Jag bor i ett hus med vattenburen golvvärme och frånluftsvärmepump som återvinner värmen från frånluften. Huset är ett enplanshus byggt 2006 på ca 110 kvm och vi gör av med ca 14-15000 kWh per år. Inte jätteimponerande energisnålt trots modernt och som jag trodde, välisolerat hus. (Vi är inte särskilt snåla med varmvatten så en del av förklaringen ligger säkert där men tidigare ägare uppgav ungefär samma energiförbrukning). Funderar på att sätta in en luftvärmepump som komplement men funderar på om det på nåt sätt hamnar i konflikt med befintlig anläggning? Några ideer någon?

Är det 15000 kWh el? Isåfall får ni räkna med ca 6000 kWh för hushållsel. Allstå ca 9000 kWh för värme och varmvatten. Det är ganska lite.

K
Antar att du menar en luft-luftvärmepump. Det skulle i så fall vara en utmärkt lösning då frånluftvärmepumpen hela tiden måste jobba med att värma upp utomhusluften för att kunna utvinna värme medan luft-luftvärmepumpen får energin från större mängder uteluft.

Luft-luftvärmepumpen cirkulerar ju bara luft inomhus så jag kan inte se att de kommer i konflikt. Möjligen kan du sänka suget på flvp lite eftersom det inte kommer behövas samma effekt om delar av uppvärmningen sker via luften

Det kommer göra stor skillnad, mina föräldrar har ett enplanshus byggt 2006 på 91 kvm.
Dom gjorde av med drygt 20000kWh per år, 24000 var året med högst förbrukning
Huset värms av en Nibe 310P och golvvärme, men dom vill ha varmt inne 24-26 grader så pannan har använt elpatronen i stor utsträckning.
För tre år sedan satte dom in en panasonic luftvärmepump, betalade ca 13000:- efter rot, vi stängde av elpatronen och pannan gör nu bara varmvatten och golvvärme i badrummet, all annan golvvärme stängde vi av.
Nu ligger dom strax under 10000 kWh per år i totalförbrukning och fortfarande lika varmt inne.

Nackdelen som jag upplever med luftvärmepumpen är dels att vi monterade den högt drygt 3m upp, dom har 3.5m i takhöjd, och att det är JAG som får stå på stege för att ta ned filtren för dammsugning.

• Gilla
llkj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.