Thermotech golvvärmesystem med vit fördelningslist och justerbara ventiler märkta 1 till 8, en ventil är vriden på max.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som har koll på hur ett sådant här system fungerar? En slinga är kall men dom andra är varma fastän jag vred på termostaten i rummet på max. Hur går man tillväga?

Blir hatten (alltså ställdonet med siffra på) varm?

Du kan behöva motionera ventilen under hatten. Ta av den och tryck in och ut stiftet under tills det rör sig bra och fjädrar ut direkt.

Om det inte går igång då har du antagligen fel på termostaten, ställdonet, eller ventilen. Kör utan hatt ett tag och sem om det går igenom värme då, då vet du att ventilen släpper igenom. Annars får man felsöka vidare. Testa termostaten med multimeter, försöka se om hatten fungerar som den ska, osv.

Hatten blir varm verkar det som. Hur får man bort hatten utan att göra sönder den?

Jag vet inte, men gissar att du gör nåt med den grå delen undertill.

Stiftet funkar bra. Måste vara något annat då. Borde inte den svarta grejen röra sig när man vrider från max till min på rumstermostaten? Det verkar den inte göra.
Hand håller en vit termostatknopp framför en radiatorventil, den svarta delen syns stillastående inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

när du skruvar ut den så är ju stiftet helt ute och därmed max vattenflöde så då ska de bli varmt. Dra lite försiktigt i stiftet för att se att det är helt och hållet ute, stiftet kan annars fasta i bottenläget.

Den svarta grejen rör sig extremt sakta om den fungerar.

Låt hatten vara av och se om slingan får värme (känn på röret under hatten). Kommer det värme nu, utan hatt så vet du att problemet ligger i hatten eller rumstermostaten. Sannolikt hatten eftersom den blir varm (den får då spänning via termostaten som alltså verkar fungera.

Termostaten testat du genom att sätta den i min. Vänta en timme eller så och känn att hatten inte är varm. Sätt den på max, vänta en timme och se att hatten blir varm igen. Då funkar termostaten. Givet att slingen fungerar enligt stycket ocan verkar alltså problemet ligga i hatten som du då byter. Du kan för att vara riktigt säker testa med en hatt från en annan slinga på den problematiska slingan och se att allt funkar då.

Det måste antagligen vara en fjäderbelastning på den svarta delen för att den ska röra sig. Det är inte en motor där i utan en fjäder och någon form av svällkropp.

Det du kallar svällkropp är en substans som ändrar volym då den blir varm.
Det finns en värmeslinga runt denna. Du har en transformator som ger ca 24V.
När termostaten öppnar (för varmt i rummet) släpper den 24V till svällkroppen.
Den sväller och det svarta trycker ner pinnen. Flödet blockeras.
Pinnen måste röra sig lätt. Spraya på WD40. Rör några gånger. Det ska finnas en fjäder under pinnen som ska hjälpa öppna ventilen (pinnen upp). Det kan vara så att drn gått sönder.

Låt pinnen vara i övre läget. Då bör värmen fungera.

Det kan ta upp till 5 minuter för svällkoppen att ändra läget.

Edit. Ifall du vill veta.
Dessa hattar heter ställdon av vaxkroppstyp.

Redigerat:
Ställdonet har varit av i natt och då är golvet varmt. Stiftet verkar funka så det återstår att skifta ställdon och se vad som händer.

Har du haft spänning fram till ställdodet, är det denna som är sönder.

Många bryr sig inte om dessa. Plockar bort dom och justerar temperaturen med kurva och offset på pannan. Det gör att verkningsgraden på pannan höjs. Och elkostnad minskar.

Lycka till.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
Innan du skiftar så skulle jag testa med donet igen ett tag.

Nu när du har motionerat piggen på ventilen, så kanske det fungerar igen. Den kanske hade hängt upp sig men lossnade när du monterade bort donet.

Som jag förstår det så går don i huvudsak sönder på två olika sätt. Antingen så brinner värmeelementet upp, så att det aldrig stryper, eller så slutar svällkroppen att svälla när den skall, vilket ger samma effekt, donet stryper aldrig.

Att ställdonet fastnar i strypt läge kan säkert ske, men jag tror det är ovanligt. Det vanligaste felet om slingan är strypt är att ventilen (piggen) fastnar i strypt läge.

Du har säkert rätt. Men det händer bevisligen att donen fastnar i strypt läge. Så skedde nämligen hos mig. Ett av sju don har gått sönder på 18 år, så de verkar hålla ganska bra.

Jag vill inte ha fullt i alla rum. Sovrum skall ju vara svalare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.