5 028 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
VVB + Cirkulationspump till golvvärmeslingor i garage
Ja som rubriken lyder. Är relativt okunnig inom VVS-biten så ni får gärna förklara varför detta skulle/inte skulle fungera.
Jag har ett 60kvm nybyggt garage där vi passade på att slänga ner dubbla golvvärme-slingor (16mm) á ca 80m/st. Jag har nu även fått tag i en VVB (Nibe Eminent 55l) jag monterat där slingorna kommer upp ur plattan.
(Plattan är isolerad 300mm, väggar också isolerade)
Skulle det gå att, med lite rörkopplingar och en cirkulationspump, driva golvvärmeslingorna med varmvattenberedaren?
Tanken är att det ska värma såpass så jag kan hålla minst 15 grader.
Om detta nu inte skulle fungera, vad finns det för alternativ? Eller ska jag helt strunta i golvvärmebiten och värma upp med traditionell luft/luft-pump istället? Inget är ju hugget i sten
Har även ett ca 20kvm uthus där vi gjorde likadant med slingor vid gjutningen.
Mycket tacksam för svar.
Jag har ett 60kvm nybyggt garage där vi passade på att slänga ner dubbla golvvärme-slingor (16mm) á ca 80m/st. Jag har nu även fått tag i en VVB (Nibe Eminent 55l) jag monterat där slingorna kommer upp ur plattan.
(Plattan är isolerad 300mm, väggar också isolerade)
Skulle det gå att, med lite rörkopplingar och en cirkulationspump, driva golvvärmeslingorna med varmvattenberedaren?
Tanken är att det ska värma såpass så jag kan hålla minst 15 grader.
Om detta nu inte skulle fungera, vad finns det för alternativ? Eller ska jag helt strunta i golvvärmebiten och värma upp med traditionell luft/luft-pump istället? Inget är ju hugget i sten
Har även ett ca 20kvm uthus där vi gjorde likadant med slingor vid gjutningen.
Mycket tacksam för svar.
Hej, ja du kan driva slingorna från beredaren och reglera temperaturen tex genom att styra cirkpumpen med en rumstermostat. Det är bra att använda en pump som är avsedd för tappvatten, dvs en VV-cirkpump för att undvika korrosion.
Jag läste lite snabbt och antog att man även skulle ta VarmVatten från beredaren vilket man kan göra, därav kommentaren om pumpen. En beredare har redan en säkerhetsventil och expansionskärl behövs inte om man är ansluten till tappvattnet.
Bäst är naturligtvis en Luft-Vatten värmepump men det kostar ju en del.
Bäst är naturligtvis en Luft-Vatten värmepump men det kostar ju en del.
Inte alla golvvärme rör är klassade för 9 bar så bör det man kolla upp i så fall. Hur fräscht blir vattnet i beredaren efter några veckor i golvslangen eller det kanske inte märks om allt är plast ? Om man ska använda beredaren samtidigt till vv så måste man ha nån typ av blandningsventil för 60 grader lär bli högt i golvet.
Ska klargöra att beredaren endast kommer användas till golvvärmesystemet isånafall
Fungerar inte VVB'n som exp-kärl då eller måste jag ha ett externt? Tanken är att det ska vara ett slutet system så ej kopplat till tappvattnet.
När jag läser om Wirsbo PEX verkar de tåla ca 6bar. Måste kolla upp exakt vilka jag har då vissa klarade 10bar.
Fungerar inte VVB'n som exp-kärl då eller måste jag ha ett externt? Tanken är att det ska vara ett slutet system så ej kopplat till tappvattnet.
När jag läser om Wirsbo PEX verkar de tåla ca 6bar. Måste kolla upp exakt vilka jag har då vissa klarade 10bar.
Klicka här för att svara