Blir hatten (alltså ställdonet med siffra på) varm?
Du kan behöva motionera ventilen under hatten. Ta av den och tryck in och ut stiftet under tills det rör sig bra och fjädrar ut direkt.
Om det inte går igång då har du antagligen fel på termostaten, ställdonet, eller ventilen. Kör utan hatt ett tag och sem om det går igenom värme då, då vet du att ventilen släpper igenom. Annars får man felsöka vidare. Testa termostaten med multimeter, försöka se om hatten fungerar som den ska, osv.
Du kan behöva motionera ventilen under hatten. Ta av den och tryck in och ut stiftet under tills det rör sig bra och fjädrar ut direkt.
Om det inte går igång då har du antagligen fel på termostaten, ställdonet, eller ventilen. Kör utan hatt ett tag och sem om det går igenom värme då, då vet du att ventilen släpper igenom. Annars får man felsöka vidare. Testa termostaten med multimeter, försöka se om hatten fungerar som den ska, osv.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Låt hatten vara av och se om slingan får värme (känn på röret under hatten). Kommer det värme nu, utan hatt så vet du att problemet ligger i hatten eller rumstermostaten. Sannolikt hatten eftersom den blir varm (den får då spänning via termostaten som alltså verkar fungera.
Termostaten testat du genom att sätta den i min. Vänta en timme eller så och känn att hatten inte är varm. Sätt den på max, vänta en timme och se att hatten blir varm igen. Då funkar termostaten. Givet att slingen fungerar enligt stycket ocan verkar alltså problemet ligga i hatten som du då byter. Du kan för att vara riktigt säker testa med en hatt från en annan slinga på den problematiska slingan och se att allt funkar då.
Termostaten testat du genom att sätta den i min. Vänta en timme eller så och känn att hatten inte är varm. Sätt den på max, vänta en timme och se att hatten blir varm igen. Då funkar termostaten. Givet att slingen fungerar enligt stycket ocan verkar alltså problemet ligga i hatten som du då byter. Du kan för att vara riktigt säker testa med en hatt från en annan slinga på den problematiska slingan och se att allt funkar då.
Det du kallar svällkropp är en substans som ändrar volym då den blir varm.
Det finns en värmeslinga runt denna. Du har en transformator som ger ca 24V.
När termostaten öppnar (för varmt i rummet) släpper den 24V till svällkroppen.
Den sväller och det svarta trycker ner pinnen. Flödet blockeras.
Pinnen måste röra sig lätt. Spraya på WD40. Rör några gånger. Det ska finnas en fjäder under pinnen som ska hjälpa öppna ventilen (pinnen upp). Det kan vara så att drn gått sönder.
Låt pinnen vara i övre läget. Då bör värmen fungera.
Det kan ta upp till 5 minuter för svällkoppen att ändra läget.
Edit. Ifall du vill veta.
Dessa hattar heter ställdon av vaxkroppstyp.
Det finns en värmeslinga runt denna. Du har en transformator som ger ca 24V.
När termostaten öppnar (för varmt i rummet) släpper den 24V till svällkroppen.
Den sväller och det svarta trycker ner pinnen. Flödet blockeras.
Pinnen måste röra sig lätt. Spraya på WD40. Rör några gånger. Det ska finnas en fjäder under pinnen som ska hjälpa öppna ventilen (pinnen upp). Det kan vara så att drn gått sönder.
Låt pinnen vara i övre läget. Då bör värmen fungera.
Det kan ta upp till 5 minuter för svällkoppen att ändra läget.
Edit. Ifall du vill veta.
Dessa hattar heter ställdon av vaxkroppstyp.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Har du haft spänning fram till ställdodet, är det denna som är sönder.
Många bryr sig inte om dessa. Plockar bort dom och justerar temperaturen med kurva och offset på pannan. Det gör att verkningsgraden på pannan höjs. Och elkostnad minskar.
Lycka till.
Många bryr sig inte om dessa. Plockar bort dom och justerar temperaturen med kurva och offset på pannan. Det gör att verkningsgraden på pannan höjs. Och elkostnad minskar.
Lycka till.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Innan du skiftar så skulle jag testa med donet igen ett tag.
Nu när du har motionerat piggen på ventilen, så kanske det fungerar igen. Den kanske hade hängt upp sig men lossnade när du monterade bort donet.
Som jag förstår det så går don i huvudsak sönder på två olika sätt. Antingen så brinner värmeelementet upp, så att det aldrig stryper, eller så slutar svällkroppen att svälla när den skall, vilket ger samma effekt, donet stryper aldrig.
Att ställdonet fastnar i strypt läge kan säkert ske, men jag tror det är ovanligt. Det vanligaste felet om slingan är strypt är att ventilen (piggen) fastnar i strypt läge.
Nu när du har motionerat piggen på ventilen, så kanske det fungerar igen. Den kanske hade hängt upp sig men lossnade när du monterade bort donet.
Som jag förstår det så går don i huvudsak sönder på två olika sätt. Antingen så brinner värmeelementet upp, så att det aldrig stryper, eller så slutar svällkroppen att svälla när den skall, vilket ger samma effekt, donet stryper aldrig.
Att ställdonet fastnar i strypt läge kan säkert ske, men jag tror det är ovanligt. Det vanligaste felet om slingan är strypt är att ventilen (piggen) fastnar i strypt läge.


