Hej, har precis flyttat till hus med pelletsbrännare, värmebaronen viking bio samt Värmebaronen Star panna. Efter många om och men har jag fått brännaren att gå hyffsat. Nu undrar jag lite om shunten och det runt omkring. På sitter en elektrisk shunt som ej är inkopplad, så jag vrider lite på den manuellt. Men jag tycker inte att värmen ändras i elementen. Jag kan se bakom shunten att axeln in i fästet rör sig. Så efter lite funderingar så undrar jag med vart den får sitt kallvatten ifrån? (Antar att den blandar varmt med kallt?) på bilden har jag ringat in en kran som går från kallvattenröret ner i pannan, med en gren mot röret som går till shunten. Bör inte den vara öppen?
Värmesystem med cirkulationspump, kopparledningar och shunt markerad med röd ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tejpade fast köttermometern på det högra röret om shunten, vred till 0 och avvaktade. Såg att tempen sjönk från 45 till 36 grader på ganska kort stund, så antar att den funkar!

Oavsett rör inte den inringade ventilen utom när du ska fylla på värmesystemet den ska normalt alltid vara stängd. Shunten får sitt kallvatten från det svalare som kommer i retur från huset och blandar det varma med en andel av det som sen går upp igen för att värma. Ungefär som en duschblandare fast här cirkulerar det runt i slutet system.

Ok, tack! Sen hör ju inte detta till shunten, men vi tycker inte att vi får sådär hett gött vatten till duschen. Vi har ingen acktank. Pannan ligger på en temp mellan 70-80/85 grader. Jag funderar på om det hinner förvinna såpass mycket värme när vattnet transporteras i rören, max 8 meter i friliggande rör? Hade det hjälpt att isolera dem?

Sitter det ingen blandningsventil för varmvattnet som du kan justera, och är det varmt direkt ut från pannan? På den korta sträckan ska du inte tappa så mycket om det inte sitter oerhört kallt till men isolering av rör är ju aldrig fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.