toto1 skrev:
Tänk att systemvolymen är 10liter och statiska trycket 30m. Det ger ett förtryck på ca 3 bar och en säv på ca 5 bar(beroende på tempdifferensen). Säg 20-90grader, blir typ 0,14 liter eller nåt i volymökning. Kärlet behöver då vara minst 0,14 liter för att ta upp expansionen.
Du behöver snarare ca: 0.5 liter där och om du istället har 10 m (förtryck 1 bar) klarar du dig med ca: 0.2 liter kärl under samma förutsättningar i övrigt. Alltså kommer statiska trycket in i bilden vid val av volym.

toto1 skrev:
Tänk att systemvolymen är 10liter och statiska trycket 30m. Det ger ett förtryck på ca 3 bar och en säv på ca 5 bar(beroende på tempdifferensen). Säg 20-90grader, blir typ 0,14 liter eller nåt i volymökning. Kärlet behöver då vara minst 0,14 liter för att ta upp expansionen.

Ja, det kanske stämmer.
(Jag är ju inte så bra på de där uträkningarna.)

Vad händer om volymen är 1700 liter och temperaturen pendlar mellan 20°-90°
Säg att höjden är 4 m och säk är satt att öppna vid 1,5 bar.

Hur stort ska kärlet vara då?

roke skrev:
Ja, det kanske stämmer.
(Jag är ju inte så bra på de där uträkningarna.)

Vad händer om volymen är 1700 liter och temperaturen pendlar mellan 20°-90°
Säg att höjden är 4 m och säk är satt att öppna vid 1,5 bar.

Hur stort ska kärlet vara då?
Blir ca: 150 liter vid ideala förhållanden (som man inte har i verkligheten) alltså lämpligt med 200 liter precis som TS är inne på.

GK100 skrev:
Blir ca: 150 liter vid ideala förhållanden (som man inte har i verkligheten) alltså lämpligt med 200 liter precis som TS är inne på.
Okej. Ja det blir nog bra då med 200 liter.

Vad händer om höjden blir högre, säg 8 meter i stället för 4. Alla andra förutsättningar är lika (volym temperatur och säk)

Hur stort bör kärlet vara då?

Jag gissar på bra mycket större, kanske uppemot 4-5-600 liter eller nåt sånt?

Då får du idealt ca: 300 liter så praktiskt kanske 350-400 liter då. Du kan ju detta roke som labbat så mycket med ackar, VVX, självcirkulation osv i andra trådar förr.

Jodå. Tackar. Jag fattar sambanden rätt bra men har lite svårt med formlerna och att räkna.

GK100 skrev:
Du behöver snarare ca: 0.5 liter där och om du istället har 10 m (förtryck 1 bar) klarar du dig med ca: 0.2 liter kärl under samma förutsättningar i övrigt. Alltså kommer statiska trycket in i bilden vid val av volym.
Ja, enligt formeln ja. Och den är jag införstådd med, som jag nämnt tidigare.
Som jag försökte få er att förstå i tidigare inlägg med exemplet vattnets expansion så undrar jag alltså fortfarande VARFÖR påverkar statiska trycket VOLYMEN på kärlet. Ja, statiska trycket ingår i formeln och påverkar självklart kärlets volym, men VARFÖR? Jag tycker fortfarande att statiska trycket bara har att göra med dimensionering av FÖRTRYCK och SÄV.
Så svara endast på detta inlägg om ni vet VARFÖR😀

toto1 skrev:
Ja, enligt formeln ja. Och den är jag införstådd med, som jag nämnt tidigare.
Som jag försökte få er att förstå i tidigare inlägg med exemplet vattnets expansion så undrar jag alltså fortfarande VARFÖR påverkar statiska trycket VOLYMEN på kärlet. Ja, statiska trycket ingår i formeln och påverkar självklart kärlets volym, men VARFÖR? Jag tycker fortfarande att statiska trycket bara har att göra med dimensionering av FÖRTRYCK och SÄV.
Så svara endast på detta inlägg om ni vet VARFÖR��
Jag vet varför.

Men jag vet inte riktigt vad du vill veta?
Vill du veta VARFÖR vi inte ska ha för litet kärl i ett system?
Vill du veta vad som händer om kärlet är för litet?

