Hej

Jag ska ersätta mitt gamla öppna tryckkärl jag har på vinden mot ett nyare slutet kärl som ska placeras i pannrummet.

Jag har ett system med kombinerad jordvärme och vedeldning. Acc tanken till detta system är 1700 liter.

Jag har pratat med en vvs kille som säger att 100 liters tank kan räcka.

Jag blir fundersam över detta för att vad jag läst här på forumet så ska tryckkärlet motsvara 10℅ av totala vattenvolymen så det skulle ju bli ca 2000 liter totalt =200 liters tryck kärl.

Trådarna jag läst verkar dock vara minst 10 år gamla så jag antar att utvecklingen gått framåt.

Gäller fortfarande dessa 10℅ ?

Nej jag fattar också att dom fysiska lagarna inte ändrats.

Men säger rörmokaren att jag behöver 100 eller max 150 liters expantionskärl till min 1700 liters acc tank så får jag väl endå förutsätta att han vet vad han pratar om och att dom 10℅ som nämnts inte är aktuella antingen för att rekommendationen sänkts eller av nån annan anledning

kulle
Rörmokaren kanske har fått ett 100 l kärl över som han vill bli av med ;)
Du ska absolut ha ett 200 kärl, det är främst när du eldar med ved som du behöver utnyttja expansionen i ett större kärl.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Dubbelkollade igen med rörmokaren idag så han inte hört 700 liter istället för 1700

Men han påstår fortfarande att 150 liter räcker mer än väl då han kan några "trix"

Jaja vi får väl se, kan jag reklamera och få tanken utbytt till en i rätt storlek om detta inte visar sig fungera?

Ja fråga inte mig varför han insisterar på 150 liter men han är ju fackman så blir det fel får han då åtgärda det

Du får sämre livslängd på kärlet och det kommer inte rörmokaren stå för då. Finns som sagt inga trix här utan man får utgå från hur stort statiskt tryck (höjd) du har. Sen är det pga de större variationerna i temp i ditt fall inte optimalt med slutna kärl därför bra att dimensionera lite åt rätt håll.

Ni har övertygat mig. Får ta och lämna tillbaka det här kärlet jag har fått levererat.
Inte så oväntat att jag lyckas hitta en rörmokare som inte har koll.

Hur mycket vatten kan jag räkna att jag har i systemet på en 1 plans villa på 150kvm?

Klarar jag mig på en 200 liters trycktank?. Acc tanken är alltså på 1700 liter

Jag har en 1 plans villa på 150kvm

Majgårdarna
Den stora frågan är väl ändå varför man går från ett problemfritt öppet system till ett slutet system.
Att det är bra för vvsaren försår jag. Han får sälja prylar och gummiblåsor men för husägaren är det ju bara en försämring..

• Gilla
Joak
  • Laddar…
GK100 skrev:
Du får sämre livslängd på kärlet och det kommer inte rörmokaren stå för då. Finns som sagt inga trix här utan man får utgå från hur stort statiskt tryck (höjd) du har. Sen är det pga de större variationerna i temp i ditt fall inte optimalt med slutna kärl därför bra att dimensionera lite åt rätt håll.
Varför blir det sämre livslängd om kärlet litet?
Vad har det statiska trycket med storleken på kärlet att göra?

toto1 skrev:
Varför blir det sämre livslängd om kärlet litet?
Vad har det statiska trycket med storleken på kärlet att göra?
Ett kärl som är i sitt sammanhang "litet" kommer att utsättas för större relativa volymändringar och därför stressas mer mekaniskt i membranet.

Och för att i ett givet kärl kunna ta en expansionsvolym mellan två trycknivåer spelar givetvis statiska trycket roll som ena nivån och SÄV öppningstryck som den andra. Man brukar sätta detta till hydraulisk nyttjandegrad rent allmänt vid olika ackumulatorer som bygger på gas-vätska.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jo, att membranet stressas lite extra om det är 150l istället för 200l stämmer, men det är frågan om det blir mätbart i detta fall.
Hänger fortfarande inte med på resonemanget att expansionskärlets volym behöver dimensioneras efter bl.a statiska trycket? Att dimensionering av SÄV och förtryck är relevant gällande det statiska trycket förstår jag, men det där med volymen på kärlet borde inte spela någon roll?

Tänk dig ett system där man vill ta upp volymen Ve för expansion detta gör man vid en nyttjandegrad Hn som beror av statiska trycket och öppningstryck SÄV. Med givet Hn och känt önskat Ve får du då kärlets storlek Vo = Ve / Hn alltså direkt beroende av statiska trycket.

Och vid de cykler en vedanläggning utsätter membranet för skulle jag göra allt för att minimera relativa volymändringen Ve / Vo enligt ovanstående beteckningar. Dessutom inte omöjligt att man ibland får lite högre temp på vatten in i kärlet för de här fallen också. Helt klart mätbara nedsättningar i livslängd dock säkert utom tid för rörmokarens ansvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.