Fick problem med shuntautomatiken (utegivare som styr framledningstemperaturen via 24 VAC signal från reglercentral Automix till ESBE ventil VRG130). Shuntmotorn ville inte gå. Mätte upp styrström från reglercentralen och signalen ändrades beroende hur jag ställde reglercentralen varav jag drog slutsatsen att motorn var kass. 1700 kr för en ny motor och en del svärande senare kan jag konstatera att motorn nog inte alls var kass utan reglercentralen/styrenheten på bilden dummar sig och skickar konstant medurssignal (grön indikatorlampa). Moturssignal (röd lampa) funkar som den ska och ges bara när det behövs men eftersom det också går medurssignal kan motorn inte gå moturs.
Tror ni att det går att fixa styrenheten anno 1991 eller är det bara att ge upp och skaffa något nytt? Någon som har tips på om det kan vara något enkelt fel som jag själv eller elektriker kan identifiera?
Alternativ 1: Tar hem elektriker som får titta på om det går att fixa. Även om man inte kan fixa problemet i enheten så borde det väl i princip gå att lägga till en brytare som bryter medurssignalen när det går moturssignal - men det kanske inte är lönt?
Alternativ 2: Köper nytt direkt. Verkar mest vara lösningar där styrenheten sitter i shuntmotorn som säljs nuförtiden så då får jag två fungerade shuntmotorer över
T.ex. reglerande styrenhet typ ESBE CRC111 för 2400kr (denna verkar dock sakna inbyggd klockfunktion för nattsänkning så den får kompletteras)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder