Stigarrör till expansionskärl med synlig skada och läckage efter felaktig användning av rörtång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ett stigarrör till expansionskärlet på vinden som läcker. Det är jag själv som klantat mig genom att klämma ihop gängorna med rörtången, så det har väl blivit en spricka pga det. Jag skulle gärna fixa läckan utan att behöva demontera röret från exp.kärlet. Skära nya gängor är då uteslutet antar jag. Finns det stålrörskopplingar som är för järnrör på båda sidor? Då kunde jag köpa en sån och ett gängat rör.

Den stora mängden kopplingar beror på järnaffären hade kopplingar men inga rör när jag var tvungen att förlänga röret ☺

Japp, varför använda rör när det finns kopplingar! Men jag måste såga av röret så att gängorna försvinner, hur löser jag det på smidigaste sätt

Ja det finns ju inga genvägar där, jag tar fram mina gängsnitt om jag behöver gänga något. I ditt fall kanske det är enklare att justera höjden på expansionskärlet?

Du har inte funderat på att montera ett slutet kärl i anslutning till värmepannan istället? Det är ju lite halvrisky att dra järnrör genom hela huset, med alla skarvar.....

....eller gå över till kopparrör och klämkopplingar?

hsd
Järnrör brukar man gänga och skruva på en skarvmuff, enklast är att ta i en rörmockare

Gå över till koppar och så använder du en rak skarvkoppling från vattete med en super blue klämring.

Eller så väntar du på att krilleman säger sitt

Krilleman
Var på bilden läcker det?

Med tanke på hur många kopplingar som det sitter där idag... Kapa bara röret på de läckande delen och skruva dit en ny likadan som läcker. Röret/ expansionskärlet bör flexa nog mycket för att du ska få dit en ny muff/skarv/nippel. Eller så skarvar du in en bit kopparrör mellan två Vattette kopplingar som har lämplig gänga.

Det läcker i höjd med det röda snörets nederkant ungefär

Krilleman
Kapa lägst läckan, fila av änden lite så gängan tar lättare. Anslut nytt gängat rör med rak inv union-koppling!

Glöm inte rostskyddsnippel. För visst är det rostfritt uppåt?

Låter bra! Själva kärlet är rostfritt. Vad är rostskyddsnippel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.