursprungliga frågan. Ett antal skarvar måste det tyvärr bli, men är någon typ av skarvar att föredra över andra? Just klämringskopplingar är jag lite tveksam till rent
5 svar · 3,7k läst
S
smurfen72: [citat] Nått lär vara fel på beredaren om vv är för svalt när den står på max är blandningsventilen hel.
6 svar · 1,3k läst
larsbj
larsbj: Mura en botten och ett tak i det som är inkanalen, och ta bort mellanvägg, så blir det som du säger helstenskanal i kanske 20 cm. Tänk på att botten i kanalen ska vara sotningsbar. Antingen genom spisen eller bakåt.
3 svar · 4,7k läst
·
H
hempularen: Fast om pumpen är vettigt konstruerad så skall den klara det. Pumparna har ofta "intelligens" som detekterar isen, genom att själv mäta effektiviteten. Och de styr avfrostningen på mot det. Sedan kanske den automatiken fungera mer eller mindre bra på olika pumpar, och de enklaste kanske inte ens har en sådan automatik.
4 svar · 2,0k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: Tror på en eurokona 3/4"x16x2
1 svar · 657 läst
P
DIY_freak: Att vattnet är trycksatt så attbdet kan pressas upp till 4 meter ovanför mätaren. Om du avluftar så bör du fylla på till ca 1-1.5 bar först.
31 svar · 12,0k läst
·
K
kraz: Nej, men jag ställde också om nya termostaten till rumsgivare, men ingen skillnad
2 svar · 882 läst
PeterStrandberg
PeterStrandberg: [bild] Mitt bidrag, dosfräs/hålsåg och jula frässtål 35kr https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/frasmaskiner/frasstal/notfras-186200/
28 svar · 46,0k läst
·
B
Boan: Ringde Roth, inga problem att ha rören till det!
1 svar · 1,8k läst
T
Thereze Åkesson-Hallberg: hej! vår pellets panna har börjat att blinka. en varningstriangel som blinkar rött med följande signaler 1lång + 4korta. I manualen står det att detta betyder oljebrännarservice. är detta något man kan utföra själv eller krävs det att en yrkesman gör detta? vad är värsta scenariot som kan hända om vi inte stänger av den?:(
0 svar · 1,2k läst
D
dubbeltumme: Jag har ett styrdon till golvvärmen som verkar ha gått sönder; det öppnar och stänger helt enkelt inte längre. - När jag lossar styrdonet noterar jag att det står lite vatten i "fästet". Är det ok eller något som är fel? - Nuvarande styrdon är från Termotech och ca 10 år gammalt. Måste det ersättas med exakt likadant (finns det?) eller finns andra likvärdiga märken/modeller?
0 svar · 4,8k läst
·
mexitegel
mexitegel: Eftersom du har en inbyggd shunt så är det nog rimligt att koppla som du tänkt dig. Jag hade nog då lämnat avstick med kulventiler så det enkelt i framtiden fortfarande går att sätta dit en ackumulatortank. Visst kan du använda din befintliga 3-vägs shunt, men min erfarenhet är att kompletta paket inkl. styrning blir billigare.
38 svar · 18,0k läst
·
K
kuntri: Det blir ju lätt långa inlägg i en sån här tråd. ;) Jag har som TS också seriösa funderingar på vad som händer om kärnkraften läggs ner. Jag kan ju redogöra för mina funderingar. Jag bestämde mig för att värma upp mitt nybygge på 88kvm med en vattenmantlad kamin. Det stora problemet visade sig vara att hitta en lösning som inte gjorde huset till en bastu. Blir det för varmt i
2 svar · 2,4k läst
J
junker22: [citat] Denna lösning gjorde susen för mig, öppna dessutoom en lucka jag hittade i röret mellan panna och skorsten så jag fick ner draget. Det ihop men denna typ av ugn med värmefast tegel gjorde min panna mkt effektiv. Rökgas ligger på c:a 200 och mkt mindre ved går åt. tack för tipset
32 svar · 12,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Kanske lite sent svar men... Vi har "öppen planlösning" men naturligtvis dörrar till sov-, bad-, tvätt-, och toalettrum. Fast dörrarna står oftast lite halvöppna eller på glänt. Annars kan ju inte katterna ta sig in och ut :) Men även med stängda dörrar är det ju springor vid dörrarna så luften kan cirkulera. (Vi har inga trösklar = åldringsanpassat :cool: ) Så värmen
10 svar · 5,3k läst
·
F
fredl: [citat] Varför inte kontakta brandkåren? De åker säkert ut icke akut och mäter temperaturen än att släcka en villa.
