Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hej!
Tänkte att jag kunde starta en tråd om det här och få lite hjälp. Jag är inte så införstådd med hur allting fungerar vilket jag tror många här inne vet.
Jag har en CTC 1100 family 25 kombipanna där bara elpatronen används. Huset är 1.5 plan på 130 m2 med golvvärme i hela huset.
När vi flyttade in var det lågt tryck i expansionskärlet och när man försökte fylla på så sipprade det bara ut genom överhettningsventilen (tror den kallas så) Även övertrycksventilen verkade läka.
Bytte ut båda 2 och sen var systemet ok att ställa in och behöll trycket. 0.8bar
Nu när vi börjar använda värmen i huset så är trycket i expansionskärlet väldigt varierande och pendlar. Fyller jag på vatten så håller det sig bra ett tag, sen kan det vara nere på 0.3bar och sedan högre igen. Eller ligga kvar på 0.3bar.
Befarade att jag kanske har ett läckage någonstans eller att exp-kärlet är trasigt.
Kollade om det kom vatten i luftventilen på kärlet men det var ingenting, inte ens luft!
Så första steget måste bli att fylla luft för att se om bälgen är OK.
Gör jag rätt såhär;
Stäng cirkulationspumpen
Töm ur expantionskärlet
Fyll på luft
Kolla luften om ca 15 min
Starta cirkulationspumpen med lite öppen skruv för att få ut ev luft
Kolla luften nu
Lite bilder
Båda dessa ventiler är nu bytta till nya
Tänkte att jag kunde starta en tråd om det här och få lite hjälp. Jag är inte så införstådd med hur allting fungerar vilket jag tror många här inne vet.
Jag har en CTC 1100 family 25 kombipanna där bara elpatronen används. Huset är 1.5 plan på 130 m2 med golvvärme i hela huset.
När vi flyttade in var det lågt tryck i expansionskärlet och när man försökte fylla på så sipprade det bara ut genom överhettningsventilen (tror den kallas så) Även övertrycksventilen verkade läka.
Bytte ut båda 2 och sen var systemet ok att ställa in och behöll trycket. 0.8bar
Nu när vi börjar använda värmen i huset så är trycket i expansionskärlet väldigt varierande och pendlar. Fyller jag på vatten så håller det sig bra ett tag, sen kan det vara nere på 0.3bar och sedan högre igen. Eller ligga kvar på 0.3bar.
Befarade att jag kanske har ett läckage någonstans eller att exp-kärlet är trasigt.
Kollade om det kom vatten i luftventilen på kärlet men det var ingenting, inte ens luft!
Så första steget måste bli att fylla luft för att se om bälgen är OK.
Gör jag rätt såhär;
Stäng cirkulationspumpen
Töm ur expantionskärlet
Fyll på luft
Kolla luften om ca 15 min
Starta cirkulationspumpen med lite öppen skruv för att få ut ev luft
Kolla luften nu
Lite bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Visst ett slutet system ska variera i trycket beroende på temperaturen i pannan men det ska ju inte bli så lågt som jag har det. Dock saknar jag just nu förtryck i kärlet om jag inte är fel ute.
Någon som vet hur jag kontrollerar att jag inte kör ut för varmt vatten i golvslingorna också? Schunten på pannan styr i dagsläget tempen men jag har styrning på varje slinga med en dosa i varje rum också. Dock ej ikopplade då jag inte vet hur schunten ska stå då osv.
Någon som vet hur jag kontrollerar att jag inte kör ut för varmt vatten i golvslingorna också? Schunten på pannan styr i dagsläget tempen men jag har styrning på varje slinga med en dosa i varje rum också. Dock ej ikopplade då jag inte vet hur schunten ska stå då osv.
Fixa ett förtryck på ca: 0,5bar.holmberg87 skrev:Visst ett slutet system ska variera i trycket beroende på temperaturen i pannan men det ska ju inte bli så lågt som jag har det. Dock saknar jag just nu förtryck i kärlet om jag inte är fel ute.
Så det är endast golvvärme i hela kåken och den enda shunten som finns är den som sitter på pannan?
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Japp det stämmer bra. 1 shunt just nu, men jag har vred på väggen i varje rum för att ställa temperaturen. Men dessa är inte inkopplade på själva slangarna. Det är ju som kransar på värmeslangarna i centralen där dom ska sitta.toto1 skrev:
Ska börja att fylla ett förtryck
Vreden på väggarna borde vara rumstermostater, bifoga nån bild.
Rätt temp. till värmekretsen rattar du in vid shunten om du inte har styrning av annat slag, typ inne/utegivare m.m.
Bifoga nån bild på "kransarna" samt där slangarna kommer upp till fördelaren.
