Jag har en läckande radiator som jag tänkte byta ut innan vintern. Planen är att göra det själv mest för att jag inte provat det tidigare.

Vit radiator ansluten till kopparledningar med termostat och anslutningskopplingar monterade på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte installera:
Radiator
http://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compaktradiator-22-6012/?select=true

2861 Kopplingssats RAK 2-rörssys
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-kopplingssats-rak/?select=true

2859 4814701 Inloppskoppling 12 cu

Är det bara att kapa rören och sätta på inkopplingen ovan eller har jag glömt/missat något?

Ingen med VVS kunskaper i forumet?

Krilleman
Stämmer avståndet för röranslutningen i från väggen med den nya radiatorn?

Då åker nog på att byta rören genom väggen. Inte heller mycket till raksträcka att sätta nya kopplingarna på.

Hur ser det ut på baksidan där rören matas ifrån?

Vit rördelning för vattentillförsel och uppvärmning längs en vägg och golvsockel.
Skapa konto

Du får inte ihopp det superenkelt om du inte har kunskap om det. Det koppel du köpt inkopplas 40c/c med rören från sidan eller underifrån.
Sen kan rören vara mjuka/glödgade då behöver du stödhylsor.
För en auktoriserad vs-firma bör du få betala 3timmars arbete, ca 2500:- för elementet samt kostnad för servivebim. Totalt borde det hamna på 4500:- ink moms. Det är avseevärt mycket billigare än om det råkar gå åt skogen om du gör det själv. Du får även garanti om du anlitar firman. // arbetsledare på vs-företag

Krilleman
Per_2014 skrev:
Du får inte ihopp det superenkelt om du inte har kunskap om det. Det koppel du köpt inkopplas 40c/c med rören från sidan eller underifrån.
Sen kan rören vara mjuka/glödgade då behöver du stödhylsor.
För en auktoriserad vs-firma bör du få betala 3timmars arbete, ca 2500:- för elementet samt kostnad för servivebim. Totalt borde det hamna på 4500:- ink moms. Det är avseevärt mycket billigare än om det råkar gå åt skogen om du gör det själv. Du får även garanti om du anlitar firman. // arbetsledare på vs-företag
Har du missat grejen med forumet "arbetsledaren"? :wow:

Enklast är nog att dra nya rör från andra sidan väggen.
Då behöver du komplettera med stödhylsor och rör och kanske en rörbockare.
Jag skall göra samma sak själv och skickade iväg min beställning på material igår.
Det tog mig över två timmar att lista ut vad jag behöver.

Krilleman
Sticker rören ut 4cc ut ur väggen till höger om radiatorn?

Ja. 40 mm cc.
Så ev nya bockade rör genom väggen. Sen bara koppla på?

ama3282 skrev:
Ja. 40 mm cc.
Så ev nya bockade rör genom väggen. Sen bara koppla på?
Ja, det borde du klara dig med.

Krilleman
Eftersom du verkar ha två 12mm TA FPL vinklar så ska du köpa två nya 12mm klämringar med RSK: 1869506. Rinkaby har dom inte. Muttrarna återanvänder du.

Tex här:
http://vvshandel.se/12-kona-fpl-381-1869506.html

Följ monteringsanvisningen (klicka på "DOKUMENTATION" och leta dig ner till FPL-instruction.pdf
Missade länken:
http://www.imi-hydronic.com/sv/prod...lingar/klamringskopplingar-for-metallror/fpl/

Om du inte har någon bockapparat så kan du även sätta två vinklar på andra sidan väggen, dom kommer ju ganska långt ut eftersom måttet på radiatorn är 76mm. Kör vidare med 12mm kopparrör, enkelt tillgängligt.

Så du behöver endast komplettera din inköpslista med nya TA FPL klämringar och ev två vinklar! (Kopplet måste du ju självklart köpa komplett med tillbehör) :thumbup:

Redigerat:
Krilleman
Passar gör det nog antagligen, men du ska köpa klämringar av samma märke om det ska bli korrekt!

Så ja, köp klämringar av samma tillverkare. Det gäller för samtliga kopplingar. Blanda inte olika fabrikat.

Då är radiatorn på plats.

Kostnader:
Radiator - 2200 kr
Kopparrör, kopplingar - 350 kr
Verktyg: Rörkap, rörböj, avgradare - 300 kr

Det var lite funderande, googlande m.m men nu sitter radiatorn på plats. Totalkostnad på 2850 kr men verktygen har jag ju kvar.

Tror till och med det blev bättre än installationen rörmokaren gjorde för 5 år sedan.

Nyinstallerad radiator med termostat och kopparledningar mot vit vägg.
Skapa konto

Tidigare installation gjort av en hantverkare.

Nyinstallerade kopparrör kopplade till en vit väggradiator i ett hörn.
Skapa konto

Min första installation av radiator.

Nyligen installerad vit radiator ansluten med kopparrör och kopplingar mot en ljus vägg.
Skapa konto

• Gilla
niklasn och 7 till
  • Laddar…
Vad köpte du för verktyg?
Var det svårt att bocka och koppla?
Ska snart göra samma sak * 15. Står i valet och kvalet om vi ska ta in en rörmokare eller inte... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.