K
Korvmedbröd: Jag ska lägga klickgolv på. Under är det isolerat med spån,med källare under. Så jag kan alltså skruva fast glesen direkt på här nu? Spelar det någon roll hur jag lägger slingan? Tänkte om man måste dra den längs med eller om det går bra om jag lägger den tvärs över,för det blir nämligen lättare.
2 svar · 1,7k läst
·
B
Bramha: Det är en liknande den på bild 1 jag har. Men vore inte bild två bättre? Rent funktionsmässigt?
12 svar · 9,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Större luftintag i köket som öppnas samtidigt som fläkten går. Om det drar in luft baklänges genom skorstenen så betyder det att det är en lätt väg för luften att gå, och att endast ett mindre undertryck, alt inget undertryck alls, är det enda som stoppar det. Alltså måste en lättare väg för luften att gå skapas, och det måste vara en tillräckligt stor öppning så att
7 svar · 3,5k läst
Krilleman
Krilleman: scim verkar vara helt rätt ute! :thumbup: Efter lite bild-googlande så är det antagligen en RAV. Det närmaste liknande jag hittar är denna bilden: [bild]
7 svar · 3,7k läst
·
K
kent_n: [citat] Fungerar utmärkt! (Bytte plats och fördelade kabeln mellan plint 2 och 3 på termostaten) Tusen tack! (Hittade inget i manualen om just ställa termostaten på min och Max på just detta system.)
9 svar · 3,0k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: FTX är inte ett värmesystem så någon tillsatser behövs såklart
23 svar · 8,7k läst
B
bomm: Ryker det in så är det nog något i rökgången eller ett spjäll som är stängt. Men har pannan ej använts på tre år så skall det nog till en besiktning av skorsten/panna före den används, det gör sotaren. Oljudet vid drift kan vara lager i fläkten som är dåligt? Pelletsskruvens ljud kommer man inte undan, men själva brännaren skall inte låta speciellt mycket under drift.
13 svar · 4,5k läst
·
B
bockara: [citat] Precis
7 svar · 6,8k läst
J
JoggiB: Tack Josth, Funderar ändå på att bygga in dom och sen när det är för kallt ta bort skydden. Tyvärr ju är elradiatorer relativt fula jämfört klassiska element och passar inte så bra in i sekelskifteslyor. Har du tips på några radiatorer? Joggi
3 svar · 3,9k läst
H
hempularen: Jag har fördelaren på bottenvåning och en av slingorna är i badrummet på andra våningen. Jag har där även en fördelare för tappvatten och en toa med cistern inbyggd i väggen. Jag har skåpsdörrar in mot en klädkammare, så jag kan komma åt utrymmet. Där drog jag även in en avluftning till golvslingan. Har monterat en automatisk avluftare där. har ingen aning om den fungerar, men
9 svar · 7,0k läst
J
Josth: Låter som det blir lite klent dimensionerat. Ut från värmepumpen borde det vara 28 mm CU om pumpen är rätt dimensionerad för 177 kvm byggt på 50-talet. Står en del om dimensionering av stammarna på http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv
1 svar · 3,7k läst
·
M
Mainstream: [citat] Blev ingen alls! En utökning av boarean fick ihop kalkylen utan värmepump. Så jag kör nu med elpanna/acktank + solfångare!
89 svar · 14,2k läst
T
Thomas Ohlin: [citat] Tack, ska testa det ikväll
4 svar · 1,1k läst
·
K
Kristian Johansson: Hej, Jag har ett 2-våningshus på 75 kvm + 25 kvm källare. Jag har en CTC EcoEl 1550 som jag vill komplettera med en luft/vatten värmepump. Vi är 4 personer i hushållet. Huset är lokaliserat i Borås. Jag har kollat på EcoAir och funderar på om jag behöver 406 eller 408?
0 svar · 1,9k läst
K
knipo: En rejäl spottloska och tidningspapper fungerar utmärkt! Det var en kamininstallatör som gav mig tipset för många år sedan när jag frågade vilket medel jag skulle ha för att rengöra glaset. Funkar ok och man slipper slabba med vatten, sprayer och annat. Framgick dock inte om även snorloskor fungerar. Har inte velat testa. ;)
42 svar · 55,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är väl själva uppvärmningen av rummet som avfuktar. Infravärmare är ju väldigt populära på restauranger med mer eller mindre inglasade verandor med tak och värmer upp mycket tycker jag.
