Okej, jag tar det från början :)
Jag köpte ett hus, byggt 1961. Stående stockstomme. Befintlig uppvärmning vid huset var vedpanna med oljebrännare hängd på luckan. Den var säkert ca 40 år gammal och brännaren från 90-talet. Jag har slitit ut den gamla pannan och ersatt med en ny panna som skall kopplas in på det befintliga värmesystemet. Radiatorerna är antagligen de ursprungliga från 61, enkla och med ventiler. Det är de jag skulle vilja byta ut härnäst. Rörmokaren kommer i nästa vecka och kopplar pannan, och då skulle jag gärna ha radiatorerna på plats. Börjar vara så kallt att vara där och jobba.

Så du vet inte vilken framledningstemperatur du behöver för att hålla huset varmt?

Behåll dina element.
Koppla på en shunt och cirkulationspump (y)

Om det var vanligt att barn får brännskador av uppvärmningssystemen så hade det varit åtgärdat..

L
Är pannan att vara av självdragtyp utan fläkt ?
Om pannan står så att du kan koppla direkt på radiatorkretsen , så måste en förbigång av cirkpump och shuntautomatik göras , lämpligt då att den förbigången är ett 75 mm rör rakt upp från pannan , även om det en 50 mm anslutning på pannan , då blir det bra drag i självcirken , inga tunna rör där ,
Vid självcirk kommer dina radiatorer att antaga samma temp i halva radiatorn , som du har i pannan , allt mellan +65 till +90 , det är självdragsfunktionen , dina rör på returen kommer nog lite lågt , kan tänka mig att det ligger rör i golvet i källaren , det även bli lite hett för barnhänder , men det är väl bättre än att frysa

Inga rör vid golvet i källaren, de är dragna från taket där. Det är bara en radiator i källaren, i bastukammaren. Anslutningarna till den gamla pannan var nog åtminstone 50mm, om inte större tom.
Det är fläkt på nya pannan, men det är väldigt bra drag i rökkanalen, så kanske man inte behöver ha den inkopplad?

L
Det går att elda utan fläkt , bara det att man bör ha lite koll på brasan , men det är nödvärn .
Att du bara har en radd i källaren är lite av ondo , om du tänker på hur du normalt kommer att göra , elda i pannan och värma tankar .
Då blir det , spillvärme från panna och tankar + skorstensstock , för att inte tala om att det torkar upp all fukt p-g-a- mycket luft ut i skorstenen , bra ventilation.
När du kör med VP kommer det att förändras mycket av det i andra stycket , en klar följd som infinner sig , det blir noll av det
Så när röris kommer , se till att få dit ett par ventiler så du kan koppla in raddar i källaren

Från den befintliga har det gått vidare till en till, men av någon orsak är de ledningarna pluggade och radiatorn borttagen. Ett rum hade jag tänkt lämna kallt, det under kvisten, för att ha som svalskafferi. Men tack för rådet och jag kommer absolut att följa det!

Gammalt rörsystem för uppvärmning med mätare, ventiler och kopplingar mot betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit radiator monterad på en vägg ovanför två säckar byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på stigarledning och retur. Och en på en utav de befintliga radiatorerna.

L
Dunte Dunte skrev:
[bild] [bild]
Bild på stigarledning och retur. Och en på en utav de befintliga radiatorerna.
Enligt termometerns utförande på bild ett , så är det grova rör i anläggningen , helt klart byggd för självcirk

Har beslutat mig för att, iaf till en början, bevara de gamla radiatorerna. Två av dem läcker dock, så de två byter jag ut direkt.
Provkör systemet efter det och experimenterar med olika stigartemeperaturer osv, så får man ju se vilka åtgärder som bör göras.

L
Vart bara en bild på rören och gamla kikkranar , var läcker raddarna ? mitt på i någon svets eller , är det så finns inget att göra och inte ovanligt ( svetsporer som rostar i genom ) bara att byta
Det gäller att inte fylla upp systemet i tid och otid , då kommer syresatt vatten in och då rostar rör och raddar

De läcker vid röranslutningen vid svetsen, rostat. Jo, jag har förstått det, att man ska undvika syresatt vatten i systemet. Rörmokaren sade åt mig att det även är bra att aldrig låta vattnet kallna i systemet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.