Är det de du vill veta?

roke skrev:
Jag vet varför.

Men jag vet inte riktigt vad du vill veta?
Vill du veta VARFÖR vi inte ska ha för litet kärl i ett system?
Vill du veta vad som händer om kärlet är för litet?

Är det de du vill veta?
För att klargöra:
Jag vet varför det behövs ett exp.kärl.
Jag vet varför det behövs säv.
Jag vet varför det behövs förtryck i ett slutet exp.kärl.
Jag vet varför säv och förtryck behöver dimensioneras efter temp.diff, statiskt tryck(höjd), drifttryck m.m.
Jag kan använda mig av tidigare visad formel gällande dimensionering av exp.kärl.
Jag vet att enligt denna formel så påverkas kärlets volym när vi ändrar faktorerna i formeln, såsom temperaturer och statiskt tryck.
På ovanstående text så behöver jag inga svar tack😀
Min fråga är, åter igen: Varför behöver KÄRLETS VOLYM vara större vid högre statiskt tryck? Kärlet ska ju bara klara av volymökningen, så det borde bara vara relevant att veta systemvolym samt temp.differensen? Vid dimensionering av hela exp.systemet med förtryck och säv så förstår jag att statiskt tryck är relevant, men inte när det gäller enbart kärlets volym?!? Åter igen, kärlets volym ska klara av volymökningen i systemet. Förtryck och säv dimensioneras efter statiskt tryck, drifttryck, temp m.m
Läs noga tack😀

toto1 skrev:
För att klargöra:
Jag vet varför det behövs ett exp.kärl.
Jag vet varför det behövs säv.
Jag vet varför det behövs förtryck i ett slutet exp.kärl.
Jag vet varför säv och förtryck behöver dimensioneras efter temp.diff, statiskt tryck(höjd), drifttryck m.m.
Jag kan använda mig av tidigare visad formel gällande dimensionering av exp.kärl.
Jag vet att enligt denna formel så påverkas kärlets volym när vi ändrar faktorerna i formeln, såsom temperaturer och statiskt tryck.
På ovanstående text så behöver jag inga svar tack😀
Min fråga är, åter igen: Varför behöver KÄRLETS VOLYM vara större vid högre statiskt tryck? Kärlet ska ju bara klara av volymökningen, så det borde bara vara relevant att veta systemvolym samt temp.differensen? Vid dimensionering av hela exp.systemet med förtryck och säv så förstår jag att statiskt tryck är relevant, men inte när det gäller enbart kärlets volym?!? Åter igen, kärlets volym ska klara av volymökningen i systemet. Förtryck och säv dimensioneras efter statiskt tryck, drifttryck, temp m.m
Läs noga tack😀
Okej.
Kärlets(verksamma)volym blir mindre och mindre ju högre trycket (höjden) blir.

Den ökande höjden komprimerar den instängda luftblåsan i kärlet så att luftexpansionsvolymen blir mindre och mindre.

En enkel lösning skulle ju kunna vara att höja kärlets förtryck så att expansionsvolymen finns kvar.
Men vi kan inte höja förtrycket hur mycket som helst i kärlet eftersom vi då närmar oss säkerhetsventilens öppningstryck. Ännu mer närmar vi oss säkerhetsventilens öppningstryck ju högre höjden är/blir.

Vi kan inte heller höja säkerhetsventilens öppningstryck hur mycket som helst eftersom panna och tankar spricker och börjar läcka om trycket blir för högt.

Återstår bara en sak att göra för att råda bot på problemet. Det är att öka kärlets volym. Kärlets volym måste ökas så jäkla mycket så att det finns tillräckligt med plats i det utan att trycket närmar sig säkerhetsventilens öppningstryck, även om höjden är hög.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
roke skrev:
Okej.
Kärlets(verksamma)volym blir mindre och mindre ju högre trycket (höjden) blir.

