Hej!
Jag har två olika typer av ventilhus på mina radiatorer, RAVL och någon slags variant med 28 mm, men skulle vilja sätta dit elektroniska termostater med M30 gänga.
Jag har köpt adaptrar som gör att man kan använda M30 termostat till RAVL. Det verkar dock helt omöjligt att hitta rätt adapter till mina 28mm ventilhus. Jag har beställt fyra (!) olika sorters M28 till M30 adaptrar och ingen fungerar.
Eftersom ventilhusen dessutom är gamla och en del insatser är trasiga så tänkte jag att man kanske bara skulle byta ut hela ventilhuset mot ett modernt med M30-gänga.
Det verkar dock omöjligt att hitta ventilhus med M30, trots att alla elektroniska termostater har M30x1.5mm.
Är det någon som vet var jag kan köpa ventilhus med M30-gänga? Vad heter typen (motsvarande RAVL, MMA, RA etc.)?
Rörmokaren skulle ha ~1000:-/radiator inklusive moms och ROT för att byta de gamla ventilhusen till nya med M30, så jag tänkte att det kanske hade varit värt att kolla upp om man kunde göra ett försök själv...
Jag har två olika typer av ventilhus på mina radiatorer, RAVL och någon slags variant med 28 mm, men skulle vilja sätta dit elektroniska termostater med M30 gänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har köpt adaptrar som gör att man kan använda M30 termostat till RAVL. Det verkar dock helt omöjligt att hitta rätt adapter till mina 28mm ventilhus. Jag har beställt fyra (!) olika sorters M28 till M30 adaptrar och ingen fungerar.
Eftersom ventilhusen dessutom är gamla och en del insatser är trasiga så tänkte jag att man kanske bara skulle byta ut hela ventilhuset mot ett modernt med M30-gänga.
Det verkar dock omöjligt att hitta ventilhus med M30, trots att alla elektroniska termostater har M30x1.5mm.
Är det någon som vet var jag kan köpa ventilhus med M30-gänga? Vad heter typen (motsvarande RAVL, MMA, RA etc.)?
Rörmokaren skulle ha ~1000:-/radiator inklusive moms och ROT för att byta de gamla ventilhusen till nya med M30, så jag tänkte att det kanske hade varit värt att kolla upp om man kunde göra ett försök själv...
TA:s temostatventiler har M30-gänga. Eclipse eller Calypso.
http://www.imi-hydronic.com/sv/prod...tic-control/termostater-och-radiatorventiler/
http://www.imi-hydronic.com/sv/prod...tic-control/termostater-och-radiatorventiler/
Så det är därför M30 på termostater är så vanligt förekommande, trots att det inte alls verkar standard för ventilhusen här i Sverige?Boan skrev:
För mig som inte är så insatt, var handlar man bäst Viessmann ventilhus? Ebay? Kan du hjälpa mig med några sökord så jag vet vad jag ska leta efter? +Viessmann +M30 gav mest termostater.
https://www.amazon.de/Buderus-Heizk...816626&sr=8-30&keywords=heizkörper+ventil+M30
Heizkörper = radiator
de har mer rörgänga där, och inte våra M22 på radiatorkopplingar.
detta var ett annat märke, men amazon.de eller ebay.de
Annars går det bra att be en röris beställa från Viessmann i Sverige, jag köpte mina därifrån.
Heizkörper = radiator
de har mer rörgänga där, och inte våra M22 på radiatorkopplingar.
detta var ett annat märke, men amazon.de eller ebay.de
Annars går det bra att be en röris beställa från Viessmann i Sverige, jag köpte mina därifrån.
söklänk med många svar: https://www.amazon.de/s/ref=sr_st_p...+viessmann&qid=1484816807&sort=price-asc-rank
ursäkta spam... men kanske går det att se här http://www.mma.se/produktkategori/rot-ventiler-insatser/ vilken sort det är du har?
Har du RAVL kan det gå att köpa en Serviceinsats till den som gör den till en RAN (dvs ny Danfossstandard, och då brukar det komma med adapter till M30 med vissa elekroniska termostater)
http://www.evbutiken.se/serviceinsats-f-ravl-dn10-dn15
men den funkar bara om det är en Insex 13 i hålet där packboxen sitter, annars är RAVL för gammal för att byta insats
Edit:
http://www.imi-hydronic.com/sv/prod...termostatventiler/tillbehor-radiatorventiler/
Har du RAVL kan det gå att köpa en Serviceinsats till den som gör den till en RAN (dvs ny Danfossstandard, och då brukar det komma med adapter till M30 med vissa elekroniska termostater)
http://www.evbutiken.se/serviceinsats-f-ravl-dn10-dn15
men den funkar bara om det är en Insex 13 i hålet där packboxen sitter, annars är RAVL för gammal för att byta insats
Edit:
http://www.imi-hydronic.com/sv/prod...termostatventiler/tillbehor-radiatorventiler/
Redigerat:
Man ställer in flödet istället för kv-värdet på ventilen. Underlättar antagligen vid större installationer där det finns mätbara stamventiler osv. Du behöver inte automatisk flödesbegränsning men du kan använda båda varianterna.n0ir skrev:
ja, det borde gå mer mot EU standard, vi är lite speciella i sverige verkar det som. Det vanliga i tex Tyskland är ju integrerat koppel med c-c 50mm där tilloppet är innerst, och med R15. sen finns det kompletta koppel med avstänging som är sjukt smidiga för under 100kr, en liten ventil som skruvas in som går justera med enkla verktyg.. ja, det är lite konstigt. Ska man bygga nytt går det ju lika bra.
Vi sparade sjukt mycket på vårt. Elementen gav jag 2009 22000 kr för, och då var det tre stora 33, och resten 22, stora och långa element 12st..... (bara elementen med hållare)
Vi sparade sjukt mycket på vårt. Elementen gav jag 2009 22000 kr för, och då var det tre stora 33, och resten 22, stora och långa element 12st..... (bara elementen med hållare)
Klicka här för att svara