Har byggt kontor i garaget på 9 kvm och ska börja jobba heltid därifrån. Nu funderar jag på värme. Ett elelement eller en luftvärmepump.

Elelementet var det inte så svårt att räkna ut elförbrukningen på med watten men pumpen är svårare, så många fler värden Hur räknar ni? Ta nedan exempelvis som verkar populär.:

https://m.prisjakt.nu/product/1390886/properties

Har du räknat att elementet går hela tiden?
På 9 m2 så lönar det sig troligen inte att köpa luftvärmepump.
Som uppskattning kan man anta att luftvärmepumpen förbrukar hälften jmf med elementet.

Ja, det ska gå hela tiden, kommer jobba där varje dag och kommer ha böcker och papper så det måste vara torrt. Fördel med pumpen är väll att man kan få ac av den på sommaren också? Är det så att den där pumpen låter en del dessutom? Men du menar alltså att om man bortser från investeringskostnaden så drar pumpen hälften så mkt ström som elementet?

En luftvärmepump borde ha en verkningsgrad på runt fyra iallafall. Dock är det nog svårt att hitta en som är så liten att den passar för ett utrymme på 9m2, eller är det hela garaget som ska värmas?

Sen håller jag med om att det inte går att se förbrukningen genom att kolla effekten i Watt. Elementet går ju inte dygnet runt året om....

Det är igentligen en maskinhall på 150 kvadrat och takhöjd på över tre meter, . Isolerad förutom golv men utan värme. Jag har i denna hall byggt ett kontorsrum på 9 kvadrat och även isolerat golv. I första hand så är det ju kontoret som ska värmas upp. Kan man ha två utlopp på en och samma pump? Så att man skulle kunna värma upp både kontor och säg, halva hallen (75 kvadrat) då hallen är två rum?

Ingen idé att ha en luftvärmepump för att värma 9m2. Det kostar ju ingenting att värma upp, det tar femtio år innan uppvärmningskostnaderna med vanligt element ens kommer upp i inköpspriset på pumpen.

Är garaget kallt i dagsläget? Har du isolerat väggarna? Om man tänker sig att rummet är ganska dåligt isolerat och gissar på att det går åt 150 kWh / m² och år så skulle det krävas 1350 kWh värme per år för att hålla det varmt. Det kan vara mer eller mindre. Omöjligt att säga utifrån given info. Elementet kommer i så fall att förbruka just 1350 kWh el. Luftvärmepumpen har en angiven årsvärmefaktor på 4,8. Stämmer det så skulle den kräva 280 kWh per år för att hålla varmt. Larsbj skriver att en tumregel kan vara att luftvärmepumpen förbrukar hälften av ett element. Om det stämmer går det 675 kWh per år. Jag skulle gissa att Larsbj är lite onödigt pessimistisk med tanke på att det bara är ett litet rum. Vidare tror jag att tillverkaren är lite väl optimistisk. Gissning på gissning, men däromkring bör du ha storleksordningen.

• Gilla
DejvidK
  • Laddar…
Det kom lite mer info medan jag skrev. Pumparna har normalt bara en inomhusdel. Vill du värma 75 m² är det högst troligt att det lönar sig med en luftvärmepump till skillnad från om det bara är 9 m². Har du dörren öppen mellan de två så sprider sig värmen ganska bra. Vill du ha lite varmare i kontoret kan du ha luftvärmepumpen utanför och vid behov starta ett element inne i kontoret.

Minsta luftvärmepumpen ligger väl på 3kw, blir många start/stopp, samt oljud i en så liten yta som 9kvm, skulle inte ens fundera på lvp, arbetsro och liten yta som skall värmas, samt att den är inomhus, mycket låg förbrukning med element..

• Gilla
corre
  • Laddar…
Då kör vi på element! Dessutom får man ju avdrag i deklarationen för uppvärmning av kontor, då arbetsgivaren inte tillhandahåller. Vill ni rekomendera mig ett bra element da? Termostaten styr väll det där på egen hand, annars såg jag att det dels finns dyra element man kan styra via mobilen men även eluttag från typ biltema man kan sätta på och av via mobilen.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Timers/WiFi-uttag-2000037071/

Men maskinhallen i vilken ditt lilla 9 m2 kontor är inrymt, har kanske uppvärmning? Men det har du inte sagt något om ännu. Även en maskinhall, utan någon värmekälla, är litet varmare än utomhus.

Sedan har du nog inget värmebehov för lilla 9 m2 kontoret från ca 1 juni tom 30 aug. Kanske då kylbehov istället.

Väljer du ett litet el-element, säg på 100 W, och ställer termostaten på 20 grader, och det är kall vinter, så går det full och ger 100 W, och försöker förtvivlat uppnå 20 grader på kontoret, men uppnår aldrig ens 18 grader.

Väljer du istället ett stor elelement på 1500 W, och ställer termostaten på 20 grader, ja då kanske det endast värmer 15 minuter per timma, vilket räcker för att uppnå 20 grader. Det kan alltså lata sig 45 minuter varje timma. Därför kan man inte räkna elförbrukningen genom att läsa på maskinskyltens märkeffekt 1500 W och multiplicera med årets antal timmar 8760 för att få antal förbrukade kWh per år. Och under kontorets stängningstid kl. 17:00 till 07:00, har du kanske elelementet helt avstängt?

Redigerat:
Så du rekomenderar ett element på 1500w? Det är ingen värme i maskinhallen. Jordvärme i huset men vi hoppade att installera vattenburet system och större pump då vi inte då använde det, hade handlat om minst 60.000 till i invseteringskostnad.

Jag skulle försökt hitta ett element på 1000-1500w som har nattsänkning. 17-18grader på nätterna och 20-21 grader på dagarna när du jobbar. det sparar du en del på. Tror Adax Neo har en sån funktion...

Luftvärmepumpen du länkade är väldigt tyst, låter som mest som en riktigt tyst diskmaskin, men troligtvis lär du ligga närmare 22dbA som inte är hörbart.

Hittade lite info adax neo olika funktioner. Bl.a denna funktion som borde passa dig

OF (Office) är anpassad för kontor eller rum med motsvarande användarmetod. Väljer man OF kommer NEO ge en temperatursänkning alla nätterna i veckan men även under fredag kväll till måndag morgon. Vid övertidsarbete eller vid någon annan tillfällig aktivitet så finns det enkla sätt för överstyrning av auto- matiken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.