Den ökande höjden komprimerar den instängda luftblåsan i kärlet så att luftexpansionsvolymen blir mindre och mindre.
Det kan vi ju inte säga, eftersom den ökande höjden komprimerar ju inte blåsan eftersom när vi ökar höjden så ska vi ju även öka förtrycket i blåsan. 10m 1bar 20m 2bar osv.

toto1 skrev:
Det kan vi ju inte säga, eftersom den ökande höjden komprimerar ju inte blåsan eftersom när vi ökar höjden så ska vi ju även öka förtrycket i blåsan. 10m 1bar 20m 2bar osv.
Jo. Ökat tryck komprimerar blåsan och vi kunde ju inte höja förtrycket, eftersom vi då närmar oss säkerhetsventilens öppningstryck.
Därför har statiska höjden betydelse för kärlets volym.

Är det på annat sätt får du gärna förklara det för mig.

Vi vill ju inte att pannor och tankar ska gå sönder? Eller hur?
Vanligtvis är tankar och pannor svagaste delen i systemen och vanligtvis måste vi då, tyvärr, ha en säk som öppnar vid (ganska låga)1,5bar.

1,5 bar uppnås snabbt i ett instängt slutet system, om nu inte kärlet är så stort så att det kan ta hand om och ge plats för volymökningen som sker.

Redigerat:
roke skrev:
Jo. Ökat tryck komprimerar blåsan och vi kunde ju inte höja förtrycket, eftersom vi då närmar oss säkerhetsventilens öppningstryck.
Därför har statiska höjden betydelse för kärlets volym.

Är det på annat sätt får du gärna förklara det för mig.

Vi vill ju inte att pannor och tankar ska gå sönder? Eller hur?
Vanligtvis är tankar och pannor svagaste delen i systemen och vanligtvis måste vi då, tyvärr, ha en säk som öppnar vid (ganska låga)1,5bar.

1,5 bar uppnås snabbt i ett instängt slutet system, om nu inte kärlet är så stort så att det kan ta hand om och ge plats för volymökningen som sker.
Men om anläggningen är 10 meter hög då förtrycker vi kärlet med ca 1Bar för att inte blåsan skall tryckas ihop när vi fyller upp anläggningen, det borde vi vara överens om? Vi bortser från allt annat utom expansionsvolymen nu, okej?
Kärlet har rätt förtryck och är luftfyllt. När tempen stiger och vattnet expanderar med, låt oss säga 10liter, då behöver det tas upp av det luftfyllda kärlet vilket måste rymma minst 10 liter plus lite plats för den komprimerade luften och gummiblåsan. Eller hur?
Jag tycker att tidigare nämnda formel inte borde innehålla ordet statiskt tryck utan expansionskärlets förtryck. Även om det är i princip samma sak så tycker jag inte det är korrekt. För det är ju förtrycket i kärlet expansionen arbetar emot.

toto1 skrev:
Men om anläggningen är 10 meter hög då förtrycker vi kärlet med ca 1Bar för att inte blåsan skall tryckas ihop när vi fyller upp anläggningen, det borde vi vara överens om? Vi bortser från allt annat utom expansionsvolymen nu, okej?
Kärlet har rätt förtryck och är luftfyllt. När tempen stiger och vattnet expanderar med, låt oss säga 10liter, då behöver det tas upp av det luftfyllda kärlet vilket måste rymma minst 10 liter plus lite plats för den komprimerade luften och gummiblåsan. Eller hur?
Jag tycker att tidigare nämnda formel inte borde innehålla ordet statiskt tryck utan expansionskärlets förtryck. Även om det är i princip samma sak så tycker jag inte det är korrekt. För det är ju förtrycket i kärlet expansionen arbetar emot.
Ja det stämmer förmodligen.
Jag är som sagt inte så bra på de där formlerna och exakt vad de olika benämningarna i dem innebär eller vad de exakt betyder.
Jag har inte orkat sätta mig in i det eftersom det verkar krångligt.

Men jag tror ändå att jag förstår varför det slutna kärlet behöver vara större vid ökad höjd. Det verkar bara vara så svårt att förklara det. :)

Kokar vi ner resonemanget så behöver ett slutet kärl vara större, vid ökad höjd på systemet, för att inte trycket i systemet ska bli för högt.
Det är det det hela handlar om. Om du frågar mig.
Sen får det väl heta vad det vill i tabeller och formler kan ju jag tycka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.