2 svar · 3,7k läst
F
f91jsw: [citat] Håller med, när det gäller vvs är materialet är mycket dyrare än man tror innan man räknat in allt. Jag hoppade till när jag fick fakturan från röris senast: 20000 kr, varav 18000 var material. Visserligen 15-20% dyrare än om jag själv köpt på nätet, men ändå.
6 svar · 5,2k läst
F
fb35523: [citat] Perfekt! Notera vad den står på innan du börjar. Den borde stå på cirka 1 bar och ha en röd markering på runt 1,5 bar (min har det i alla fall). Om trycket faller mycket när du luftar måste du fylla på, men det tar vi då :) Porlande kan faktiskt vara orsakat av för lågt tryck. Om trycket är mycket närmare noll än rött (beroende på din gradering på mätaren) kan det vara
10 svar · 8,4k läst
·
A
aiskylos2: Gratis är inte veden helt och hållet - en del jobb med klyvning och framförallt transport, men det sätter jag på meditationskontot. Finns ingen annan träningsform som ger mig sådan sinnesro som att hugga ved. Det lutar åt alt 2, och en liten budgetpost om ca 70000 för solel, men inte nu.
7 svar · 2,7k läst
M
MagHam: Förutsatt att installationen görs rätt vad avser mätningsutrustningen, och att denna plomberas under överinseende, så har jag svårt att tro att FJV-leverantörerna i övrigt kan kräva en viss leverantör. Det borde kunna rubriceras som otillbörlig konkurrensfördel i en annars s k avreglerad marknad. Fast det kräver ju att man orkar driva en sådan diskussion/process.
8 svar · 13,9k läst
·
GK100
GK100: Var nästan enda vettiga sättet vid system med kökspannor i samma våningsplan, alternativt sätta radiatorerna 2/3 upp på väggarna för att få lite drivtryck det förekom också. Nu är ju TS anläggning inte så gammal att det är ens troligt med självcirkulation säkert pumpdrivet vid den tiden. Och på bilden verkar det precis som beskrivs vara en helt konventionell koppling med
10 svar · 4,8k läst
·
anders07
anders07: Ja, det är ju lite väl långt... Jag har 16 m2 "vinterträdgård" (=tidigare balkong som är inglasad) och har två slingor med 16cc enligt rekommendation från LK.
1 svar · 1,3k läst
J
jonaslatt: Jo där har du en poäng. Men flytta värme från övervåning till källarrum?
18 svar · 8,0k läst
S
snowjim: Hej, Vi har ett hus från 70 talet där det står en kombi panna av typen Värmebaronen Comet med Viking brännare. Vi kör endast på pellets och den är inställd på dagtemperatur samt att pannans temperatur ska hålla sig över 60 grader(vilket den gör). Problemet är att lampan till cirkulationspumpen har på senare tid börjat blinka grönt och i samband med detta så blir elementet kalla
0 svar · 4,7k läst
bonnier
bonnier: Automatiskt borde innebära att den väljer den fläkthastighet som behövs för tillfället, och om den puttrar på liten hastighet så är det väl vad den tycker är vad som behövs... Jag har själv en Fujitsu i ett rum och jag är ganska irriterad på fläktfunktionaliteten, och har varit det tidigare också på ett annat ställe. Jag kan ställa in fläkten på MAX men på nåt sätt så
3 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: Om det är 15 i anslutningen och du ska använda en 10 nippel så sätter du ju smidigast en bussning 15x10. Finns färdiga med gummipackning på 15-sidan! :thumbup: RSK: 6725078 [bild]
2 svar · 758 läst
·
Krilleman
Krilleman: Allt kommer ner till driftsäkerhet i slutändan. Fjärrvärme är väldigt driftsäkert, men kan kosta en hel del. Du kommer aldrig ha några problem med ev extra uttag på tex VV. Mitt personliga tycke är att det är värt det kontra bergväme/frånluft. Men jag som vedeldare kanske är lite väl partisk... Vem vet?! :wow: Jag gillar att ha fri tillgång till varmvatten & värme!
2 svar · 940 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.