Hej,
Får man ha radiatorrör gåendes på ex en kattvind? Jag blir inte klok på svaren jag får, alla säger olika.
Säkervatten verkar rekommendera emot det i branschregler, deras installatörer för det och försäkringsbolaget säger att det inte finns något bestämt men att man ska lyssna på rörmokaren i princip.
Känns ju extremt luddigt, bör ju vara enklare än såhär tycker jag?
Tacksam för kloka råd och referenser.
Får man ha radiatorrör gåendes på ex en kattvind? Jag blir inte klok på svaren jag får, alla säger olika.
Säkervatten verkar rekommendera emot det i branschregler, deras installatörer för det och försäkringsbolaget säger att det inte finns något bestämt men att man ska lyssna på rörmokaren i princip.
Känns ju extremt luddigt, bör ju vara enklare än såhär tycker jag?
Tacksam för kloka råd och referenser.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Säker Vatten gör gällande att man inte får dra värme eller kall-/varmvattenrör i oisolerade utrymmen. Du får däremot dra dem i innertak så länge dem ligger på varma sidan om isoleringen men man får inte dra dem i isolering i golv, hur det nu går ihop 
Jo, förvisso. Jag kanske var lite "stel" härklasses skrev:
Men oftast är en kattvind kallare än en krypgrund......å med kall menar jag 0 och under.
Jag har åkt på en antal vattenskador med frysna rör på kattvindar men aldrig i en krypgrund. Jag tycker det är en chansning, även om marginalerna är gynsammare med ett radiatorrör.
Får hit å får dit, det är olämpligt pga frysrisk. Ett par timmar med strömavbrott i -25 behöver inte nödvändigtvis innebära att något fryser (sönder), om man nu inte dragit rören på kattvinden förstås...
Klicka här för att svara