Håller på med ett lite projekt och där har jag snart kommit till värmesystemet och har en fråga.
Från fjärrvärme centralen så går det 2 rör i dim ca 25mm kopparrör,till värmen på övervåningen, på dom tänkte jag sätta en T - koppling och gå genom en vägg in i ett schakt där jag har 2 st pex som ska mata ett fördelarskåp ca 10m bort.
Men vid schaktet, som är I ett badrum, så skulle jag vilja koppla på 2st element, finns det fördelare att köpa eller är det billigare att göra en själv av rör och div presskopplingar?
Hur ska fördelare se ut? Kan tänka mig 2 olika utföranden, se skiss, funkar det som i vänstra bilden eller är det risk att de 2 elementen får dålig cirkulation eller är det lika oavsett då det är tryck i systemet?

Nån som kan svara på om jag behöver en extra cirkpump i det nya fördelarskåpet den dagen jag kommer dit? Är ca 25mm utv dim på pexen som ska mata skåpet

Träplank med handritade skisser och anteckningar för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
Där borde du kunna hitta något som smakar, annars finns det ju fördelare för golvvärme men dem är i regel dyrare.

Hur vida du behöver cirkpump i matarskåpet eller ej beror väl lite på vad det är du ska mata. Ska du mata 200m golvvärme så kommer du behöva det, ska du mata tre radiatorer så klarar du dig förmodligen på den du har.

Redigerat:
Tack, då borde jag ju kunna ta en LK uni och sätta 90 graders böjar i var ände, en upp och en ner, med avstängnings ventiler på båda sidor om fördelaren ifall man behöver byta den nån gång, eller komplettera med ett till element nånstans.

Ska mata en 3a och en 2a som blir på bottenvåningen, får helt enkelt se hur det blir.

• Gilla
tjatt
  • Laddar…
M
Tycker ju att det borde fungera fint, så är ju alla andra element kopplade förutom att det är ett kopparrör istället för en fördelare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.