Från LK:s monteringsanvisning för Minikretsventil M5:
"
Eftersom rören ska förläggas i dubbelslinga är endast golvvärmesystem som gjuts in i betong eller avjämningsmassa lämpliga."
Varför?
Hur mycket ska de gjutas in?
Vilket annat förläggningssätt finns, skivor?
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.127_lk-minikretsventil-m54.pdf
"
Eftersom rören ska förläggas i dubbelslinga är endast golvvärmesystem som gjuts in i betong eller avjämningsmassa lämpliga."
Varför?
Hur mycket ska de gjutas in?
Vilket annat förläggningssätt finns, skivor?
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.127_lk-minikretsventil-m54.pdf
Det finns bara ett förhållningssätt för M5, det som står i monteringsanvisningen.
Täck golvvärmen med minst 20mm, men gärna mer så så värmen har en chans att sprida sig så brukar det lösa sig bra.
Varför står i anvisningen:
Eftersom det kan bli stor temperaturskillnad
mellan golvvärmekretsens början och slut ska
golvvärmerören monteras i s.k. dubbelslinga på
föreskrivet c/c-avstånd (se principskiss för rör
dragning).
Täck golvvärmen med minst 20mm, men gärna mer så så värmen har en chans att sprida sig så brukar det lösa sig bra.
Varför står i anvisningen:
Eftersom det kan bli stor temperaturskillnad
mellan golvvärmekretsens början och slut ska
golvvärmerören monteras i s.k. dubbelslinga på
föreskrivet c/c-avstånd (se principskiss för rör
dragning).
När jag talat med LK har de sagt att de inte testat något alternativt förläggningssätt men att det mycket väl kan fungera. De garanterar det dock inte..
På samma sätt rekommenderar de bara Bostic och Kiilto fix men det kan mycket väl fungera med andra märken. Det är dock inte testat..
På samma sätt rekommenderar de bara Bostic och Kiilto fix men det kan mycket väl fungera med andra märken. Det är dock inte testat..
Klicka här för att svara
