3 170 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Elkostnad radiatorer borttag av termostat
Sida 1 av 2
Hej!
Har haft kalt uppe i vårt hus och har nu tagit bort termostaterna på alla radiatorer så dem går på max.
Min fråga är hur mycket detta kommer att synas på elräkningen? Kostar det som fasen när termostaterna är borta eller blir det inte så mycket mer?
Ska tillägga att vi har värmepump.
Tack!
Har haft kalt uppe i vårt hus och har nu tagit bort termostaterna på alla radiatorer så dem går på max.
Min fråga är hur mycket detta kommer att synas på elräkningen? Kostar det som fasen när termostaterna är borta eller blir det inte så mycket mer?
Ska tillägga att vi har värmepump.
Tack!
Det är väl rätt enkelt att räkna ut.
En radiator på 1000 W kommer att dra 24 kWh om dygnet, med 1 spänn per kWh kostar den 24 spänn om dygnet, 720 spänn i månaden (räknar på 30 dagar då). Vad är radiatorerna på för effekt?
Problemet är väl inte att det drar mycket el utan att det blir onödigt varmt. Om man nu tycker det är kallt kan man väl ställa termostaten på 25 grader istället för att ta bort den helt. Då kommer radiatorerna bara att gå för fullt så länge det är kallare än 25 grader.
En radiator på 1000 W kommer att dra 24 kWh om dygnet, med 1 spänn per kWh kostar den 24 spänn om dygnet, 720 spänn i månaden (räknar på 30 dagar då). Vad är radiatorerna på för effekt?
Problemet är väl inte att det drar mycket el utan att det blir onödigt varmt. Om man nu tycker det är kallt kan man väl ställa termostaten på 25 grader istället för att ta bort den helt. Då kommer radiatorerna bara att gå för fullt så länge det är kallare än 25 grader.
Nej det är nibe frånluft jag har
Jag är riktigt okunnig inom detta, vet inte vad det är för effekt på radiatorerna. Däremot var termostaterna inställda på 22 grader tidigare enligt rörmokarn. Men det var för lite för att hinna värna upp rummet då det är så högt i tak och stora fönsterpartier.
Vet ej hur man ändrar upp termostaten till 25 grader?
nu när jag tagit bort termostaterna är det ju riktigt skönt i rummet, men undrar ifall det rör sig om tusenlappar mer i månaden eller bara ett par hundralappar?
Med vänlig hälsning,
Tobbe
Vet ej hur man ändrar upp termostaten till 25 grader?
nu när jag tagit bort termostaterna är det ju riktigt skönt i rummet, men undrar ifall det rör sig om tusenlappar mer i månaden eller bara ett par hundralappar?
Med vänlig hälsning,
Tobbe
Nibe frånluft har jag! Innan jag tog bort termostaterna var de inställde på 22 grader men det räckte inte för att hinna värma upp rummet. Högt i tak och stora fönsterpartier.
Det låter som om du missförstår hur termostater fungerar.Tobbe Eriksson skrev:
Om rummet är kallare än vad termostaten står på så kommer radiatorn att gå på full effekt.
Om rummet är varmare än vad termostaten står på så kommer radiatorn att vara avstängd.
Hur bra rummet värms upp påverkas alltså inte alls av termostaten utan bara av radiatorns effekt. Det låter alltså snarare som om du har för låg effekt på radiatorerna.
Men är det nu vattenburna radiatorer (jag tolkade det först som elradiatorer) så är ju frågan vad som står framledningstemperaturen.
Det normala är väl att framledningstemperaturen styrs av utetemperaturen och ställs in så att det blir tillräckligt varmt i rummets kallaste hus. Sen reglerar man ner effekten på radiatorerna i övriga rum (eventuellt med termostat).
Framledningstemperaturen visar 33 grader på pumpen. Men när jag haft termostat och haft den på max (7) så har det blivit varmt vissa stunder men stängts av när den känner att den kommer upp i temperatur. Men då är rummet fortfarande kallt, så känns som den inte hinner med att värma upp rummet helt innan det stängs av.
Därav nu tagit bort termostaten och det går på Max och det blir skönt och varmt i rummen, men frågan är hur mycket detta kommer att kosta mig i månaden att ha det så här hela tiden?
Med vänlig hälsning, tobbe
Därav nu tagit bort termostaten och det går på Max och det blir skönt och varmt i rummen, men frågan är hur mycket detta kommer att kosta mig i månaden att ha det så här hela tiden?
Med vänlig hälsning, tobbe
Ja precis! Men frågan är bara hur mycket extra det drar nu hela tiden när jag tagit bort termostaten och kör för fullt hela tiden?
Man brukar säga att man kan spara 5% av uppvärmningskostnaden om man sänker inomhustemperaturen med 1 grad. Och motsatt om man ökar innetemperaturen. Sedan beror det på vad för sorts värmepump man har hur man kan räkna. NIBE modellbeteckning?
Ooh tror det är nibe 750 
Den har en relativt kraftig kompressor för att vara en frånluftsvärmepump och den extra värmen ni vill ha kommer till stor del att kunna göras med kompressorn (och inte el-patronen). Anta att drivenergin till er F750 är ca 7000 kWh/år el. Ökar inomhustemperaturen med t.ex. +2 grader kommer behovet av drivenergi att öka med ca 10%, dvs 700 kWh/år lite grovt sett.
Okej!! Det låter ju väldigt bra faktiskt!
Tusen tack för dina svar! Skönt att få hjälp av lite experter
Tack!!
Tusen tack för dina svar! Skönt att få hjälp av lite experter
Tack!!