3 svar · 2,6k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Inte om man är allergisk mot gräspollen, gråbo och mögelsporer för då är det åtminstone problem juni - augusti.
14 svar · 3,2k läst
·
A
Avemo: Är det eldat i den nyligen? Eldstäder som stått oanvända länge bör besiktas av sotare innan man eldar i dem. Är spisen och skorstenen i bra skick finns inga säkerhetsmässiga problem med att gå och lägga sig medan det brinner. Men den ekonomiska vinningen i att göra det torde vara högst begränsad.
5 svar · 7,1k läst
B
Bolian: [citat] Ja jag trodde det skulle funka dock med 2030. Men men eldar väl till nästa höst 2018 (då är veden slut) sen blir det helt nytt system
30 svar · 4,0k läst
A
AcidSleeper: Det jag vet som det sitter fast i är uppe i huven och i pannrummet där röret står (fastsvetsad) på ett stativ som står på golvet i pannrummet. Rörets längd måste vara cirka 7-9meter.
9 svar · 5,1k läst
K
karlborg: Okej då blir de lite enklare att ara plugga dom då :) tack för svar!!
8 svar · 2,4k läst
·
S
Stefan1972: om du inte blöter ner dem konstant eller har väldigt fuktigt i rummet så lär de knappast rosta nå nämnvärt.
2 svar · 831 läst
H
Henrikd75: För fem år sedan grävde jag ur två rum i källaren och lade ner golvvärme. Då föreställde jag mig inte att jag skulle göra nåt liknande en gång till men tydligen är det dags igen. Tyvärr förberedde jag då inte för att koppla på fler rör på den Push 12 med fördelare som driver golvvärmen. Så nu har jag två alternativ. 1. Att göra en kostnadseffaktiv men osnygg variant och
0 svar · 1,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Konstantflöde uppnås med handratt om sådan finns att köpa till termostaten. Man kanske inte önskar ha fullflöde men samtidigt inte vilja ha termostat-funktionen.
8 svar · 1,1k läst
kulle
kulle: Ja det låter som det skulle vara luft, har du någon bild på hur det är kopplat till pannan ?
3 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Jag har rensat bort ett antal Off Topic inlägg. Håll er till ämnet!! /moderator
59 svar · 19,7k läst
S
Stig68: Hej! Tänker montera termoelektriska ställdon på de gamla radiatorerna här hemma i huset. Har hitta Honeywell MT4-024 på Conrad för 200:- https://www.conrad.se/Termiskt-st%e4lldon-sluten-Honeywell-evohome-Vit-1-st.htm?websale8=conrad-swe&pi=1205670&ci=SHOP_AREA_1485395_0812046 Mitt problem är att få det att passa på de gamla ventilerna. Gängan är troligen M26 (se bilder). Det finns en
0 svar · 1,3k läst
·
A
Arnodt: salkin85, Du säger du pumpade upp trycket till 2 bar, sedan upp och lufta. Är det verkligen i rätt ordning? Borde det inte vara så att du fyller systemet med värmebärare då systemet är trycklöst? När du har fyllt och utluftat systemet, först då trycksätter du värmebäraren och justerar in korrekt tryck på manometern. Givetvis bör du allra först se till att gummiballongen i
10 svar · 3,5k läst
W
walle557: Anledningen är att föregående ägare har tagit bort konvektorbanden och det finns endast några kvar. Så jag har endast rören kvar och dessa värmer ej något. Något återledningsrör finns ej utan allt går runt på samma slinga. Det styrs enbart av en shunt vid elpannan.
9 svar · 1,7k läst
·
S
Squall Leonhart: Källargolvet ska gjutas om och befintliga element ska till metallåtervinningen (för antika, för små och för dåligt utspridda) för att ersättas av vattenburen golvvärme. Jag kommer köra LK:s system och 20 mm rör. Det jag lyckats läsa mig till är att med den dimensionen så är det cc 300 och max 85 meter (eller drygt 25 m2) per slinga som gäller. I alla fall vad jag kunde hitta i
0 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.