4 577 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Hur felsöker/ställer jag in mitt värmesystem?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det här måste vara den shunt jag behöver: http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/esbe-shuntventil-tm-20-55-dn20_klk-22mm.html
Du kan börja med att ta bort plastvredet så du kan motionera upp den lite genom att vrida med en liten rörtång eller polygrip, det brukar gå fint. Den är mycket enkelt uppbyggd så att ta isär den går också bra, borde gå att fixa ganska enkelt.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Tack för tipset! Det är ingen risk att man drar sönder den om man försöker rugga på den med tång? Så att den ex ställer sig helst öppen eller nåt?GK100 skrev:
Man blir rätt vilsen när man inte kan någonting om sådant här, men det är roligt att lära sig
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Tackar för det! Ska göra ett prov med det i helgen
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Har lite strul med pannan igen. Verkar inte få fram varmvatten eller rättare sagt så tar det slut ganska fort och blir ljummet.
På ledningen där varmvattnet kommer upp ur pannan sitter det ett svart vred med 38c 65c som en shunt. Vilken funktion har den?
Vattnet i pannan är 80c vilket borde ge mig mer än ljummet i dusch och bad
På ledningen där varmvattnet kommer upp ur pannan sitter det ett svart vred med 38c 65c som en shunt. Vilken funktion har den?
Vattnet i pannan är 80c vilket borde ge mig mer än ljummet i dusch och bad
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Försökte skruva isär och titta på den nu och såhär ser det ut.
Den ramlade loss när jag satte skruvmejseln på den och jag förstår inte hur den ska monteras, det är stopp när jag trycker in den kanske något fjädrande.
Tips?
Den ramlade loss när jag satte skruvmejseln på den och jag förstår inte hur den ska monteras, det är stopp när jag trycker in den kanske något fjädrande.
Tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Såg att det finns insatser att köpa.
Om jag ska byta, tömmer jag exp kärlet och sen bara att skruva loss?
Eller nåt mer o tänka på?
Om jag ska byta, tömmer jag exp kärlet och sen bara att skruva loss?
Eller nåt mer o tänka på?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Okej ja det tänkte jag inte på hehe.
Provade att spola varmvatten nu när vredet var löst och då verkar det bli varmt men då ska väl ventilen stå helt öppen också. Vilket den verkar ha gjort men kan hända att den kärvar inuti..
Antar att den fungerar som så att skruven trycker på en kägla som stänger. Går ju justera med en mejsel men jag får köpa nya grejer imorgon så det går justera på vettigt sätt
Provade att spola varmvatten nu när vredet var löst och då verkar det bli varmt men då ska väl ventilen stå helt öppen också. Vilket den verkar ha gjort men kan hända att den kärvar inuti..
Antar att den fungerar som så att skruven trycker på en kägla som stänger. Går ju justera med en mejsel men jag får köpa nya grejer imorgon så det går justera på vettigt sätt
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Om jag vrider in ventilen på max ska jag väl inte få iskallt vatten?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden