Jag och min kompis kommer att bygga ett 240 m2 enplans parhus med varsin lägenhet (120 och 120) i södra Finland.
Fjärrvärme finns att ansluta precis utanför tomten och isåfall har vi tänkt att ha en gemensam fjärrvärmecentral och värmeväxlare samt varsin varmvattenberedare + FTX. Mätare läggs till i centralen så den loggar vatten och värmeanvändning för respektive hushåll.
Fördelar är att det är en billig investering, driftsäkert och enkelt.

Väljer vi istället varsin frånluftsvärmepump (nibe f470) får vi FTX "gratis" och ett enskilt värmesystem så vi inte behöver dela med varandra vilket kan vara en fördel i försäljningssyfte i ett senare skede.
Klarar en FLVP + vedkamin hela hushållets värmebehov?

Vad tror ni är en bättre lösning? Kom gärna med förslag på andra lösningar eftersom inget är bestämt än.

Nackdelen med frånluftsvärmepumpen är något sämre komfort, annars är det troligen den mest ekonomiska lösningen.

Välj nibe 730/750 eller motsvarande den klarar betydligt större del av värmebehovet.

Vad kostar det att ansluta till fjärrvärme?
Och vad kostar kWh fjärrvärme? Årsavgift?

Flvp är en modern el-panna. Den återvinner knappast någon energi. Kort livslängd plus höga reparationskostnader. Jag skulle definitivt satsat på fjärrvärme.

En FLVP sparar ca 8000 - 13000 kWh/år beroende på modell, husstorlek och delvis läge.

Som en liten info, vi bor i 130 kvm i mellersta sverige, har Nibe 470, och 2016 gjorde vi av med 13 800 kWh totalt ink hushålsel. Tänker kompletera befintliga systemet med en LVP till hösten.

Då kan jag bidra till siffrorna lite.

Bor på ca 175m2 i två plan. 2 vuxna och 2 barn i huset och under 2016 gjorde vi av med ca 3000kWh på värme och VV.

Snittat strax över 4000kWh/år under snart 6 år med min ComfortZone flvp.

Lars48 skrev:
Flvp är en modern el-panna. Den återvinner knappast någon energi. Kort livslängd plus höga reparationskostnader. Jag skulle definitivt satsat på fjärrvärme.
Nu finns det bättre och sämre flvp, men en modern och rätt dimensionerad mer än halverar förbrukningen jmf med en elpanna.

larsbj skrev:
Nu finns det bättre och sämre flvp, men en modern och rätt dimensionerad mer än halverar förbrukningen jmf med en elpanna.
Du kanske menar överdimensionerad. En normal dimensionerad flvp går på elpatron så fort det blir riktig kallt. Det är då el räkningen sticker iväg. Elpatron o elpanna är ju samma sak fast den första är installerad på en flvp.
Så att säga det beror på vilket klimat vi pratar om.
Den är energi effektiv jfm elpanna, visst. Det håller jag med om.

De tva alternativen bygger pa helt skilda principer - en FLVP tillför enbart energi om den använder elpatronen, och det blir i sa fall ofta betydligt dyrare än motsvarande KWh fjärrvärme. Men om du har ett välisolerat hus och ett hushall som ända producerar värme (ugn, disk, tvätt, etc.) sa behöver du nog inte tillföra sa mycket värme, och da en en FLVP ett bra alternativ. Har du en vedkamin sa ar det ett perfekt och billigt sätt att tillföra värme, förutsatt att du använder den da det behövs.

Själv har kör jag kombinationen Nibe F750 FLVP och vedkamin (snittar kanske 3,5KW när jag eldar). Det räcker fint att värma 184kvm, utan eltillskott.

Däremot är fjärrvärme nog överlägset vad gäller tillförlitlighet och underhallsfrihet.

Nikorasu skrev:
De tva alternativen bygger pa helt skilda principer - en FLVP tillför enbart energi om den använder elpatronen, och det blir i sa fall ofta betydligt dyrare än motsvarande KWh fjärrvärme. Men om du har ett välisolerat hus och ett hushall som ända producerar värme (ugn, disk, tvätt, etc.) sa behöver du nog inte tillföra sa mycket värme, och da en en FLVP ett bra alternativ. Har du en vedkamin sa ar det ett perfekt och billigt sätt att tillföra värme, förutsatt att du använder den da det behövs.

Själv har kör jag kombinationen Nibe F750 FLVP och vedkamin (snittar kanske 3,5KW när jag eldar). Det räcker fint att värma 184kvm, utan eltillskott.

Däremot är fjärrvärme nog överlägset vad gäller tillförlitlighet och underhallsfrihet.
Hurmycket el per år blir det för dig ?

Det blir ca. 9000KWh, varav jag uppskattar att ca. 5000 är hushallsel.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.