Hej allihop!
Mitt första inlägg här. Jag har sedan några månader tillbaka gett mig i kast med att renovera ett hus, och har bytt ut ackumulatortank och panna. De gamla värmeledningarna är dimensionerade för självcurkulation och radiatorerna är väl anno 60-tal. Att lägga en förminskning på själv gängan för att få dem anpassade till dagens standard borde väl inte vara så stora problem, men hur är det med avståndet mellan själva inloppsrören? Får man tag på radiatorer av denna sort i dagens läge, eller bör själva rörens läge förändras för att byte av radiatorer skall vara möjligt?
Mitt första inlägg här. Jag har sedan några månader tillbaka gett mig i kast med att renovera ett hus, och har bytt ut ackumulatortank och panna. De gamla värmeledningarna är dimensionerade för självcurkulation och radiatorerna är väl anno 60-tal. Att lägga en förminskning på själv gängan för att få dem anpassade till dagens standard borde väl inte vara så stora problem, men hur är det med avståndet mellan själva inloppsrören? Får man tag på radiatorer av denna sort i dagens läge, eller bör själva rörens läge förändras för att byte av radiatorer skall vara möjligt?
Vad vill du uppnå?
Det går att köpa äldre lika radiatorer på blocket för småpengar, kanske lite i transporten då.
Men för att byta till moderna plana paneler så måst du anpassa dels inbördes mått mellan rören och dels gängan som du är inne på.
Det går att bygga på en adapter på befintlig om du kan såga rören vid golvet.
Det går att köpa äldre lika radiatorer på blocket för småpengar, kanske lite i transporten då.
Men för att byta till moderna plana paneler så måst du anpassa dels inbördes mått mellan rören och dels gängan som du är inne på.
Det går att bygga på en adapter på befintlig om du kan såga rören vid golvet.
Nå, jag är väl ute efter att få en bättre verkningsgrad på radiatorerna. Jo, jag har tänkt på kapa rören, men skulle ogärna göra det då det blir ett så omfattande arbete. Hade kontakt med en firma idag och de hade faktiskt moderna radiatorer med dimensioner för självcurkulation, även om han trodde det skulle vara svårt att få tag på termostater som var rätt dimensionerade, men som sagt går det ju att lägga på en förminskning.
Du kommer aldrig få ut mer effekt än du stoppar in i systemet, det är din värmekälla som avgör effektiviteten.
En El-Panna genererar nästan 100% effektivitet, den värmer bara vatten.
En pellets eller oljepanna är lågeffekt, typsikt 50-75%
Ev värmepump (mark eller luft) genererar övereffekt, ofta faktor 3-5ggr instoppad effekt.
Det du kan ändra genom att montera andra termostater eller radiatorer är komfort.
I vissa fall, tex om man byter från pellets till luftvärmepump, så behöver man byta radiatorer till en modell som avger mer effekt utifrån tempraturen in. De kallas konvektorradiator. Då är det flera tunna vattenfyllda ytor med extra plåtar mellan som gör att man med lägre temperatur kan få ut samma effekt på samma yta.
En El-Panna genererar nästan 100% effektivitet, den värmer bara vatten.
En pellets eller oljepanna är lågeffekt, typsikt 50-75%
Ev värmepump (mark eller luft) genererar övereffekt, ofta faktor 3-5ggr instoppad effekt.
Det du kan ändra genom att montera andra termostater eller radiatorer är komfort.
I vissa fall, tex om man byter från pellets till luftvärmepump, så behöver man byta radiatorer till en modell som avger mer effekt utifrån tempraturen in. De kallas konvektorradiator. Då är det flera tunna vattenfyllda ytor med extra plåtar mellan som gör att man med lägre temperatur kan få ut samma effekt på samma yta.
Vad har du för värmekälla? En radiator med mindre avgivande yta kompenserar man normalt sett med högre temperatur på vattnet. Men, om man värmer med värmepump så är det en dålig strategi eftersom den får sämre verkningsgrad ju varmare vatten den jobbar med. Värmer du vattnet med el, frjärrvärme eller nån fastbränslepanna så spelar det ingen roll. Då är det bara att höja temperaturen på vattnet...
Ja, barn kan också vara en bra anledning att sänka framledningstempen... Har du räknat på vilken effekt respektive radiator behöver avge och hur stor radiator du behöver för att uppnå det vid en viss maximal framledningstemp?
Formel för önskad effekt kan jag inte bistå med. Det beror på ditt hus förutsättningar... Effektavgivningen finns det formler och tabeller för hos radiatortillverkarna.
http://www.purmo.com/se/ladda-hem-filer/effektsimulering.htm
http://www.purmo.com/se/ladda-hem-filer/effektsimulering.htm