Du kan börja med att ta bort plastvredet så du kan motionera upp den lite genom att vrida med en liten rörtång eller polygrip, det brukar gå fint. Den är mycket enkelt uppbyggd så att ta isär den går också bra, borde gå att fixa ganska enkelt.

GK100 skrev:
Du kan börja med att ta bort plastvredet så du kan motionera upp den lite genom att vrida med en liten rörtång eller polygrip, det brukar gå fint. Den är mycket enkelt uppbyggd så att ta isär den går också bra, borde gå att fixa ganska enkelt.
Tack för tipset! Det är ingen risk att man drar sönder den om man försöker rugga på den med tång? Så att den ex ställer sig helst öppen eller nåt?

Man blir rätt vilsen när man inte kan någonting om sådant här, men det är roligt att lära sig

Prova att lirka lite på den, det är ganska robusta saker men givetvis inte för mycket våld. Med en tång runt 30 cm kan man ta i rätt rejält utan att det skadar den.

Tackar för det! Ska göra ett prov med det i helgen

Har lite strul med pannan igen. Verkar inte få fram varmvatten eller rättare sagt så tar det slut ganska fort och blir ljummet.
På ledningen där varmvattnet kommer upp ur pannan sitter det ett svart vred med 38c 65c som en shunt. Vilken funktion har den?
Vattnet i pannan är 80c vilket borde ge mig mer än ljummet i dusch och bad

Den blandar varmvattnet till rätt temperatur, blir det någon skillnad när du vrider på den?

scim skrev:
Den blandar varmvattnet till rätt temperatur, blir det någon skillnad när du vrider på den?
Provade vrida men då upptäckte att den verkar ha fastnat så det är bara plastvredet som snurrar och inte ventilen

Då har den (blandarventilen) mest sannolikt kastat in handduken. Lyckligtvis är den lätt att byta och kostar bara någon hundring. Finns det någon märkning på den?

Försökte skruva isär och titta på den nu och såhär ser det ut.
Den ramlade loss när jag satte skruvmejseln på den och jag förstår inte hur den ska monteras, det är stopp när jag trycker in den kanske något fjädrande.

Tips? Avmonterad mässingsventil och rör mot kakelvägg med synliga skruvgängor och demonterad del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en demonterad radiatorventil med fjädermekanism, bredvid mässingskoppling på rör.
Skapa konto
Hand håller en demonterad ESBE-termometerinställning med tydliga temperaturmarkeringar mot en suddig bakgrund av rör och badrumskakel.
Skapa konto

Tror tom det går att byta insats i den finns nog på Rinkabyrör.

Såg att det finns insatser att köpa.
Om jag ska byta, tömmer jag exp kärlet och sen bara att skruva loss?
Eller nåt mer o tänka på?

Den där går ju inte på värmesystemet utan tappvattnet. Bara att stänga kranen på inkommande vatten och byta.

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Okej ja det tänkte jag inte på hehe.
Provade att spola varmvatten nu när vredet var löst och då verkar det bli varmt men då ska väl ventilen stå helt öppen också. Vilket den verkar ha gjort men kan hända att den kärvar inuti..
Antar att den fungerar som så att skruven trycker på en kägla som stänger. Går ju justera med en mejsel men jag får köpa nya grejer imorgon så det går justera på vettigt sätt

Om jag vrider in ventilen på max ska jag väl inte få iskallt vatten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.