Rätt temp. till värmekretsen rattar du in vid shunten om du inte har styrning av annat slag, typ inne/utegivare m.m.
Bifoga nån bild på "kransarna" samt där slangarna kommer upp till fördelaren.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Här kommer lite bilder på dom sk kransarna och termostaterna som jag inet har monterat ännu
Nu får vi se om någon förstår för jag gör det inte så bra hehe. Jag kan inte på något sätt veta vilken temp jag skickar ut i slangarna?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu får vi se om någon förstår för jag gör det inte så bra hehe. Jag kan inte på något sätt veta vilken temp jag skickar ut i slangarna?
Termostaterna sitter på väggen, ställdonen håller du i handen och de ska tryckas dit på de gröna kransarna som sitter på fördelaren. Prova att trycka ner stålpiggarna på fördelaren, för att se så de inte kärvar.
Gällande temperaturen från pannan så verkar shunten stå hyfsat ok(kanske lite snålt) finns det nån termometer på framledningen?
Gällande temperaturen från pannan så verkar shunten stå hyfsat ok(kanske lite snålt) finns det nån termometer på framledningen?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Okej! Är det bara att trycka dit dom eller ska dom sitta åt nåt speciellt håll? Vreden på väggarna, spelar det någon roll hur dom står just nu?
Nej det finns ingen termometer i systemet. Men du har rätt shunten står nog lite lågt, men ställer jag upp den blir det dock för varmt inne just nu tycker jag. Men då är ju inte ställdonen monterade heller
Fördelarna verkar schyssta
Nej det finns ingen termometer i systemet. Men du har rätt shunten står nog lite lågt, men ställer jag upp den blir det dock för varmt inne just nu tycker jag. Men då är ju inte ställdonen monterade heller
Vreden på väggarna (rumstermostaterna) kan nog stå vid markeringen i mitten på skalan, det borde vara runt 21 grader kan jag tänka mig. Kanske står på wirsbos hemsida.holmberg87 skrev:Okej! Är det bara att trycka dit dom eller ska dom sitta åt nåt speciellt håll? Vreden på väggarna, spelar det någon roll hur dom står just nu?
Shunten kan du testa att röra litelite åt gången och vänta nåt dygn, golvvärme är lite segt så man får vänta ett tag.
Ställdonen brukar bara vara att trycka dit.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Man får tacka för bra info!
Ska försöka ta tag i det och prova under helgen. Stämmer bra att golvvärmen är seg, lätt att man vrider upp mer och mer sen blir det tokvarmt dagen efter
Ska försöka ta tag i det och prova under helgen. Stämmer bra att golvvärmen är seg, lätt att man vrider upp mer och mer sen blir det tokvarmt dagen efter
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Nu har jag testat litegrann.
Det går inte att fylla i luft i mitt expansionskärl, det tar bara stopp och kommer alltså inte i någonting alls.
Antar att det är slut med kärlet då?
Det går inte att fylla i luft i mitt expansionskärl, det tar bara stopp och kommer alltså inte i någonting alls.
Antar att det är slut med kärlet då?
Hej du måste först av allt stänga av cirkulationspumpen och stänga stigar ventilen och returventilen så att du inte tappar ut radvatten och trycket i systemet. Sen kan du öppna säkerhetsventilen på exp-kärlet sen pumpa ut vattnet, när inget vatten kommer pumpa upp kärlet till ca 0,7bar. där efter fylla på med vatten till ca 1,2 bar ( 1bar motsvarar ca 10 meter över exp.-kärl). hoppas att detta går bra
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jo jag stängde av cirkulationen och tömde kärlet med säkerhetsventilen. Men det går inte att få in luft i kärlet, säkert har gummibälgen varit tom på luft en längre tid och fastnat ihop så det inte går att pumpa upp den.
Jag hänger inte med på vad radvatten är? Stigarventilen vad är det?
Hursom beställde jag ett nytt tryckkärl som ska monteras i veckan, återkommer hur det gick
Jag hänger inte med på vad radvatten är? Stigarventilen vad är det?
Hursom beställde jag ett nytt tryckkärl som ska monteras i veckan, återkommer hur det gick
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Aha radiatorvatten! Framledningsventil, är det den som är påfyllnad menar du? I såfall är den ju altid stängd.Ronald skrev:
Nu är kärlet utbytt och jag har ett stabilt tryck i systemet. Känns riktigt bra, däremot hehe tråkigt nog, så är min shunt på pannan också slut...
Den går inte att vrida mer än max 1, det är alltså väldigt litet spann den går att röra. Verkar vara ett problem dom fler har råkat ut för.
Är det svårt att byta den och dyrt? Vart hittar jag en likadan/liknande?